Aliya berjalan menghampiri Datuk Hashim yang berada di halaman rumah.
"Good morning pa," ucapnya sambil menarik kerusi yang berdepan dengan papanya. Datuk Hashim tersenyum.
"Good morning. Awalnya anak dara papa ini bangun," jawabnya separuh memerli. Aliya tersengih.
"Liya memang selalu bangun awal lah papa. Lebih awal dari anak papa yang lagi seorang itu. Mentang-mentang hujung minggu, tidur sampai tak ingat dunia," kutuk Aliya sambil mencapai potongan buah epal yang berada di atas meja. Datuk Hashim hanya diam mendengar kata-kata anaknya itu.
"Papa, sampai bila papa nak tahan dengan perangai minah itu? Kalau papa sakit, Liya lagi sakit tau bila tengok perangai biadab minah itu dengan papa. Papa tak boleh buat sesuatu ke? Contohnya hantar semula minah itu balik ke Melaka?" soal Aliya bertalu. Dia sangat tidak berpuas hati apabila papanya itu hanya mendiamkan diri apabila Afiyah bersikap kurang ajar dengannya.
"Tak boleh Liya. Di Melaka itu Fiyah dah tak ada sesiapa. Fiyah cuma ada papa dan Liya sekarang ini," jawab Datuk Hashim perlahan.
"Tapi minah itu dah melampau papa. Papa tak sakit hati ke?" soal Aliya geram. Dia mendengus perlahan. Buah epal yang ada ditangannya diletakkan semula. Hilang seleranya.
"Memang patut Fiyah buat macam itu kat papa. Papa dah buat Fiyah dan arwah mamanya menderita. Apa yang papa dah lakukan memang sesuatu yang sukar untuk dimaafkan," balas Datuk Hashim dengan perasaan bersalah. Aliya tersenyum sinis.
"Papa jangan fikir dalam soal ini hanya Fiyah dan mamanya yang terluka. Liya dan ibu juga terluka papa. Papa dah lupa? Papa kahwin dengan ibu dulu baru dengan perempuan itu. Papa tak tahu perasaan ibu bila terpaksa jadi isteri rahsia papa. Berapa tahun ibu bertahan sebab papa? Papa balik Johor masa Liya dah masuk umur 12 tahun. Ibu mengandung Liya pun papa tak tahu. Papa dapat rasa tak perasaan ibu masa itu?" soalnya mula sebak. Dia sebolehnya tidak mahu mengungkit kisah lalu. Namun dari cara papanya itu berkata seolah-olah dia dan arwah ibunya tidak terluka dengan apa yang berlaku. Datuk Hashim mengeluh perlahan.
"Maafkan papa," ucapnya dengan sayu. Dia sudah tidak tahu apa yang perlu dia katakan bila mana kata-kata gadis itu memang tidak ada silapnya.
Ya, memang semuanya salah aku.
"Liya tak nak jadi anak derhaka macam perempuan itu buat kat papa. Liya sayangkan papa. Sebab itu Liya mohon sangat supaya papa boleh fikirkan semula. Liya tak nak serumah dengan perempuan itu papa," kata Aliya dengan nada tegas sebelum bangun untuk beredar. Datuk Hashim menarik nafas berat.
Ya Allah....,
*****
Dahin memandang ayahnya dengan perasaan berbaur. Datuk Jamal menarik nafas perlahan. Dia meletakkan beberapa keping kad kredit di atas meja.
"Ayah mungkin tak datang hujung minggu ini melawat Dahin. Mummy tak berapa sihat sejak akhir-akhir ini. Dahin jaga diri kat sini. Call aje ayah kalau Dahin perlu apa-apa," beritahunya dengan senyuman. Dahin tersenyum sinis.
"She's not my mom. Lagi satu, Dahin langsung tak kisah lah kalau ayah tak datang. Dahin dah biasa hidup sendiri sejak ibu tak ada. Dahin juga dah cukup besar untuk jaga diri sendiri. Ayah tak perlu risaukan Dahin," balasnya sambil beredar untuk naik ke tingkat atas. Walaupun sudah hampir tiga tahun arwah ibunya pergi. Namun Dahin masih tidak mampu memaafkan papanya dengan apa yang berlaku. Papanya itu telah berkahwin dengan perempuan lain tanpa pengetahuan ibunya. Apa yang paling menyakitkan hati Dahin apabila papanya berkahwin semasa ibunya sedang sakit tenat kerana menghidap kanser payudara. Datuk Jamal mengeluh perlahan. Dia mencapai kunci kereta dan berlalu keluar dari rumah.
YOU ARE READING
Pilihan Terakhir
RomanceAinun Afiyah- "Cinta...?" Daim Daffa- "Maafkan Daf, berilah Daf peluang sekali lagi," Eijaz Elman- "Awak marah atau sayang?" Aira Aliya- "Dengar sini! Aku akan pastikan lelaki itu jadi milik aku!" Dahin Dahlan- "Awak tak tahu. Sebab awak tak pernah...