Bab 25

164 9 2
                                    

Aliya menghalang langkah gadis itu. Afiyah berhenti melangkah. Dia membalas pandangan gadis itu dengan tenang. Aliya menarik nafas perlahan.

"Aku masih sayangkan Eij. Aku tahu aku dah buat silap. Tapi aku masih tak boleh lupakan dia," katanya dengan nada bergetar. Afiyah hanya memandang gadis itu tanpa berkata apa-apa.

"Aku nak kau tinggalkan dia," pinta Aliya akhirnya. Dia sedaya upaya merendahkan egonya demi Eijaz Elman.

"Look Liya. Aku minta maaf," ucap Afiyah ikhlas. Aliya terkedu.

"Aku memang jahat. Kalau kau tak nak maafkan aku, tak apa. Untuk pengetahuan kau, aku memang tak pernah cintakan Eij. Kau dan aku sama Liya. Aku pun gunakan Eij untuk sakitkan hati kau," beritahu Afiyah dengan perasaan bersalah. Aliya hilang kata-kata. Lidahnya kelu untuk berkata.

"Kalau kau nak aku tinggalkan Eij, kau silap. Sebab aku tak pernah anggap Eij lebih dari apa yang kau sangka," sambung Afiyah semula. Dia menarik nafas dalam.

"Aku rasa kita perlu bincang perkara ini sekali dengan Eij," katanya lagi separuh mencadangkan. Dia agak simpati melihat Aliya yang sedang menundukkan kepalanya. Afiyah mengangkat tangan cuba untuk menyentuh bahu gadis itu namun menurunkan semula apabila melihat Suha sedang berjalan menghampiri mereka.

"Liya," panggil Suha lembut. Aliya pantas mengesat air matanya.

"Aku pergi dulu," katanya sambil mula melangkah perlahan untuk beredar. Afiyah hanya memandang langkah gadis itu tanpa berhasrat untuk menahan. Suha menarik nafas perlahan. Buat pertama kalinya dia menyaksikan tidak ada pertelingkahan yang berlaku antara kedua-dua gadis itu.

"Jom," ajak Afiyah sambil mula melangkah. Suha tersenyum mengikut langkah gadis itu.

Ada yang berubah.

*****

Eijaz melemparkan bola yang dipegangnya ke atas tanah dengan kasar.

"Kau dan Fiyah okay ke?" soal Kamal sambil mengerling ke arah sahabatnya itu. Eijaz menarik kerusi di hadapan Kamal dan duduk tanpa memandang lelaki itu. Kamal hanya menggeleng perlahan melihat wajah kusut Eijaz.

"Aku tengok kau dah lama tak lepak dengan Fiyah. Korang gaduh ke?" soalnya lagi ingin tahu. Eijaz mengeluh perlahan.

"Aku nak kahwin Mal," katanya perlahan hampir tidak kedengaran. Kamal terkedu.

Biar betul kawan aku ini.

"Bila? Dengan Fiyah?" soalnya bertalu.

"Dengan siapa lagi!" balas Eijaz agak keras. Kamal tersentak.

"Sorry," ucap Eijaz apabila sedar akan kesilapannya.

"Cuba kau beritahu aku apa sebenarnya yang berlaku?" soal Kamal akhirnya. Dia pasti ada sesuatu yang berlaku kepada lelaki itu.

"Fiyah tipu aku Mal. Dia tak cintakan aku," beritahu Eijaz dengan perasaan kecewa. Berkerut dahi Kamal memandang wajah sedih lelaki itu.

"Aku juga silap. Aku terperangkap dengan permainan sendiri. Tapi aku tak menyesal Mal. Sebab aku tahu Fiyah tak sama dengan Liya," sambung Eijaz lagi sambil meraup wajahnya. Kamal menarik nafas panjang.

"Aku tak faham. Kenapa ada Liya pula ini?" soalnya dengan kening berkerut. Eijaz membalas pandangan sahabatnya itu dengan perasaan berbaur. Dia melepaskan keluhan berat.

*****

Datin Isnawiyah menghampiri Daffa yang sedang sibuk mengemas barang yang akan dibawanya nanti ke London.

Pilihan TerakhirWhere stories live. Discover now