Afiyah hanya memandang lelaki di hadapannya itu yang kelihatan gelisah.
"Eij tak sihat?" soalnya agak bimbang melihat keadaan lelaki itu.
"Fiyah kena dengar apa yang Eij nak beritahu ini," balas Eijaz tanpa menjawab pertanyaan Afiyah. Dia duduk berdepan dengan gadis itu.
"Tapi Fiyah ada kelas sekarang ini. Boleh tak lepas ini Eij beritahu Fiyah? Penting sangat ke?" soal Afiyah sambil melihat jam tangannya.
Aku dah lewat lima belas minit ini!
"Jam berapa Fiyah ada masa hari ini?" tanya Eijaz dengan kening berkerut.
"Hari ini Fiyah full class Eij. Okay, just five minutes. Tell me now," jawab Afiyah sambil memandang tepat wajah lelaki itu. Eijaz terdiam sejenak.
"Sebenarnya..."
(Lagu jampi nyanyian Hael Husaini berkumandang)
"Kejap ek," Afiyah menyambut panggilan daripada Suha.
"Fiyah kat mana? Mrs. Hazel cari Fiyah. Cepat masuk kelas," beritahu Suha laju.
"Okay kejap." Afiyah menekan punat merah sambil menoleh memandang Eijaz.
"Eij sorry. Fiyah kena masuk kelas sekarang. Nanti Fiyah call ya," katanya sambil mencapai beg galasnya.
"Okay," balas Eijaz dengan nada yang perlahan. Dia hanya memandang langkah gadis itu berlalu. Keluhan berat dilepaskan.
*****
"Awak dah tahu akan gagal subjek saya, tapi kenapa lewat masuk kelas saya lagi?" soal Mrs. Hazel dengan nada tegas.
"Sorry Mrs.Haz," ucap Afiyah dengan perasaan bersalah. Mrs. Hazel bersandar pada kerusinya sambil memandang gadis itu.
"Awak nak saya beri peluang?" soalnya dengan tenang.
"Maksud Mrs. Hazel?" soal Afiyah pula. Dia agak keliru dengan maksud pensyarah muda itu.
"Hari itu awak merayu dengan saya nak buat semula assignment itu. So, hari ini saya beri awak peluang sekali lagi. Tapi dengan syarat. Awak kena hantar semula dalam tempoh empat hari bermula esok. Awak tak hantar dalam masa itu, saya dah tak boleh tolong awak," balas Mrs Hazel dengan senyuman. Afiyah terkedu.
"Tapi...ta..."
"Awak tak suka?" tanya Mrs Hazel apabila melihat gadis itu seperti kebingungan.
"Tak Mrs.Haz. Saya cuma terkejut. Saya tak tahu nak cakap apa. Thank you so much," jawab Afiyah dengan perasaan sebak dan terharu dengan peluang yang diberikan. Mrs. Hazel tersenyum mengangguk.
"Saya pun tak nak pelajar cemerlang macam awak gagal disebabkan hanya satu kesilapan. Semua manusia berhak diberikan peluang kedua. Awak boleh lah pergi sekarang. Awak tak banyak masa tau. Jangan ulangi kesilapan lalu," nasihatnya.
"Faham Mrs. Haz. Thank you. Saya keluar dulu," balas Afiyah sambil tersenyum lebar. Dia beredar keluar dari bilik pensyarah muda itu dengan dada yang lapang. Mrs. Hazel tersenyum kecil.
Daf you kena berterima kasih dengan I.
*****
"Tahniah Fiyah," ucap Suha turut gembira mendengar cerita sahabatnya itu. Afiyah hanya tergelak kecil.
"Alhamdullillah. Allah permudahkan semuanya bagi saya. Bermula dengan Daf, papa dan sekarang ini Fiyah dah tak risau lagi sebab dah tak ada subjek yang Fiyah akan gagal. Alhamdullillah," ucap Afiyah dengan perasaan gembira.
YOU ARE READING
Pilihan Terakhir
RomanceAinun Afiyah- "Cinta...?" Daim Daffa- "Maafkan Daf, berilah Daf peluang sekali lagi," Eijaz Elman- "Awak marah atau sayang?" Aira Aliya- "Dengar sini! Aku akan pastikan lelaki itu jadi milik aku!" Dahin Dahlan- "Awak tak tahu. Sebab awak tak pernah...