Jag var lite distraherad på jobbet följande dag.
Med jämna mellanrum lutade jag mig över en lista på de jag skulle skicka julkorten till för att se att jag inte glömt någon.
Det var ett par stycken.
Harry och Ginny, Ron och Padma, Molly och Arthur, Percy och Audrey, George och Angelina, Bill och Fleur, Neville och Hanna, Luna och Rolf, Hagrid, Charlie, Narcissa och Lucius och Andromeda Tonks, som tog hand om Teddy Lupin.
Andromeda hade vi fått lära känna väl nu när Teddy inte hade sina föräldrar kvar och hon tog hand om sin dotterson i deras frånfälle.
Jag läste listan igen för att vara säker.
Jag fick sätta mina föräldrar inom parentes när deras kort inte skulle postas, utan räckas över när mamma satt barnvakt.
Draco skulle säkert ha haft någon fyndig kommentar om mina listor, vilket fick mig att le. Han hade rätt i att jag var nog lite beroende av dem.
Jag gillade att ha scheman, listor och komihåglappar, men det gjorde att jag kände mig trygg när jag inte kände att jag behövde oroa mig för att glömma saker.Efter att ha kämpat mig igenom en arbetsdag fylld med pappersarbete gick jag äntligen ner till Ministeriets stora, imponerande entré.
Jag tyckte om Ministeriets entré, som liknade en inomhusgata med högt till tak.
Julpyntade fönster reste sig likt väggarna i en ravin då det var tio våningar högt och vi gick runt på den svarta marmorbotten av den likt myror på en myrstig. Rader av stora eldstäder stod längst sidorna och alla andra ingångar som mynnade in syntes bakom dem.
Det var fullt med folk som vanligt vid den tiden.
Jag var uppenbarligen inte den enda som var på väg hem. Det var kö till nästan alla utgående spisar och de ankommande flammade inte till så ofta mittemot. Det var tydligt att folk skulle hem.
Jag ställde mig bakom en häxa som jag tror att jobbade på avdelningen för Magiska Olyckor och Katastrofer. Jag tyckte mig ha sett henne i receptionen där. Hon tittade i alla fall inte bakåt, vilket jag var lite glad för. Det var alltid lika pinsamt om någon man kände igen, men inte kunde placera började prata med en. När man febrilt försökte komma på vem man pratade med och samtidigt koncentrera sig på samtalet.
Kön rörde sig i alla fall snabbt och snart kunde jag slänga en nypa falmpulver i lågorna och stiga in i dem när de blev gröna.
"Malfoys villa", sa jag tydligt och klart, innan flammorna virvlade runt mig med ett dån.
Sekunder senare steg jag ut i den vackert pyntade hallen där hemma. Det var väldig tyst, så jag gick runt för att se vad alla pysslade med.
Jag fann Draco sittande på soffkanten i vardagsrummet med Rose på knä med ryggen mot honom på golvet.
Han drog en borste genom hennes tjocka, bruna hår medan hon fingrade på en grön rosett som hon höll i händerna.
"Hej, älskling. Var det lugnare på jobbet idag?" sa Draco och log mot mig.
"Inte direkt, men det var inte så farligt."
Jag fick syn på Scorpius som satt under ett bord med en bok i händerna.
Han lade undan boken och kröp fram för att komma och krama mig.
Rose var iförd en grön sammetsklänning, så det märktes att hon i sin iver inför julkortet redan klätt upp sig.
"Ska vi ta kortet nu?" undrade hon.
"Snart. Mamma vill nog klä sig fint hon också", sa Draco och sträckte sig efter rosettspännet som Rose höll i handen.
"Ja, det skulle nog se trevligare ut om jag inte satt i min arbetsuniform", sa jag med ett leende med Scorpius i famnen.
Scorpius hade ett par mörka byxor och en vit skjorta på sig, så han var nog förberedd inför fotograferingen han med.
Draco fäste rosetten en bit ovanför örat på Rose, så att den höll undan håret på henne och reste sig sedan.
Han kom fram till mig och tog emot Scorpius.
"Vi tar väl fotograferingen nu, så har vi det gjort. Jag vet inte hur länge vi lyckas få våra vildar att hålla sig så här prydliga, så det är bäst att passa på", sa han roat.
Jag nickade och gick upp till sovrummet för att leta fram något passande.
Grönt, vitt och svart verkade vara temafärgerna, så jag skulle se om jag hittade något lämpligt.
På tal om grönt så var det ju väldigt Malfoy-aktigt av oss att satsa på den färgen, men grönt passade ju till julen också, lika mycket som rött och vitt.
YOU ARE READING
Granger - Malfoys 𝕵𝖀𝕷 🇸🇪
FanfictionHermione och Draco bor med sina två barn i ett villaområde och december står för dörren. Var dag fylls med julstök och familjemys av olika slag medan julen sakta men säkert närmar sig. En julkalender med Dramione-tema, men kan även läsas som julsaga...