✨️8:E DECEMBER✨️

409 14 2
                                    

Vi fick sova ganska länge dagen där på, men sedan var båda barnen i farten igen.
Det började frågas tidigt om när deras mormor skulle komma, medan jag själv började fundera på vad jag skulle ha för kläder redan efter lunchen. Det var lite knepigt att välja något som skulle passa både för fin middag, men också för julklappsshopping.
Till slut bestämde jag mig för en varm, röd tröja som passade för en middag i juletider och ett par mörka byxor.
Det var både praktiskt och lagom snyggt.

Strax innan min mamma förväntades komma gick jag via toaletten för att snygga till mig. Jag behövde inte se ut som att jag skulle på en galamiddag. Det skulle bara se dumt ut när jag gick runt i butikerna senare. Men man ville ju ändå se bra ut.

Draco kom snart upp och gick till sovrummet för att göra sig i ordning.
"Är barnen i vardagsrummet?" undrade jag.
"Ja, de verkar kunna roa sig själva just nu, så jag tänkte passa på att göra mig klar, så kan vi åka direkt när din mamma kommer. Maten är klar som de kan ta till middag, den behöver bara värmas och jag hann städa undan lite, så att det ser anständigt ut", svarade han.
Jag log mot min spegelbild.
Vem hade kunnat tro att Draco Malfoy skulle växa upp för att bli en helmysig hemmapappa som plikttroget utförde sina sysslor? Att han dessutom gift sig med mig hade nog många sett som en omöjlig tanke, men trots alla tvivlare så stod vi här nu, i vårt eget hus med våra två barn och jag som den som arbetade på Ministeriet.
Inte för att vi behövde pengarna.
Draco hade fått en stor andel av Malfoys förmögenhet när vi gift oss som gåva, tackvare sin mamma.
Lucius hade nog helst hindrat pengarna på grund av min härkomst, men Narcissa hade stått på sig och sett till att vi fått en ansenlig summa att börja vårt gemensamma liv med. En summa som faktiskt innebar att ingen av oss egentligen skulle behöva jobba alls - någonsin.
Det var en tanke som svävade runt i utkanten av mitt sinne och som jag lite nu och då lät visa sig.
Jag tyckte nog om mitt jobb, men det fanns mer och mer som började kännas tröttsamt.
Det hade varit roligt att göra något annat, men om jag inte fann något annat...
Jag kanske skulle ta en tid ledigt och sedan söka något annat jobb?
Annars kunde jag försöka hitta ett annat jobb ändå, även utan någon längre ledighet.
Efter jul i alla fall...
Det var ju inte många dagar kvar innan jag gick på julledigt.
En arbetsvecka till och sedan var jag ledig tills efter nyåret.
Då kanske jag hade fått mer energi för att jobba kvar tills jag hittade en mer passande tjänst.
Jag gav min spegelbild en nickning, som om jag gjort ett avtal med mig själv.
En semester behövdes nog för att rensa huvudet lite, så skulle jag nog orka jobba kvar på avdelningen tills jag visste om jag kunde få jobb på en annan avdelning.

Ljudet av dörrklockan hördes från hallen nedanför och sekunden senare dundrade barnens steg från vardagsrummet till ytterdörren för att öppna.
Jag gav mig själv en sista blick i spegeln, innan jag skyndade mig ner för att ta emot vår barnvakt.
Redan halvvägs ner för trappan hörde jag barnens glada tjatter och min mamma som svarade dem så gott det gick medan hon tog sig ur sina ytterkläder.
"Du måste komma och titta på vårt Hogwartsslott! Vi har gjort ett pepparkaks-Hogwarts!" utropade Rose ivrigt, medan Scorpius hängde runt mammas fötter och ville upp i famnen.
Mamma lyckades ändå hänga av sig sin kappa och plocka upp Scorpius utan att snubbla.
"Hej, Hermione. Börjar ni bli klara för er kväll?" frågade mamma glatt när hon såg mig.
"Vi är nog nästan klara. Draco har lagat mat som bara är att värma när det börjar närma sig middagen. Annars är det nog inget särskilt", sa jag med ett leende.
Mamma lät sig dras med ut i köket för att titta på pepparkakorna som vi dekorerat.
Barnen var ivriga att visa en massa saker som vi gjort från pepparkakor till juldekorationer.
Med den entusiasmen skulle det inte bli något problem för Draco och mig att smita iväg. Barnen skulle väl knappt märka att vi var borta.

Draco kom ner från övre våningen medan han knäppte knapparna i skjortärmarna.
"Färdiga att ge oss av?" frågade han mig.
"Jag skulle nog säga det. Jag ska bara ordna en väska att bära allt i."
Jag tog fram en passlig handväska och gjorde en gest med trollstaven över den.
"Capacious Extremis", sa jag tydligt, innan jag hängde handväskan över axeln.
Nu skulle den rymma alla julklappar, utan att vi behövde bära en massa påsar och kassar.
"Jag måste komma ihåg julkorten också", tillade jag sedan och gick raskt till köksbänken där jag lagt alla kuvert.
"Pappa och jag åker och handlar nu. Var snälla med mormor och stanna inte uppe för länge ifall vi blir sena", sa jag till barnen.
De vinkade snabbt åt mig, innan de återgick till att förklara de olika delarna på Hogwartsmodellen av pepparkaka och godis för mamma.
Mamma vinkade också snabbt åt mig, innan hon visade intresse för barnens ivriga diskussioner igen.
Jag log mot dem, innan jag gick ut till hallen där Draco tagit på sig kappan och var färdig att ge sig av.
Jag tog snabbt min egen kappa och lät honom gå först in i spisen, innan jag följde tätt efter.

Granger - Malfoys 𝕵𝖀𝕷 🇸🇪Where stories live. Discover now