الحلقه التاسعه عشر
روايه همس الذكريات
بقلم سحر فرجعمر كان جه من السفر وطلع على اوضته بعد ما اتعشوا كلهم مع بعض وطمنوا الحاج ادهم على ريهام وعمر الصغير .
طلع أوضته وغير هدومه ونام على سريره .. وبدأ يفتكر الدكتورة سحر لما دخلت عليهم فجاه .. واد ايه عجبته وحس بعيون ضابط الشرطه بالحزن اللى فى عيونها .
واد ايه هى انسانه رقيقه وجميله .
وحس بشعور غريب نحيتها .
والاحساس ده بقاله سنين محسش بيه تجاه اى واحدة خالص من ساعه حبيبته سلمى .فلاش باك
عمر ماسك موبيله وبيحاول يتصل على سلمى علشان يطمن عليها .
وقرر أنه يتصل فعلا .عمر ..مساء الخير يا حبيبتى فينك
مختفيه ليه من امبارح وبرن عليكى كتير مش بتردى .سلمى .. معلش يا عمر اصل بابا كان تعبان شويه وكنت قاعده جنبه انا وماما .. انت عارف ملناش حد يقف معانا .
عمر .. ليه بتقولى كده يا سلمى انا موجود واى حاجه تعوزيها اطلبيها منى وانا انفذها .
سلمى .. مش عاوزة الخمك عن مزاكرتك يا عمر انت فى ثانويه عامه السنه دى وانا عارفه انك نفسك تنجح وتجيب مجموع حلو وتدخل كليه الشرطه زى ما بتحلم بكده دايما .
عمر .. انتى بتقولى ايه يا سلمى انتى اهم حاجه ليا فى الدنيا دى انتى حلم عمرى وكل اللى نفسى أعمله ده علشان اكون جدير بيكى ومعاكى بقيه حياتى .
سلمى .. ربنا يخليك ليا يارب يا عمر وما اتحرمش منك ابدا يا حبيبى .
عمر .. ولا منك يا روح قلبى .. مش عاوزة اى حاجه اجبهلكم طيب وانا راجع من الدرس .
سلمى .. شكرا يا حبيبى ربنا يخليك .. سلام بقى علشان ماما بتنده عليا .
عدا كذا يوم ومات ابوا سلمى من التعب وفضلت وحيده هى وامها .
لحد ما فى يوم من الايام بعد وفاه ابوها بحوالى شهرين .. راح جبل ابن خال عمر وطلب اديها من امها .
الام فرحت جدا علشان عارفه جبل كويس وعارفه ومتاكده أنه هايسعد بنتها بعد الفقر اللى عايشين فيه طول عمرهم وكان سبب فى موت جوزها .سلمى كانت رافضه نهائى الجواز منه علشان حبها لعمر .. بس للاسف مع ضغط امها بالجواز من جبل قررت انها تهرب من البيت وتروح لعمر ويتجوزه .
فهربت فعلا وراحت ليه وقالتله على كل اللى حصل معاها بس هو رفض فكرتها وهروبها من البيت وان ده هايضر سمعتها فى وسط البلد لأنه كان خايف عليها من كلام الناس .. وفى النفس الوقت هو لسه طالب ومش مستعد للجواز دلوقتى حتى لو طلب كده من عيلته .
سلمى حست أنه بيتخلى عنها وعن حبها ليه وسابته و رجعت على بيتها بعد ما حاول عمر يتكلم معاها ويفهما تانى بس للاسف رجعت واتفقت مع امها على الجواز من جبل وفى اسرع وقت كمان .