-Hailey June Cooper-
Eindelijk is de kerstvakantie afgelopen. Ik heb Sirius en Remus alles verteld en ze hebben me meteen vergeven. Ik heb niets gezegd over Cameron natuurlijk. Waarschijnlijk lachen ze me toch uit. De rest van de leerlingen zijn ook teruggekomen. Ik heb James, Lily en Peter ook het verhaal verteld en ze leefden met me mee. De lessen zijn weer begonnen en alles is weer een beetje normaal.
"Ik voel me best schuldig," zucht ik. Ik zit met alle Marauders en Lily aan tafel. Lily zit naast James, die ze blijkbaar niet meer zo enorm haat. "Hoezo?" vraagt James met zijn mond vol. Lily kijkt hem aan met en vies gezicht. "Tegenover Grindelwald. Ik ben gewoon weggerend," vertel ik. Sirius grinnikt. "Gelijk had je." Ik bijt op mijn lip. "Weet je wat jij nodig hebt?" vraagt Lily. Ik kijk haar aan. Lily heeft meestal de beste ideeën. "Een meidenmiddag. Vandaag met Alice, Marlene, jij en ik," stelt ze voor. Ik ben meteen enthousiast. "Ik doe mee!" roep ik. "En wij dan?" vraagt James zogenaamd gekwetst. Ik steek mijn tong naar hem uit. "Doen jullie maar jongensmiddag. Make-uppen en zo. Misschien kan iemand je haar doen," grinnik ik. Voor James een boos antwoord kan geven rennen ik en Lily weg.
=
Die middag zit ik met Alice, Marlene en Lily op de meisjesslaapzalen. "Kennen jullie Cameron Stone? Dat is zo'n stuk," zwijmelt Marlene. "Ik heb dit weekend een date met hem," herinner ik me. Drie paar ogen staren me aan. "Dat vertel je niet even!?" roept Lily uit. "Heeft hij je gevraagd!?" roept Alice. "Wanneer?" gilt Marlene. Ik giechel. "Hij vroeg me toen ik stond te huilen op de gang, jeweetwel, omdat-" Lily onderbreekt mijn gedachtes voor ik verdrietig kan worden. "O. My. God! Ik ben jaloers!" zegt ze opgewonden. "Jij hebt James," zegt Marlene een beetje chagrijnig. Lily wordt rood. "Potter is een eikel!" zegt ze, maar het klinkt niet heel overtuigend. "Tuurlijk, Lils. We weten toch wel dat je voor hem gevallen bent," grinnik ik. Ze kijkt me boos aan. "Het is oneerlijk!" zegt Marlene opeens. "Alice heeft Frank, Lily heeft James en Hailey heeft Cameron én Sirius!" Ik proest het uit. "Wat? Sirius?" Marlene rolt met haar ogen. "Zeg alsjeblieft niet dat je het niet door hebt," zegt ze. Voor ik er iets tegenin kan brengen vraagt Alice: "Vind jij dan iemand leuk, Mar?" Marlene zucht. "Ik weet niet... Ik bedoel, welke knappe jongens zijn er nog over?" Lily moet lachen. "Kom op... Je hebt toch wel iemand op het oog?" Marlene knikt. "Jawel, maar hij ziet me niet staan!" "Wie!?" roep ik. "Nou... Remus," mompelt ze. Ik gil het uit, ook denkend aan de weddenschap die Sirius en ik ooit sloten. Sirius zou Snape een bos rozen geven als Remus voor zijn veertigste ofzo een vriendin had.
We kletsen nog de hele middag. Over Marlenes crush op Remus, over mijn date met Cameron, over wat Frank precies had gezegd over Alices nieuwe jurk en over wat Lily nou precies voelde voor James. Over het laatste ontkende Lily glashard, ook al wist ik het zeker. Ze zouden een leuk koppel zijn. "Ik moet nog naar de bibliotheek," zegt Lily opgegeven moment. "Ik ga wel mee. Ik moet dat werkstuk voor Slughorn nog doen," zeg ik. "Ik pas wel op Noxy!" roept Marlene, doelend op de spinnende zwarte kat op mijn schoot. Ik glimlach en geef Noxy aan Marlene. Lily en ik lopen de trap van de meisjeszalen af. In de leerlingenkamer zitten Remus, Peter, James en Sirius in een kring. "Hey, Hailey! Hoe is je meidenmiddag?" roept James. Ik grijns. "Zullen we vannacht inbreken in de leerlingenkamer van Slytherin?" vraagt Sirius. "Ik doe mee!" gil ik en ik volg Lily naar de bieb.
Terwijl we richting de bieb lopen ondervraag ik Lily nogmaals over James. "Kom op, vind je hem echt niet leuk?" Lily zucht. "Nou, hij is wel leuk.. Maar hij doet gemeen tegen Severus." Ik kijk haar aan. "Nog steeds die Severus? Weet je wat hij en zijn vrienden laatst gedaan hebben? Ze gebruiken Onvergeeflijke Vloeken, Lily! Ze willen zich bij Voldemort aansluiten! Severus is gewoon slecht!" "Ik wéét het, Hailey, ik wéét het. De Severus die hij ooit was is er niet meer."
"Oh ja?" vraagt een kille stem achter me. Severus zit op een bankje in de bibliotheek en hij kijkt me woedend aan. "Dus ik ben tegenwoordig slecht?" snauwt hij. "Sev, het is niet wat je denkt," stamelt Lily. Severus trekt een wenkbrauw op. "Ik wist niet dat jij tegenwoordig ook al van me walgde, Evans," zegt hij dan. Lily krijgt tranen in haar ogen en ik stap naar voren. "Het gaat niet om jou, Snape, het gaat om je walgelijke vrienden," zeg ik boos. Ik kan op dit moment niet aardig tegen hem doen, niet nu hij mijn beste vriendin pijn doet. "Zo klonk het anders niet," zegt hij. "Lily heeft gelijk. De Severus die je ooit was is er niet meer!" roep ik naar hem en ik trek Lily mee, de bibliotheek uit. Nog voor ik de bibliotheek verlaten heb gaat er een enorme pijn door me heen. Ik geef een gil en ik val achterover op de grond.
Het laatste wat ik hoor is een huilende Lily die Snape uitscheld. En dan wordt het zwart voor mijn ogen.
JE LEEST
The Fifth Marauder ~ Marauders
Fiksi PenggemarHailey June Cooper is de dochter van Amélie Cooper en ene Gellert Grindelwald. Haar vader verliet haar moeder nog voor Haileys geboorte. Als Hailey naar Hogwarts gaat wordt ze al snel vrienden met James Potter, Sirius Black, Remus Lupin, Peter Petti...