Bab 17

6.4K 151 21
                                    

"Betul ni zaki? Dukun itu berbuat begitu kepada kamu?" tanya asri

"Ye ustaz." kata zaki

"Betulkan saya cakap budak ini sudah jadi.."

"Syhhh!!" zackruddin kaget melihat tindak tanduk asri yang memotong percakapanya. Mata asri terpejam sebentar. Zaki mula takut

"Dia sudah tahu!" kata asri lalu memalingkan mukanya ke tingkap, serentak itu juga satu suara nyaring yang menyeramkan mengilai.

"Asri.." zackruddin pelik

"Hurmm memang benar, ini semua adalah permainan dukun itu. Zaki, awak pulang dulu ke bilik tidur lelaki." arah asri

"Saya takut ustaz." zaki mulai risau

"Tak pe, biar cikgu temankan k" kata zackruddin.

Hujan mulai turun. Dari renyai berganti lebat. Bunyi guruh dan pancaran kilat silih berganti. dentuman guruh di langit memeranjatkan fitri dan murid-murid lain. Cikgu hamdan cuba menenangkan keadaan dengan meminta muid-murid lelaki di dalam bilik itu senyap dan terus tidur. Fitri pelik apabila melihat ketiadaan cikgu zackrudin di dalam bilik itu. Guruh di langit kedengaran jelas. Pancaran kilat sambung-menyambung menyeramkan lagi suasana sunyi di sekolah itu. Zaki dan zackruddin berjalan pantas ke bilik ambil di ekori rapat oleh asri.

"Cikgu!" langkah zaki terhenti tiba-tiba.

"Apa?" tanya zackruddin yang terkejut

"Itu" zaki memandang tepat ke arah bucu bangunan.

"Jangan tegur! Diam" arah asri

Asri membacakan ayat-ayat suci bagi menghalau lembaga hitam yang bertenggek di bucu koridor bangunan itu. Asri menghembuskan nafasnya ke arah lembaga itu. Lembaga itu ghaib sepantas kilat.

"Mari kita pulang segera." arah asri.

***********

Malam itu zaki mengalami mimpi ngeri dan aneh. Zaki dikejar oleh lembaga hitam lalu di telan oleh lembaga hitam tersebut. Zaki meronta-ronta dan tersedar dari tidurnya. Dahi zaki berpeluh-peluh walaupun suasana agak dingin di luar bilik itu. Hujan masih turun renyai-renyai membasahi bumi.

Zaki terkejut kerana melihat kelibat lembaga hitam sedang berjalan. Dia menjadi takut bila melihat ke arah lembaga hitam yang merangkak ke arah zackruddin. Cahaya lampu koridor dari luar bilik itu agak terang hingga membolehkan zaki melihat dengan jelas lembaga itu merangkak menghampiri zackruddin. Zaki ingin menjerit mengejutkan zackruddin namun zaki terlalu takut jika lembaga itu sedar dan akan membahamnya pula. Zaki hanya mendiamkan diri melihat dengan jelas lembaga itu dari balik kain selimutnya.

Zackruddin masih lena dan tidak menyedari akan lembaga yang kini merangkak perlahan ke arahnya. Lembaga itu bersiap sedia untuk menerkamnya. Lembaga itu menggenggam kemas pinggang zackruddin. Seluar sukan berwarna hitam belang merah itu dilondehkan sedikit oleh lembaga itu. Lembaga itu kemudiannya meramas lembut bonjolan dari boxer longgar zackruddin. Lembaga itu tanpa membuang masa melucutkan boxer zackruddin dan kemudian menyedut-nyedut dan mengulum senjata kelakian guru tersebut ala-ala zaki menjilat lolipop. Zaki sedikit terangsang dengan perlakuan lembaga tersebut walaupun dalam keadaan dirinya ketakutan.

Zackruddin mengeliat sedikit. Lembaga itu kaget lalu menyarungkan kembali boxer dan seluar sukan itu lalu merangkak laju ke tempat asalnya. Zaki yang melihat keadaan itu menjadi hairan dengan tindak tanduk lembaga tadi. Zaki menyangka lembaga tadi bakal membaham dan membunuh zackruddin, namun lain pula yang dilakukan oleh lembaga tadi. Zaki menjenguk ke arah lembaga itu pergi. Bukankah itu tempat tidurnya fitri!

**********

Setelah selesai solat subuh berjemaah semua murid berjalan perlahan ke kantin untuk bersarapan pagi. Yunus dan zaki bersarapan bersama. Zaki masih teringat kejadian malam tadi. Imej lembaga hitam yang merangkak ke arah zackruddin.

Anak Ikan Innocent (Complete)Where stories live. Discover now