Bab 18

6.4K 190 28
                                    

Setelah mencuci pakaian yang kotor, zackruddin kemudiannya berjalan ke bilik tidur pelajar lelaki. Zackruddin cuba untuk melupakan perkara yang berlaku tadi. Walaupun sudah lama dia tidak mengecapi rasa nikmat begitu, namun zackruddin tidak mudah untuk kembali hanyut ke dunia gelap itu lagi. Zackruddin sudah nekad untuk berubah. Zackruddin tidak mahu lagi kembali ke dunia gelapnya itu lagi.

Zackruddin melangkah penuh perlahan ke dalam bilik itu. Semua pelajar telah tidur dengan nyenyak, termasuk juga dengan guru-guru yang menjaga murid-murid itu. Zackruddin berjalan perlahan-lahan supaya tidak ingin mereka terjaga. Setelah memakai pakaian, zackruddin menyidai tualanya di tingkap bilik darjah yang dijadikan bilik tidur sepanjang kem kecemerlangan itu berlangsung. Dahi zackruddin berkerut ketika memandang penjuru bilik itu. Tempat tidur fitri masih kosong. Kemana pula perginya fitri ini,runggut hati zackruddin.

**********

Bilik kawalan di pintu pagar masuk sekolah,kosong. Tiada pengawal yang berjaga di situ. Pak wardi memandang keadaan sekeliling. Sunyi, pak wardi mula membaca mantera dan jampi. Semangat dan roh nenek moyangnya diseru dan dipuja pada kali ini. Satu sinaran kuning melingkari kawasan sekolah kebangsaan permai itu.

'bukan calang-calang orang. Namun pasti ku mampu untuk menandinginya' getus hati pak wardi lalu menyambungkan bacaan manteranya.

Kemudian pak wardi beransur ke sebatang pokok jambu air yang terletak di seberang jalan. Pak wardi mula membakar kemenyan.

**********

Zackruddin merayau-rayau di sekitar kawasan sekolah mencari fitri. Sengaja zackruddin keluar mencari fitri berseorangan, zackruddin tidak mahu perkara yang berlaku tadi menjadi kecoh dan diperbesar-besarkan. Pengalaman sebanyak 3 tahun menjadi cikgu di sekolah menengah akan digunakan zackruddin untuk memulihkan keadaan dia dan fitri. Fitri terlalu muda dan masih banyak perkara tidak diketahuinya. Mungkin fitri terpengaruh dengan anasir luar yang tidak berjaya ditapisnya hingga menyebabkan fitri berubah menjadi begitu.

Fikiran zackruddin rancak memikirkan pelbagai kemungkinan yang menyebabkan anak muridnya itu terjebak dalam dunia songsang. Zackruddin ingin menyelamatkan fitri dari terus hanyut jauh kedalam dunia yang pernah di jejaki zackruddin dulu. Walaupun jauh disudut hati zackruddin masih terdapat sekelumit rasa seronok ketika berada didunia songsang itu. Zackruddin masih berjaya mengawal rasa itu. Zackruddin nekad untuk mengharungi deras kealpaan dunia songsang ini, zackruddin ingin kembali ke tebing keredhaan yang merupakan jalan lurus yang menjamin kebahagiannya di akhirat kelak.

Semakin fikiran zackruddin hanyut melayan perasaannya, semakin jauh zackruddin berjalan. Dengan hanya berbekalkan cahaya lampu suluh suram itu, segenap ceruk banggunan sekolah itu disuluhnya untuk mencari sesusuk tubuh anak muridnya itu.

Zackruddin menarik nafas lega apabila dapat menjumpai apa yang dicarinya selama hampir setengah jam itu.

"Fitri, kenapa duduk berseorangan disini?" tanya zackruddin ketika menghampiri tubuh anak muridnya yang sedang mencangkung di tangga tingkat 3.

"huk....huk..huk" hanya itu yang keluar dari mulut ketua Tingkatan 3 cempaka itu.

"sudahlah, jangan menangis. Maafkan cikgu sebab marah awak tadi" kata zackruddin

"saya malu cikgu" ujar fitri dalam nada hiba.

"cikgu faham, apa yang fitri lalui ini bukanlah yang fitri inginkan. Fitri cuma terlalu muda untuk fahami sesuatu perkara. Fitri masih tidak boleh bezakan lagi yang mana baik dan yang mana buruk." kata zackruddin lalu duduk disebelah fitri.

"cikgu, saya tak nak jadi begini pada mulanya. Saya pelik kenapa saya boleh jadi begini. Saya mengaku yang suka perasaan ini. Saya suka sangat melihat lelaki cikgu, ketika semua kawan lelaki saya suka tengok perempuan tapi saya pula lebih suka tengok mereka. Cikgu juga saya suka tengok. Cikgu handsome sangat. Saya suka cikgu. Sebab cikgu baik. Cikgu ambil berat tentang saya. Cikgu juga penyayang.."

Anak Ikan Innocent (Complete)Where stories live. Discover now