Pada pukul 8.30 malam
Di rumah keluarga Alisya.."Hah, Along, kenapa Along nak jumpa kami semua ni?", tanya Tengku Zalina. Alisya mengajak ibu dan abahnya, Alina, Aisyah, Amirah dan Aliah berkumpul di ruang tamu rumah mereka. "Umm, sebenarnya, Along nak cakap sesuatu", kata Alisya. Mereka semua mengangguk serentak. "Tadi dekat pejabat, CEO Along tu...,", kata Alisya. Mereka semua menunggu kata kata Alisya. "Ummm, dia ajak kahwin", kata Alisya. "Hah? CEO Along ajak kahwin? Tengku Aizat kan yang cakap", kata Tengku Zalina dengan terujanya. "Ye, ibu", kata Alisya. Adik adik mereka sangat terkejut kecuali Amirah dia sangat suka dan apa yang diagakkan olehnya benar benar jadi. "Aku dah agak dah, Along akan disatukan dengan bos dia", kata Amirah di dalam hatinya. "Ha? Along biar betul ni? Along bergurau kan?", tanya Tengku Syaifuddin. "Tak, abah, kalau Along bergurau muka Along tak serius ni", kata Alisya. "Habistu Along cakap apa? Dah buat keputusan?", tanya Tengku Syaifuddin. "Along minta maaf abah, Along cakap Along dah terima lamaran dia", kata Alisya dengan rasa sangat kesal. "La, buat apa nak minta maaf, kami tak berhak pun nak tentukan, semuanya terletak pada diri Along sendiri", kata Tengku Syaifuddin. "Ye, Along, ha, kamu sekarang ni dah jadi tunang orang dah", kata Tengku Zalina. "Along tahu ibu", kata Alisya dengan senyuman manis. "Mana cincinnya?", tanya Aliah secara tiba tiba. "Ha, Along lupa pulak nak bagitahu, cincin dia kata dia akan bagi masa akad nikah nanti", kata Alisya. "Aik, kenapa tak bagi je masa bertunang nanti", kata Tengku Syaifuddin. "Dia kata dia nak terus nikah je, dia tak nak adakan majlis bertunang dan majlis perkahwinan", kata Alisya. "Oh ye ke? Itu rancangan dia, kita tak tahu apa kata papa dia pulak kan?", kata Tengku Syaifuddin. "Aah", kata Alisya. "Yay! Along dah nak kahwin!", kata adik adik mereka serentak sambil melompat lompat dengan terujanya. "Hehehe", gelak Alisya.
"Ha? Along nak kahwin? Dengan siapa?", tanya Tengku Saifullah dengan perasaan amat terkejut. Aizat pun buat perkara yang sama ajak adik adiknya dan papanya berbincang sekali. Alif pun sudah balik untuk cuti semnya. "Umm, dengan Alisya, pa", kata Aizat dengan muka yang takut. "Alisya?! Calon papa tu?", kata Tengku Saifullah. "Aah, pa, Along minta maaf", kata Aizat. Adik beradik Aizat sangat terkejut mendengar Aizat meminta maaf pada papanya kecuali Amin yang sudah biasa dengar Along meminta maaf. "Itu papa tak berhak nak buat keputusan, ok papa suka dengan bakal isteri kamu tu, papa cuma nak tahu dia terima tak lamaran kamu tu?", tanya Tengku Saifullah. "Dia terima, pa", kata Aizat. "Alhamdulillah, bagus, Along bagi dia cincin tak?", kata Tengku Saifullah. "Tak, Along ingat nak bagi cincin tu masa akad nikah nanti, Along tak nak buat majlis bertunang dan juga majlis perkahwinan", kata Aizat. "Ok, papa faham, papa ok je kalau Along tak nak buat majlis bertunang, tapi majlis perkahwinan tu papa tak boleh terima, papa nak kamu berdua buat majlis perkahwinan atau kenduri, kita tempah dewan, buat grand grand sebab itu akan jadi kenangan buat kamu berdua nanti", kata papa Aizat. "Oh oklah, kalau papa nak buat majlis perkahwinan atau kenduri, Along ok je, nanti Along bagitahu Alisya, terima kasih pa, sebab bagi Along peluang ni", kata Aizat. "Ye, papa suka sangat dengan bakal menantu papa", kata papa Aizat dengan tersenyum lebar. "Yay! Along nak kahwin", kata Syaiful dan Amin. Mereka menepuk tangan abang sulungnya itu sama sama. Syafiq dan Alif hanya senyum tahniah saja pada abang sulung mereka.
"Hello, Alisya", kata Aizat dengan menelefon Alisya. "Hello, ye Tengku", kata Alisya. "Esok saya tiada jadual kan dan esok juga cuti hujung minggu nanti saya nak jumpa awak boleh?", kata Aizat. "Aah, esok Tengku free
kalau Tengku nak jumpa saya esok, boleh je ", kata Alisya dengan tersenyum malu." Ha, ok nanti saya share location ye? ", kata Aizat." Tengku tak jemput saya ke? Kalau Tengku jemput saya, Tengku boleh jumpa keluarga saya sekali ", kata Alisya." Takpelah, saya tak bersedia lagi ", kata Aizat." Tak bersedia? Macam mana Tengku nak jadi menantu yang baik ni kalau asyik asyik dengan alasan tak bersedia lah apa lah ", kata Alisya." Tengok lah macam mana ", kata Aizat." Ye lah, Tengku, esok ye, Tengku, bye, assalamualaikum ", kata Alisya dan meletak telefonnya itu." Waalaikumussalam, ishh, belum apa apa lagi dah membebel ", kata Aizat. Tiba tiba Aizat tersenyum sendiri. " Nasib baiklah, aku ada lesen memandu, boleh esok aku pinjam kereta abah,ishh tak sabarnya esok first date aku dengan dia kot ", kata Alisya dengan teruja sekali.
YOU ARE READING
TAK SANGKA DIA JODOHKU✔️
Lãng mạnMengisahkan seorang perempuan yang berkahwin dengan seorang lelaki ego. Lelaki itu merupakan kawan sekelasnya di ting 3 lagi. Mereka berkahwin atas dasar kasihankan ibu dan bapa mereka sendiri. Ikutilah cerita ini.