"Ish, macam mana nak buat ni, aku tak ada pengalaman nak pakai baju seksi seksi macam ni, nanti aku yang malu, ish, tak payah lah buat, tapi aku kan nak curi hati dia", kata Alisya sambil berfikir panjang. "Mula mula aku kena pakai baju seksi, yang kedua buat suara menggoda, pikat hati dia dengan perasaan menggoda", Alisya membaca tips itu, dia berasa geli geleman. "Eee, gelinya, aku tak boleh bayanglah, kenapa aku kena buat semua ni? Kalau Aizat tu dah romantik dengan aku, aku tak payah pakai baju seksi seksi ni, baju biasa pun dah ok dah", kata Alisya sambil memegang hati. "Haih, Ya Allah, kau permudahkanlah segala urusan ku", kata Alisya sambil menadah tangan.
Zara sedang melihat Instagram di henfonnya. "Ooh, gambar Alisya", katanya apabila ternampak wajah Alisya di Instagram milik Alina. "Gambar ni aku dah tengok, aku cuma nak tahu siapa suami dia ni", kata Zara sendirian. Zara cuba menstalk Ig Alina itu. Malangnya, tak jumpa, siapa gambar Aizat. "Ah, tak boleh jadi ni, aku kena upah orang untuk cari siapa suami perempuan ni", kata Zara sambil gelak jahat.
"Alisya! Alisya!", panggil Aizat dari ruang tamu. Alisya yang sedang termenung, terus tersedar. Dia cepat cepat ke bawah. "Ya, bang", kata Alisya dengan muka yang selamba. "Apa kau panggil aku?", kata Aizat sambil menyerlahkan telinganya.
"Umm, abang", kata Alisya sambil senyum malu. "Abang?! Kau panggil aku " abang "?", kata Aizat. Alisya mengangguk malu. "Eei, geli lah! Kau jangan sesekali panggil aku" abang " boleh?! Geli aku dengar, menyampah!", kata Aizat dengan marah sekali. Alisya menundukkan kepalanya perlahan. "Ah, sudahlah! Ni, aku nak kau tolong tengokkan aku buat kerja ni, kau tolong aku bacakan semua dalam kertas ni, aku akan taipkan", kata Aizat sambil memberi kertas yang penuh dengan perkataan. Alisya pun duduk di sebelah Aizat. Aizat menjauhkan diri sedikit. Alisya memandang wajah Aizat dengan penuh kasih sayang. "Pastu?", tanya Aizat. Alisya hanya termenung melihat wajah Aizat. "Ooi!", kata Aizat dengan marah. Alisya tersedar. "Ha? Kenapa awak?", tanya Alisya dengan wajah terpingga pingga. "Tu, baca tu, cepatlah aku nak taip ni", kata Aizat. Alisya pun menyambung membaca perkataan yang berada di kertas itu. Alisya berkata dalam hati. "Haih, Aizat, Aizat, kenapalah awak panggil saya " aku, kau ", masa hari pertama kita kahwin tu awak panggil saya
"saya awak" sekarang ni awak dah berubah ", kata Alisya.12 tahun yang lalu.... (2006)
Di kelas 3A1..
Keadaan di kelas itu sangat riuh rendah. "Wei, Sha, Sha, cepatlah, jomlah sembang", kata Zara. "Aku malas lah", kata Alisya. "Oh oklah kalau macamtu aku datang sendiri kat kau", kata Zara sambil mengambil kerusi dan duduk di hadapan Alisya. Alisya terus bersuara. Tadi kata malas nak sembang. "Eh, Zara, kau dengan Aizat apa cite?", tanya Alisya sambil memandang wajah Zara. "Aku kan dah putus dengan dia, apalah nasib", kata Zara dengan wajah sayu. "Lah, kau tak move on ke?", tanya Alisya. "Aku cuba tapi tak boleh lah", kata Zara. "Habistu, takkan kau nak ingat je Aizat tu?", tanya Alisya. "Aah, aku nak kahwin dengan dia, tak kisah lah dia suami orang ke? Dah ada kekasih ke? Aku nak jugak Si Aizat ni", kata Zara dengan muka serius. "Biar betul kau ni?! Berdosa lah rampas hak orang!", kata Alisya. Zara hanya diam. Alisya menggeleng kepala perlahan dia melihat Aizat dari jauh sambil berkata dalam hati. "Aizat, Aizat, aku harap satu hari nanti kau berubah lah perangai kau".
"Aizat, Aizat!", panggil Zara sambil lari anak anak apabila dia terserempak dengan Aizat yang sedang duduk melepak dekat pondok bacaan seorang diri. Aizat cuba untuk tidak memandang wajah Zara. Aizat bangun dari pondok itu. Zara cepat cepat memegang pergelangan tangan Aizat. Aizat menepis. "Kau nak apa?! Kita kan dah putus! Move on lah!", kata Aizat sambil memandang wajah Zara dengan muka yang serius. "Aku nak kita " couple " balik, aku suka kat kau", kata Zara dengan wajah yang sedih. Aizat tidak melayan Zara dia cuba untuk pergi tapi dihalang oleh Zara yang berlari dan menghadap wajah Aizat. "Ish, tepilah! Aku nak masuk kelas ni! Dah habis dah waktu rehat!", kata Aizat dengan tegas tanpa memandang wajah Zara. Zara bergerak ke kiri dan kanan. Dia menghalang Aizat daripada pergi. Aizat geram dengan perangai Zara dia terus menolak Zara hingga jatuh terduduk. Dia pun berlalu pergi. Air mata Zara jatuh berguguran di pipi. Dia pun berkata "aku akan dapatkan kau Aizat! Tak kira apa apa pun!!!!", kata Zara sambil memukul rumput yang dia duduki.
YOU ARE READING
TAK SANGKA DIA JODOHKU✔️
Lãng mạnMengisahkan seorang perempuan yang berkahwin dengan seorang lelaki ego. Lelaki itu merupakan kawan sekelasnya di ting 3 lagi. Mereka berkahwin atas dasar kasihankan ibu dan bapa mereka sendiri. Ikutilah cerita ini.