Sebuah kereta honda civic memakir tepat di hadapan rumah ameera.Amar kemudiannya keluar dari pintu pemandu . Setelah menutup kembali pintu dia melangkah ke pagar rumah ameera.
" assalamualaikum! " laung amar kuat.
" waalaikumsalam! Kejap!" Jawab ameera dari dalam.
Ameera tergesa-gesa keluar dari biliknya dan menarik sling bag nya." hmm.. perempuan ... biasa lah lambat.." gumam amar sendiri. Kemudian matanya meliar sekitar rumah ameera.
' not bad ... walaupun duk sorang tapi rumah bersih dan teratur.' Komen amar dalam hati.
" assalamualaikum." Sapa mak cik hajar yg kebetulan keluar ingin menjemur kain.
" eh.. waalaikumsalam.." sapa amar dengan senyuman mesra lalu bergerak ke pagar sebelah.
" anak nih nama sapa? "
" amar aqif mak cik.." balas amar.
" ohh.. amar aqif ... amar boleh panggil mak cik .. mak hajar. Tunggu ameera ye? Ameera tuh dah macam anak mak cik dah.. baik.. sopan .. orang nya.. kamu nih.. sapa pada ameera? Boyfriend dia ke?" Kata mak petah tanpa henti.Amar tersengih mendengar bicara mak hajar.
"Apa boyfriend nya mak hajar.. nih kawan ameer je lah.." sampuk ameera yg sedang menutup pintu rumah.
" yerlah tu.. malu lah tu nak ngaku.. tak pe mak hajar paham.. mak hajar pon pernah seusia kamu jugak.." kata mak hajar yg konon memahami.
" nih .. kamu nih kerje ke belajar?" Soal mak hajar lagi seperti polis pencen.
" saya kerja .. masuk lambat sikit." Kata amar sesekali dia memandang ameera yg tak puas hati kerana dia melayan soalan mak hajar.
" ouh.. kerja.. kerja apa? " tanya mak hajar lagi.
" design dalam rumah.. je.. " kata amar rendah diri.
" apa yg je nya.. awaknya.. kalau nak tahu lelaki nih pemilik syarikat R&D . Yg bangunan megah dekat depan sana tuh.." sampuk pak haji. Yg baru keluar dari rumah lalu menghampiri amar dan amar menyalami tangan tua itu.
" ye ke abang nih.. macam mana abang tahu ? Bukan saya tak kenal abang ... abang selalu tipu saya ... saya dah masak perangai abang tau.." kata mak hajar.
" apa tipunya.. mak hajar oii... kalau awak tak percaya tanyalah budak tuh." Kata pak haji lalu mengambil tempat di kerusi batu.
" betul ke amar? " tanya mak hajar .
" ahh .. ye.. dulu syarikat tuh milik mak ayah saya. R&D sempena nama mak dan ayah saya. Rania & Dzulkarnain. Tapi sekarang mak ayah saya dah tak de saya ambil alih.." kata amar lalu membetulkan cermin matanya yang melurut ke bawah." ouh.. yeke.. takziah ye amar.. tapi kan.. ameer ! nih calon yang sesuai jadi suami kamu! Kerja ada .. rupa .. ada .. hormat orang tua.. rendah diri... ahh! Sesuai sangat dengan ameera!" Kata mak hajar teruja sampai senget tudung biru tua nya.
" apa mak hajar merepek nih? Sampai ke situ pulak nya.. ameera cuma kawan jelah dengan amar .. tak lebih pon.." balas ameera yg semakin panas mendengar topik perbualan mereka.
"Apa yg merepek nya Annur Ameera oii! Mak cik sokong hubungan korang.. mak hajar doakan kamu berdua naik jinjang pelamin. Amiin." Kata mak hajar. Kemudian menadahkan tangan utk mendoakan ameera. Tanpa disangka pak haji juga turut sama menadahkan tangan dan mengaminkan doa mak hajar.
" ish.. mak hajar nih.. ameer tak suka lah.." komen ameera dengan geram manakala amar hanya tersengih-sengih mendengar doa mak hajar.
" lantak lah kamu tak suka.. tapi mak hajar suka.. dah pergi sana. kamu nak keluarkan.. Amar tolong jaga tau anak mak hajar nih.." kata mak hajar sambil tersenyum-senyum suka.
YOU ARE READING
Miss Double A ✓
RomanceANNUR AMEERA atau miss perfect adalah seorang perempuan yang mana hidupnya bergantung kepada sebuah beg galas biru muda, yup! bukan seorang lelaki. segala keperluannya terdapat di dalam beg itu. payung, ubat, first aid , buku nota macam macam lah...