" mak ngah buat apa tuh?" Tanya meera yg sedang memasuki dapur." mak ngah tengah siang ikan siakap nih.. kalau buat 3 rasa nih sodap ! " balas mak ngah santai.
" wahh.. meera pon dah lama tak makan ikan siakap tiga rasa nih. Hihihi. Mak ngah nak meera tolong apa-apa tak?" Kata ameera dan menawarkan pertolongan.
" ouh.. nih. Meera buka peti sejuk meera ambik sayur kangkung. Hah.. kita buat kangkung masak belacan . Uihh.. kecur air liur mak ngah . Baru sebut belum jadi lagi." Kata mak ngah sambil fokus menyiang ikan.
Ameera tersengih-sengih mendengar celoteh mak ngah. Lalu dia membuka peti sejuk dan mengambil sayur. Lalu di bawa ke meja. Lalu memotong sayur tersebut dengan senyap.
" meera nih.. memang jenis pendiam ye?" Tanya makngah.
" err.. macam tuhlah... bukan pendiam tapi tak riuh mulut. Hehehe" kata meera kekok.
" oouhh.. tapi ada bagusnya ..Tak delah asyik cakap benda yang tak bermanfaat je kan? Lagipon mak ngah tau .. kamu mesti jugak jenis pendiam dengan orang yang kamu baru kenal.. kan?" teka mak ngah.
" ehe.. betul tuh... "ameera meniyakan kata mak ngah.
' tapi first time jumpa amar.. becok je mulut nih... tak fikir malu dah, bila dia asyik bagi bantuan.' Gumam meera dalam hati sambil terangguk-angguk mengiyakan kata hati nya.
" kalau macam tuh lahh.. meera anggap je mak ngah nih mak meera. Nak panggil mak pon boleh. Mak ngah tak kesah . Lagi mak ngah suka ada anak macam meera. Untung mak ayah kamu ada anak yang baik macam kamu nih. Boleh ye? Panggil mak ngah , mak ke ibu ke.. suka hati lah... boleh ye?" Pinta mak ngah yang sedang menghadap meera .
" tapi anak mak ngah tak kesah ke? Amar mesti dia marah panggil mak ngah dia mak ." Kata meera sambil memandang muka mak ngah.
" amar tuh nak marah? Berani dia marah keputusan mak ngah! Jangan harap seminggu boleh jejak kaki ke sini. Cici tuh easy going budak nya.. lagi pun dia kalau boleh nak ada kak.. yelah mak ngah ada sorang je anak . Sunyi lah dia..." jelas mak ngah.
Ameera seperti berfikir seketika.
' betul ke okey? Boleh lahh.. kalau budak nama cici tuh tak suka, aku tukar lah balik tak yah panggil mak ngah, mak. '
Sekali lagi dia terangguk-angguk bersetuju dengan keputusan hatinya." jadi? Mak, umi, ibu you prefer?" Tnya mak ngah.
" emm.. kalau ibu? " tanya meera dan memandang riak muka mak ngah.
Mak ngah diam seketika. Lalu mencorakkan riak gembira tambah teruja.
" pandai kamu pilih , cici pon panggil ibu. Okey mulai saat ini kamu anak ibu. Okey? " kata mak ngah dengan senyuman di bibirnya.
" okey m- ibu.." kata meera yang hampir tersasul.
"Perfect! Nanti ibu ada teman pergi shopping barang dapur.. pergi ke mana-mana.." kata mak ngah yang terlampau teruja.
" emm.. ibu... apa nama sebenar cici tuh?" Tanya ameera hairan.
" oouuh.. nama dia Hafizah aliah ibu panggil dia cici sebab dulu masa dia kecik-kecik dia tak suka orang panggil nama dia . Dia kata nama dia tak best. Pastuh dia suruh orang panggil dia cici. Tuh lah pasai sampai skang melekat nama tuh." Cerita mak ngah.
" hheheh... mesti cici tuh comelkan ? Ibu ada gambar dia?" Tanya meera.
" tak payah gambar-gambar nanti dia balik meera tengok lah muka budak bertuah tuh." Kata mak ngah sambil tersengih.
" yelah.." kata meera perlahan.
" ehh.. moh le cepat kito masak.. nanti lambat masak lambat makan. Pegut doh lapor nih.. dah bergondang lagu acik spin doh" seloroh mak ngah lagi.
YOU ARE READING
Miss Double A ✓
عاطفيةANNUR AMEERA atau miss perfect adalah seorang perempuan yang mana hidupnya bergantung kepada sebuah beg galas biru muda, yup! bukan seorang lelaki. segala keperluannya terdapat di dalam beg itu. payung, ubat, first aid , buku nota macam macam lah...