bab 23

77 5 0
                                    


sudah seminggu ameera mula berkerja sebagai PA mak ngah. dan sepanjang seminggu juga ameera tidak nampak amar. nak kata dirinya rindu? dia menidak sekerasnya! habistu? apa perasaan ini?

mak ngah juga kelihatan sebuk kebelakangan ini. walaupun dia pa . tapi kemana mak ngah pergi dia juga tidak tahu.

oh! erin juga... ameera tahu masalah erin juga sudah selesai. minggu yang lepas. namun tak sempat juga dia bertemu remaja itu.

ameera memandang ke tingkap. malam nih hujan lebat. sungguh lebat. ameera melangkah ke satu sudut biliknya. lalu dia duduk sambil memeluk lututnya.

"ameera, kau tahun nih dah masuk 25 tahun. sepanjang kau hidup, kau dah merasai pelbagai pengalaman. yang pahit seperti hempedu. dan manis seperti gula-gula. dan sekarang, kau berjaya keluar dari dunia kau sendiri, dan keluar dari kesunyian yang kau hadapi. kau berjaya bangkit dengan luka yang kau alami dan terus berjalan kehadapan tanpa toleh kebelakang lagi.

tapi, kenapa? kenapa hati nih terasa ada satu kepingan yang hilang? yang tanpa kepingan tuh, puzzle tak lengkap?

ya allah sesungguhnya aku berserah padamu ya allah. ya allah isikan kekosongan hati ku dengan benda yang bermanfaat. sesungguh engkau maha mengetahui apa yang ada dalam hati hambanya dan masa depan juga masa silam setiap hamba." kata ameera sendiri.

ameera meletakkan kepalanya diatas kepala lutut. tanpa dapat dielakkan air matanya tiba jatuh, tapi dibiarkan. dia menutup mata nya rapat. dia juga tak faham kenapa air mata nya meleleh.

"tak pe annur ameera semuanya akan baik-baik sahaja. serahkan pada allah" bisik hati supaya memujuk ameera entah tiba-tiba di pagut sedih. dan dia tertidur dalam keadaan begitu.

🎒🎒🎒🎒🎒🎒🎒🎒🎒🎒🎒🎒

esok pagi...

meja makan kosong.
selalunya jam 8 sudah di penuhi sajian.
ameera jadi risau.
mak ngah baik ke?

dengan segera dia melangkah ke bilik mak ngah. dan membuka perlahan pintu. terlihat figura wanita 50 an sedan tidur sambil di baluti comforter. lalu ameera menghampiri mak ngah.

"ibu? ibu okey ke? tak sehat ke?" tanya ameera prihatin.

" oh.. meera.. ibu okey. penat sikit. maaf ibu tak sempat nak siapkan sarapan." kata mak ngah.

" tak pe meera boleh buat sendiri. emm.. ibu rehat lah... ameera nak keluar jap. beli barang masak . tadi tengok tinggal sikit." jelas ameera sambil menyuruh mak ngah rehat. mak ngah hanya menganggukkan kepala.

"meera pergi dulu ," pamit ameera

"iyalah..." sahut mak ngah .

ameera turun ke bawah.

"emm.. " ameera memandang jam sepintas lalu.

"sempat nih kalau masak bubur . " kata ameera sendiri. lalu dia membuka jaket dan menyarung apron.

"okey, barang semua ada. ah! buat lebih sikit boleh bawak bekal. tak payah keluar time lunch. bijak nye kau ameera.. save budget." kata aneeea sendiri. lalu menyiapkan bahan untuk masak bubur.

setelah beberapa minit...

"alhamdulilah.. dah siap.. " kata ameera. lalu mencedokkan sedikit kedalam thermos. kemudian meninggalkan nota atas meja.

setelah mengemas kembali dapur dia memakai semula jaket dan menuju ke tempat kerja.

"assalamualaikum! mak ngah! oo mak ngah! dah siap belum! " laung amar apa bila membuka pintu.

" waalaikumsalam! ye sobor sat! mak ngah nak pakai tudung! " laung mak ngah dari dalam bilik.

"emm.. bau apa nih? sedap nya..." kata amar. lalu tanpa sedar kaki nya membawa nya ke dapur. kemudian amar menghampiri sebuah periuk yang menjadi punca tercetusnya bau yang harum lagi sedap.

Miss Double A ✓Where stories live. Discover now