"Twee cola, alsjeblieft." zegt Wilko. "Ah, Wilko. Je bent weer vrij." zegt Sacha. Wilko knikt. "Dankzij Sien wel, ja." zegt hij, terwijl hij zijn arm om Sien heen slaat. Sien schrikt er even van, maar houdt zijn arm dan vast. Zo, die kan hij niet meer weg halen. Wilko en Sien staren elkaar even aan. "Hier, de cola." zegt Sacha. Nu moet Wilko haar wel los laten. Hij pakt de 2 cola aan en geeft er 1 aan Sien. "Alsjeblieft. Deze trakteer ik." zegt hij. Sien knikt. "Dank je wel." antwoord ze. "Aha, je bent weer vrij gelaten zie ik?" Thea, Sien haar moeder, komt de herberg in lopen. "Ja,Cooper had geen reden meer om mij vast te houden." legt Wilko trots uit. "Oh, dus mijn dochter ontvoeren was niet genoeg om je vast te houden?" vraagt Thea. "Ik heb haar niet.." "Ik heb Cooper verteld hoe het echt zat." onderbreekt Sien hem. "Oh, je wilt dat spelletje dus gaan spelen?" vraagt Thea. Sien reageert niet. "Prima. Dan doen we dat toch." zegt Thea nog, voordat ze weer wegloopt.
------------------------------------
"Waar ging dat over?" vraagt Wilko zich hardop af. Sien schudt haar hoofd. "Niets bijzonders." zegt ze hem met een lieve lach. Door die lach is Wilko het eigenlijk alweer vergeten. Ze is zo lief. Zo mooi. Die lach is zo schattig. "Ik moet even met haar praten." zegt Sien dan. Wilko word weer wakker uit zijn gedachtes. "Waarom?" vraagt hij, een beetje teleurgesteld. "Drink tenminste je drinken op." zegt Wilko er nog achteraan. "Sorry, maar dit is belangrijk." zegt Sien, terwijl ze op staat. Ze biedt nogmaals haar excuses aan en rent dan de trap op, achter haar moeder aan. "Maar net zei je nog dat het niets was.." roept Wilko haar na, maar Sien hoort het al niet meer. Ze is al weg.
"Waar ging dat over?" vraagt Keelin, die samen met Vladimir aan komt lopen. Wilko haalt zijn schouders op. "Ik denk dat ze problemen heeft met haar moeder.. Door mij." denkt Wilko hardop na. "Door jou?" vraagt Vladimir. "Waarom zou dat door jou komen?" vraagt Keelin. Wilko haalt weer zijn schouders op. "Ik weet het niet.. maar ik denk dat ze heel anders in elkaar zit dan wij allemaal denken." legt Wilko uit. "Sien?" vraagt Keelin verbaasd. "Nee, haar moeder." zegt Wilko licht geïrriteerd. "Wow, sorry." zegt Keelin snel. "Ja, kom niet aan zijn vriendinnetje." lacht Vladimir. "Ze is mijn vriendinnetje niet." verdedigt Wilko zichzelf, al kwam het er meer teleurgesteld uit dan verdedigend. Keelin en Vladimir beginnen te lachen.
Sien loopt haar kamer binnen. "Mam?" vraagt ze, als ze haar moeder naar buiten ziet kijken bij het raam. "Ik heb je gewaarschuwd." zegt haar moeder, zonder haar aan te kijken . Sien kijkt naar de grond. "Wat zie je toch in hem?" vraagt haar moeder dan, terwijl ze zich nu richting haar dochter omdraait. Sien kijkt op. Ze wilt vertellen dat ze niets in hem ziet, maar ze kan het niet. Het is nu pas dat ze beseft dat ze niet wil dat hij in gevaar komt. Dat ze hem wel heel leuk vind.
"Wilko is.. Wilko is gewoon anders dan andere jongens." geeft Sien toe. Haar moeder schudt lachend haar hoofd. "Mam, doe hem alsjeblieft niets." smeekt Sien dan. "Hij heeft niets fout gedaan!" roept ze er dan nog achter aan. "Hij houdt mijn dochter van haar werk af." zegt Thea. "Dat komt niet door hem. Ik wil gewoon niet meer in dit leven zitten. De mensen hier zijn zo lief. Ik snap niet hoe je hun kunt aandoen." vindt Sien. "Wij doen dit al jaren zo!" roept haar moeder kwaad. "En al jaren ben ik ongelukkig!" roept Sien terug. "Als ik met Wilko ben.. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest." geeft Sien toe. Thea geeft Sien een klap in der gezicht.
"Jij hebt naar mij te luisteren, dame." zegt ze. Ze pakt Sien vast met 1 hand bij haar gezicht, zodat zij haar moeder wel moet aankijken. "Jij hebt geen idee wat ik allemaal kan, maar geloof me als ik dit zeg; ik kan veel meer dan alleen maar geld stelen en weer vertrekken. De keuze is aan jou." zegt ze, terwijl ze haar dochter ruw los laat, door haar de andere kant op te duwen. "Vergeet die jongen, blijf uit zijn buurt en doe je werk. Dan zien we wel weer verder." zegt ze. "En als ik dat niet doe?" vraagt Sien, die haar moeder niet meer aan durft te kijken. "Dan zorg ik er zelf wel voor dat jullie bij elkaar uit de buurt blijven." zegt haar moeder.
Sien gaat recht staan en kijkt haar moeder aan, met tranen in haar ogen. "De tranen hebben nooit gewerkt bij mij." zegt Thea. Sien schudt haar hoofd, terwijl er een traan over haar wang valt. "Waarom mag ik niet gewoon gelukkig zijn?" vraagt ze dan. "Gelukkig? Met dat ding van beneden?" vraagt Thea met een afkeurend gezicht. "Wilko is geen ding!" roept Sien luidt. "Ik heb je jouw keuze gegeven. Wat je ermee doet moet je zelf weten." zegt Thea, terwijl ze zich omdraait. Bij de deuropening blijft ze even staan en kijkt haar dochter aan.
"Als je over 10 minuten niet op het plein bent om mij te helpen, heb jij je keuze gemaakt." zegt Thea, dan loopt ze weg. Sien staat met een mond vol tanden. Wat moet ze nu doen? Ze wilt haar moeder niet meer helpen met die smerige plannetjes. Ze is alleen nooit zo dapper geweest om het haar te vertellen.. maar nu ze Wilko heeft ontmoet.. Sien voelt zichzelf zoveel dapperder. Alleen.. nu weet ze het niet zo zeker meer. Als Sien niet komt opdagen is Wilko in groot gevaar. Ze wilt hem niet meeslepen in de slechte bedoelingen van haar moeder. Wilko is onschuldig. Hij kan hier helemaal niets aan doen.. Wat moet Sien doen?
JE LEEST
Niet Wat Het Lijkt -- Wilko, De Nachtwacht (Compleet)
FanfictionEen fanfiction van Wilko, uit de Nachtwacht. "Jij houdt mijn dochter van haar werk af. Ik weet niet wat ze in jou ziet, maar het is iets en als ik jullie nog 1 keer samen zie, is dit drankje voor jou." legt Thea uit. Wilko zijn ogen worden groot. "V...