Gevaar

505 7 5
                                    

"Als je over 10 minuten niet op het plein bent om mij te helpen, heb jij je keuze gemaakt." zegt Thea, dan loopt ze weg. Sien staat met een mond vol tanden. Wat moet ze nu doen? Ze wilt haar moeder niet meer helpen met die smerige plannetjes. Ze is alleen nooit zo dapper geweest om het haar te vertellen.. maar nu ze Wilko heeft ontmoet.. Sien voelt zichzelf zoveel dapperder. Alleen.. nu weet ze het niet zo zeker meer. Als Sien niet komt opdagen is Wilko in groot gevaar. Ze wilt hem niet meeslepen in de slechte bedoelingen van haar moeder. Wilko is onschuldig. Hij kan hier helemaal niets aan doen.. Wat moet Sien doen?

------------------------------

"Wat moet ik doen?" vraagt Sien , als ze bij haar moeder aan komt. Haar moeder krijgt een grijns op haar gezicht. "Goede keuze." zegt ze. "Loop langs de bloemen tuin en het water. Daar wandelen veel mensen. Doe je ding." zegt Thea. "Je wilt dat ik weer ga zakkenrollen? Maar wat ga jij dan doen?" vraagt Sien. "Ik heb een ander klusje te doen." zegt Thea, terwijl ze weg loopt. Sien zucht. Ze wilt dit niet doen, maar ze moet. Ze heeft geen andere keus. Ze kijkt haar moeder even na, die terug de herberg in loopt en dan gaat ze zelf ook maar op pad.

"Ah, El." zegt Thea, als ze Ella ziet staan achter de bar. Wilko zit te praten met Keelin en vladimir, terwijl Sacha in de keuken werkt. "Ik heet Ella." zegt Ella vriendelijk. "Oh, dat weet ik." zegt Thea dan. Wilko spitst zijn oren en luistert naar het gesprek tussen Thea en Ella. "Heb jij wat van die krachtige kruiden?" vraagt Thea dan. "Wat voor krachtige kruiden?" vraagt Ella. "Zo iets als.. Peper kruiden? De paarse?" vraagt Thea dan direct. "Waar heeft u die voor nodig?" vraagt Ella verbaasd.

"Dat zijn ontzettend sterke kruiden. 1 millimeter te veel en iemand kan eraan overlijden." legt Ella uit. "Dus u heeft het in huis?" vraagt Thea. Ella knikt. "Ik heb alles opgeslagen. Wij gebruiken dat hier nooit." legt Ella uit. "Ik ben kruidenier. Ik weet hoe ik ermee om moet gaan. Zou ik een potje ervan mogen?" vraagt Thea weer. "Sorry, maar ik mag dat niet zomaar weg geven." zegt Ella weer. Thea slaat haar hand op tafel met een harde klap. Ella schrikt ervan, net als iedereen in de herberg.

"Gaat alles goed hier?" vraagt Sacha, die aan komt lopen. Thea knikt vriendelijk. "Maar natuurlijk." zegt Thea, terwijl ze zich omdraait en weg loopt. Als ze het niet krijgt, dan komt ze er zelf wel aan. Ze is tenslotte nummer 1 dief. Thea loopt de herberg uit, naar de achterdeur. Ze loopt binnen via de keuken en gaat het magazijn in. "Deze dorpelingen zijn zo dom.." zucht Thea, die heel simpel een potje paarse peper kruiden kan pakken, of meer.

"Waar ging dat allemaal over?" vraagt Keelin verbaasd. "Thea wou paarse peper kruiden hebben, maar Ella mocht dat niet weggeven. Volgens haar kunnen die kruiden dodelijk zijn of zo iets?" legt Wilko uit. Keelin en Vladimir kijken elkaar geschrokken aan. "Wat? Wat is er?" vraagt Wilko. "Paarse peper kruiden zijn ook heel gevaarlijk. Ella heeft gelijk, het kan dodelijk zijn." legt Vladimir uit. "Daarbij.. Deze kruiden wordt alleen gebruikt met duistere magie. Mensen met kwade bedoelingen. Die kruiden hebben we expres laten opslaan bij Ella." legt Keelin uit.

"Dus wat jullie proberen te zeggen.. Thea is niets goeds van plan?" vraagt Wilko. "Ik denk zelfs dat er mensen zijn die in gevaar zijn." geeft Keelin eerlijk toe. Wilko kijkt plots de andere kant op, richting de keuken. "Wat is er?" vraagt Vladimir. "Ik hoorde iets in de keuken." zegt Wilko. De drie kijken elkaar aan en lopen tegelijk naar de keuken. "De deur van het magazijn staat open." valt Wilko op. Keelin doorzoekt het magazijn. "De paarse kruiden. Ze zijn weg." zegt ze.

"Dit kan betekenen dat Sien in gevaar is." denkt Wilko hardop na. "Of ook niet." zegt vladimir voorzichtig. "Wat bedoel je?" vraagt Wilko. "Ze zijn moeder en dochter.." legt hij voorzichtig uit. "Ik weet heel zeker dat Sien hier niets mee te maken heeft!" roept hij kwaad, terwijl hij wegrent. "Wilko!" roept Keelin, maar Wilko luistert niet en rent eigenwijs door. "Hij gaat nu toch niet achter die Thea aan? We weten helemaal niets van haar." zegt Keelin bezorgd. "Kom op." zegt Vladimir, terwijl hij begint te lopen. "We hebben de hulp van Vega nodig." zegt hij er achteraan. Keelin knikt en loopt achter Vladimir aan.

Niet Wat Het Lijkt -- Wilko, De Nachtwacht (Compleet)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu