STMA-16

8.7K 235 6
                                    

"Kau balik pukul berapa kejap lagi?" soal Hazeeq Zharfan.

Ain Syifa yang mendengar soalan  suaminya memandang ke arah lelaki itu.

"Hurm..bergantung pada kerja.Klau habis kerja awal,aku balik awal,tapi klau lambat habis,lambatlah aku balik.." balas Ain Syifa bersahaja.

"Kalau boleh habiskan kerja awal.Mummy ajak dinner kat rumah malam ni.." pesan Hazeeq Zharfan.

"Tengoklah macam mana.Erm..aku gerak dulu.."

Ain Syifa segera bangun setelah selesai bersarapan.Pinggan dan cawan dicucinya.

Setelah selesai,dia mengambil handbag dan beredar ke luar rumah.

Hazeeq Zharfan mengekori langkah isterinya dari belakang.

Kereta mereka sebelah-menyebelah.Ain Syifa segera beredar dari situ.

🎲🎲🎲

Pada malam itu,mereka berdua sampai di rumah ibu bapa Hazeeq Zharfan.

"Assalamualaikum.." kata mereka serentak.

"Waalaikumusalam,dah sampai pon.Ingat tak datang tadi.." kata Datin Zafrina setelah membuka pintu.

Mereka berdua menyalam Datin Zafrina.

"Jom masuk.Kita makan.Mummy dah sediakan semuanya.."

Mereka berlalu ke ruang makan.Semua ahli keluarga Hazeeq Zharfan sudah duduk di kerusi.

Mata mereka memandang ke arah mereka berdua.

Mereka berdua duduk sebelah menyebelah.

"Papa tengok Syifa ni makin kuruslah.Still diet ke macam mana?" tegur Dato Hareez.

"Tak de lah,papa.Mana ada diet.." balas Ain Syifa sambil mempamirkan senyuman.

"Bila nak ada 'isi' ni?" kata Datin Zafrina pula dengan penuh makna.

Ain Syifa memandang Hazeeq Zharfan seakan meminta tolong dari lelaki itu namun lelaki itu hanya diam.

"Belum rezeki lagi kot.." kata Ain Syifa.

"Usaha lah lagi.." ujar Dato Hareez.

"Dah lah,jom makan.Zharfan,dah-dah lah tu termenung je.Bini ada kat sebelah.Fikir apa lagi tu?" kata Datin Zafrina.

Mereka mula menjamu selera.

"Kak Syifa,nak lauk ayam masak lemak tu.." ujar Hadeef Zafriel.

Ain Syifa memberikan lauk itu kepada adik iparnya.Hazeeq Zharfan hanya memerhati.

Setelah selesai makan,Ain Syifa membantu Datin Zafrina dan Hareesya Zafira mengemas meja makan.

"Syifa.." ujar Datin Zafrina.

"Ada apa,mummy?"

"Erm..kamu dengan Zharfan okay?Maksud mummy,Zharfan dah boleh terima kamu?Mummy harap sangat korang okay.Syifa jangan ambil hati tau dengan kata-kata dia.."

"Kitaorang okay je,mummy.Mummy tak payah risau lah.." bohong Ain Syifa.

"Mummy ke depan dulu ehh?Kamu berdua bersihkanlah apa yang patut.."

"Okay,mummy.." kata Hareesya Zafira.

"Akak.."

"Ye?"

"Reesya happy sangat akak yang kahwin dengan abang Zharfan tu.Reesya bukan apa,Reesya tak berapa berkenan sangat dengan Kak Ainul tu.." jujur Hareesya Zafira berkata.

"Janganlah happy sangat,Reesya.Akak dengan abang Reesya tu belum tentu kekal tau.."

"Aik?Lain macam je akak cakap ni.Reesya nak abang akak kekal sampai bila-bila.Reesya tahu abang tu still tak boleh move on kan?Akak pikatlah abang tu.Reesya tolong akak ehh?"

Ain Syifa ketawa.

"Reesya ni merepek lah.Erm..jomlah kita ke depan.Dah beres kan semuanya?"

"Dah.."

Mereka berdua mengatur langkah  ke ruang tamu.

"Dah selesai dah?" soal Datin Zafrina.

"Dah,my.." balas Hareesya Zafira.

"My,kami balik dulu.Dah lewat ni.." ujar Hazeeq Zharfan.

"Haa yelah.Jaga menantu mummy ni elok-elok.Syifa,klau Zharfan ni buat perangai,cepat-cepat mengadu kat mummy tau.." pesan Datin Zafrina lagi.

Mereka berdua menyalam Datin Zafrina dan Dato Hareez.

Mereka berlalu ke luar rumah dan masuk ke dalam kereta.Hazeeq Zharfan mula mengerakkan kereta.

Beberapa minit kereta digerakkan,Hazeeq Zharfan mula berbicara.

"Kau borak apa dengan Reesya tadi?"

"Tak de pape pon.Borak kosong je.." balas Ain Syifa.

"Kau mengadu ke?"

"Aku mengadu?Aku nak mengadu apa?" kata Ain Syifa pelik.

"Manalah tahu kau burukkan aku kat adik aku.Kau tu bukannya boleh percaya sangat.." sindir Hazeeq Zharfan.

"Aku ni masih waras lah.Klau aku burukkan kau kat adik kau,apa je yang aku akan dapat?"

"Kau kan banyak back up.Semua ahli keluarga aku,semua suka kau.Tah apa yang kau mandrem dorang pon aku tak tahu lah.."

"Kalau aku mandrem dorang,mestilah aku mandrem kau sekali.." ujar Ain Syifa perlahan.

Geram dia dengan perangai lelaki itu yang suka menuduhnya sesuka hati.

"Kau cakap apa?"

"Tak de pape lah.Aku cakap bilalah nak sampai rumah ni.Lambat betul.Aku dah mengantuk ni.."

"Kalau kau tu nak cepat sangat sampai rumah,kau drive lah sendiri.."

Ain Syifa memeluk tubuhnya.Sejuk betul aircond kereta lelaki itu.

Pandangannya beralih ke luar.Nasib lah jalan ketika itu agak lengang.



Saya terlalu mencintai awakWhere stories live. Discover now