Bab 13- Tidak Semua Sudah.

471 27 44
                                    

Jom kita berdansa bersama Lizzy..

Eva Melati

'Menyampah!!!' Hanya satu perkataan ini yang paling sesuai untuk aku hamburkan ketika ini.

Perangai John begitu membuatkan hatiku geram. Aku menjeling tajam ke arah wajah selamba John. Tiada riak bersalah langsung! Kalau sehari tak menyakitkan hati aku, memang budak ni tak boleh hidup ke apa?

"Awak nak apa?" Soalku sedikit keras.

"Tadi kan dah cakap.. Saya nak awak!" Suaranya cukup tegas. Sehinggakan Kak Hani berpaling ke arah kami berdua. Nampaknya, lantunan suara John telah mengetuk gegendang telinga si pemilik kedai ini.

"Benci!!!" Luahku spontan.

"Mula-mula benci, nanti lama-lama bertukar menjadi sayang pulak. Masa itu barulah awak akan merindui saya." John tak berhenti dari terus mengusik aku. Terasa ringan tangan untuk melayangkan kotak tisu ke arah wajah 'selenga' itu.

Kata-katanya membuatkan hatiku semakin bergelegak. Daripada bertekak lebih baik aku mendiamkan diri. Kalau dilayan mamat ni, mungkin bertambah menjadi-jadi.

"Eh, awak yang cantik tu nak ke mana pula. Saya belum order lagi!" Laung John yang masih setia berdiri di hadapan kaunter.

"Suka hati sayalah nak pergi mana! Yang awak sibuk tu kenapa?!" Aku semakin radang.

"Ya, memang saya sibuk. Saya terlalu sibuk untuk mengenali hati awak!" Laung John bersahaja. Seolah tidak pedulikan kewujudan manusia lain yang turut berada di dalam kafe.

Puihh..aku mampu membentak di dalam hati. Aku tidak peduli- lalu bergegas ke belakang. Perangai mamat sewel itu sungguh menyakitkan hatiku. Spoil mood untuk aku melakukan tugas harian di kaunter. Secara spontan bibirku dimuncungkan sedepa.

"Melati! Kenapa dengan customer tu?" Soal Kak Hani yang merupakan pemilik kafe ini. Mungkin dia melihat adegan aku bersama John sebentar tadi.

"Mamat tu gile!" Ketika ini muncul rasa bersalah terhadap John apabila menuturkan perkataan 'gila' terhadap lelaki itu. Sebenarnya dia tidak pernah berbuat salah padaku. Mungkin aku sedikit 'emo' ketika melayani usikannya.

"Melati!!" Kak Hani mengetap bibirnya. Geram dengan aku- barangkali.

"Akak tengok budak tu okay aje. Tak nampak macam orang gila pun. Dah! Pergi layan customer tu." Bentak Kak Hani kepadaku.

Aku terpaksa akur dan kembali ke meja kaunter. Dalam kepalaku mula ligat untuk mencari helah untuk berhadapan dengan John yang sangat sewel itu. Pasti ada ayat-ayat yang akan diucapkan untuk terus menyakitkan hatiku.

"Eh, abang Idris.. Bila sampai!" Mataku bagaikan bercahaya melihat wajah lelaki yang melemparkan kuntuman senyuman manis kepadaku. Renungan mata lelaki itu begitu lembut sekaligus berjaya menyingkirkan rasa meluat yang sedang bersarang di dalam hati.

"Sengaja abang singgah kat sini. Nak tengok adik kesayangan kerja kat kafe ini. Lagipun umi cakap cheesecake kat sini sedap sangat." Dia yang tak lokek dengan senyuman yang mempamerkan barisan gigi yang bersusun cantik.

"Oh, nanti Melati siapkan. Abang nak minum apa?" 

"Cappuccino, please."

"One slice cheesecake and one cup of cappuccino sir?" Aku menjongket kening padanya. 

Kemunculan abang Idris yang tiba-tiba pada petang ini membuatkan hatiku menjadi seperti kuntuman bunga yang berkembang mekar dan berseri-seri. Hish..kenapa perasaan ini mungkin membuai-buai. Aku termalu malah tersenyum sendirian.

BUNGA, LEBAH DAN TEBUAN.Where stories live. Discover now