Luku 17

50 7 2
                                    

Kaikutassun nk:

Järjestelen yrttejä parantajan pesässä. Kun siankärsämöt ovat omalla paikallaan varastossa, tassuttelen ulos syömään jotakin. Klaani oli päätynyt siihen, että olen syytön, joten pääsin pois pienestä 'vankilastani'.

"Kaikutassu!" Puutassu huudahtaa. "Sain kokonaisen pesän hiiriä saaliiksi. Ne ovat tosi hyviä, maista toki!"
"Kiitos!" huudahdan. Haukkaan hiirtä, ja ikävä painaa sieluani. Varistassu, kumpa olisit täällä kanssani syömässä.

Äkkiä sisäänkäynti rusahtaa, ja kuuluu innostunutta puhetta. Käännän katseeni sinne, niinkuin kaikki muutkin.
"Varistassu, olet palannut!" tunnistan siskoni heti joukon Etunenästä. Sisään tulee vielä kokonaisen klaanin verran kissoja. Juoksen Varistassun luokse. Painan nenäni hänen turkkiinsa.
"Hei, Rauhoitu vähän." siskoni sanoo tökkäisten minua kauemmas. Tulikynsi juoksee luoksemme.
"Varistassu!" hän kehrää, ja nuolaisee naarasta korvalle.

"Mitä täällä Tähtiklaanin nimeen tapahtuu?" Pilvitähti tulee ulos pesästään. Koko Klaani on jo paikalla.
"Hän on uusi päällikkö." supatan Varistassun korvaan. Hän kumartaa kolleille.
"Olet varmaankin saanut Tähtiklaanilta jonkinlaisen viestin. Tässä on Kuuklaani, ja he ovat uusia rajanaapureitamme." siskoni sanoo.
"Varistassu sekä Kuuklaanin päällikkö, tulkaa pesääni juttelemaan. Tulikynsi, järjestä uudelle klaanille hyvät oltavat." Pilvitähti toteaa. Joku harmaa, suuri naaras asettuu Varistassun viereen, ja kumartaa.
"Olen Murattitähti." kuulen tämän maukuvan, ja he katoavat päällikön pesään.

"Kaikutassu ja Ruusumarja, tarkistaisitteko kissat loukkaantumisien varalta?" Tulikynsi pyytää. Nyökkään, ja ohjaan kissat odottelemaan vuoroaan. Samalla Aurinkoklaanin soturit tutustuvat Kuuklaaniin. Otan ensimmäisen kissan tarkastukseen samalla, kun Ruusumarja ottaa toisen.
"Mikä on nimesi?" kysyn harmaavalkoiselta, oppilaan näköiseltä kissalta.
"Hopeatassu." naaras vastaa.
"Kaunis nimi." totean rehellisesti. Tutkin Hopeatassun nopeasti. "En löydä sinusta mitään vikaa."
"Hyvä" Hopeatassu naurahtaa, ja nouse ylös päästäen seuraavan tutkittavaksi.

"Kuka on Kuuklaanin parantaja?" kysyn eräältä vanhalta kollilta, joka on esittäytynyt Pitkäturkiksi.
"Aurinkomarja. Siis tuo vaalea naaras tuolla" hän rääkkyy osoittaen hännällään kaunista naarasta.
"Kiitos." totean, ja annan kollin mennä. Sitten tassuttelen Kuuklaanin parantajan luokse.
"Oletko Aurinkomarja?" kysyn. Naaras nostaa katseensa.
"Kyllä."

Vasta, kun aurinko alkaa laskea, Varistassu, Murattitähti sekä Pilvitähti tulevat pois päällikön pesästä.
"Saapukoon jokainen uskollinen kissa tänne luokseni klaanikokoukseen!" Pilvitähti ulvaisee. Tassuttelen muiden mukana hänen luokseen. "Olen tullut siihen tulokseen, että voimme pitää Kuuklaania täällä, kunnes heidän leirinsä on valmis. Lähetän myös partioita auttamaan sen kanssa."
"Olemme erittäin kiito-" Murattitähti aloittaa, mutta hänet keskeyttää murina. Tiikerikuvioinen kissa saapuu esiin klaanien seasta.

Verikynsi.

Tulikynsi pyytää häntä katseellaan perääntymään, tosin tuloksetta.
"Minä en missään nimessä suostu auttamaan vihollisklaania." Verikynsi murisee uhkaavasti. Hän huiskaisee tassuttaan vieressään olevan Susipennun pois tieltä, suoraan emonsa tassuihinin. Susipentu vingahtaa pelästyneenä.
"Verikynsi, kyllä meidän pitää." Pilvitähti toteaa yllättyneesti.
"No, siinä tapauksessa minä tapan kaikki, jotka eivät suostu siihen!" Verikynsi sähisee.

"Hän oli se murhaaja! Hän murhasi Kirkastähden, Marjajalan sekä Hallaturkin!"  Hiirisilmä kiljaisee, ja vetää neljä pentuaan vatsansa suojiin.
"Voi, arvasit oikein. Ja nyt te kaikki, jotka eivät ole puolellani, saavat kokea saman kohtalon." Verikynsi ulvahtaa. Klaanien joukossa kulkee pelästynyt henkäisy.
"Minä en ainakaan ole puolellasi!" Salamaraita sähisee, ja vetää kyntensä esille.

"Verikynsi, rauhoitu! Kohta joudumme taistelemaan!" Pilvitähti huudahtaa. Toinen kolli ei kuitenkaan välitä.

"Minäkin olen oman klaanini rinnalla!" Puutassu sähähtää, ja asettuu Salamaraidan viereen.
"Onko muita? No, ennen vastauksianne voisin näyttää, miten teille käy." Verikynsi naurahtaa mielipuolisesti, ja hyökkää Puutassun kimppuun. Kukaan ei ehdi tehdä yhtikäs mitään, kun oppilaan ruumis makaa jo kuolleena maassa.

Kuolleena. Klaanin tuho on alkanut.

Soturikissat: Tulikissa (Auringonvalo) Where stories live. Discover now