dua puluh enam

1.5K 272 102
                                    

Aku tertawa kecil. Jungkook curang? Jenaka paling lawak aku pernah dengar untuk tahun 2019.

" Berhenti buat lawak bodoh, Ahra " Kata aku dengan tawa. Ahra diam. Dia langsung tidak ikut aku ketawa seperti selalunya jika dia bergurau atau membuat lawak bodoh.

Habis terkeluar air mata aku sebab gelak pasal statement Ahra ni.

" Neulmin, aku tak buat lawak. Aku serius kali ni "

Aku pandang Ahra. Tawa aku sudah berhenti kerana melihat wajahnya yang ikut serius.

" Mana kau dengar berita tu? Agak agak lah sikit. Takkan lah Jungkook nak curang? Dia bukan Jimin "

Ahra melepaskan nafas. Dia pejamkan matanya seketika sebelum membuka kembali.

" Neul, aku sendiri yang dengar sorang perempuan ni bercakap dengan Jungkook melalui telefon. Mula mula aku ingatkan Jungkook lain tapi bila dia dah sebut nama kau sekali, Jungkook mana lagi selain Jeon Jungkook? " Ujar Ahra panjang lebar.

Aku mula rasa tidak sedap hati. Takkan lah Jungkook nak curang kan? Kan?

Ah, ketepikan perasaan ni. Tak mungkin Jungkook akan buat macam tu.

" Come on, Ahra. Jungkook bukan orang macam tu " Aku menyilangkan tangan. Ahra memicit dahinya. Tabah dengan aku yang masih tidak mahu mempercayakannya.

" Aku pun tau yang Jungkook bukan orang macam tu tapi boleh jadi dia curang, Neul "

" Kalau tak, kenapa dia nak kena teman perempuan tu? Kemain mesra lagi diorang cakap dekat telefon " Tambah Ahra. Bersungguh-sungguh dia cuba meyakinkan aku tapi aku tak bodoh lagi. Aku kenal Jungkook.

" Sudah lah, Ahra. Aku yakin yang Jungkook tak akan duakan aku. Kau tolong jangan nak burukkan nama Jungkook boleh tak? " Aku sudah semakin hilang sabar. Ahra ni memang sengaja kan nak burukkan nama Jungkook? Apa salah Jungkook?

" Aku bukan nak burukkan nama Jungkook tapi tu fakta, Neulmin "

" Bukan fakta selagi kau tak ada bukti yang sahih. Aku tak boleh nak percayakan kau kali ni. Dengar baik baik, Jungkook tak akan pernah curang dekat aku. Aku kenal dia " Tegas aku. Aku benci betul bila aku dah bahagia, mesti ada orang nak rosakkan kebahagiaan aku.

" Neul, kau lupa ke yang sebab apa Jungkook mintak clash dulu? Sebab dia ragu ragu dengan perasaan dia kan? Boleh jadi kali ni pun atas sebab yang sama "

Aku ketawa sinis.

" Memang dia dulu ragu-ragu dengan perasaan dia terhadap aku tapi kalau dia masih ragu-ragu, dia tak akan kejar aku balik "

Ahra melepaskan keluhan berat. Dia meraup wajahnya dengan kasar.

" Macam mana kalau dia betul-betul curang? "

Aku menggulingkan anak mata ke atas. Aku dah penat melayan semua tahi ni.

" Ahra, apa kata kau balik je? Aku malas nak bergaduh pasal ni dengan kau "

" Aku bukan nak bergaduh dengan kau, Neul. Aku nak kau bukak mata kau dan nampak kebenaran. Aku tak nak kau disakiti lagi macam dulu " Ahra bertutur lembut. Tebal betul kesabaran dia menghadapi perangai keras kepala aku sedangkan aku sudah hilang kesabaran.

Aku bangkit dari duduk aku dan pandang Ahra dengan tajam.

" Aku kenal Jungkook jauh lebih lama dari kau kenal dia. Aku tau dia tu macam mana dan dia tak akan pernah curang dekat belakang aku. Daripada kau bersungguh nak masuk campur urusan aku, apa kata kau kisah pasal hal kau je? Masalah kau dengan Jimin pun aku jugak yang nak kena selesaikan " Selepas memberi hujah yang panjang, aku terus naik ke atas dengan api kemarahan di dalam jiwa.

[ DIBUKUKAN ] He Never Know •  Kim Taehyung Where stories live. Discover now