Suasana di kedai runcit Mek pada awal pagi itu kelihatan agak sibuk dengan kehadiran penduduk kampung yang datang untuk membeli barang keperluan apatah lagi kedai runcit Mek ini boleh dikatakan seperti mini market kerana semua bahan2 masakkan telah tersedia di kedainya dari barang bahan basah sehingga barang kering semua ada jadi tidak hairan kalau penduduk kampung tidak keluar ke pasar yang berada di pekan kerana semua sudah tersedia di kedai runcit Mek.Dari jauh sudah kelihatan Hajah Diah yang begitu ralit memilih ikan2 segar diatas rak yang disediakan.Sedang ralit memilih ikan tetiba dirinya disapa oleh Mak Semah jiranya yang tinggal di sebelah kanan rumahnya.
"Beli gape tu??ralit ngat napok duk milih urr??(beli apa tu??ralit sangat nampak tgh memilih tu??)"ujar Mak Semah yang baru sahaja tiba di kedai runcit Mek.
Dia berlalu kearah kaunter lalu mengambil bakul yang sedarhana besar yang telah disediakan di kedai itu bagi memudahkan para pelanggan meletak barang yang ingin dibeli lalu berjalan mendekati Hajah Diah.
"Ni hor tengoh tgk2 ikan im..dok tahu nok beli ikan gape(ni hah tgh tgk2 ikan im..x tahu nk beli ikan gape)"ujar Hajah Diah kepada Mak Semah sekadar berbasa basi untuk tidak terlampau menunjukkan bahawa kehadiran Mak Semah itu tidak disenanginya.Siapa yang tidak mengenali Mak Senah a.k.a mak cik bawang kampung Ranting.Semua perkara yang terjadi dlm kampung ini semua dia tahu.Dia jugalah insan yang bertanggungjawab menyebarkan cerita mengenai orang kampung.Orang kampung semestinya tidak menyukai sikapnya yang satu itu kerana terlampau menjaga tepi kain orang sedangkan kain sendiri sudah terselak rabak.Dia jugak suka mengata tentang anak2 orang kampung tetapi bila orang bercerita tentang anaknya, intan dan zafar mulalah dia mengamuk dan menyerang orang yang bercerita tentang anaknya itu.
"Mung tau dok Diah tekgi kg kite org nok mari wat koloh(kau tau x Diah nanti kg kita org nk dtg biat sekolah)"ujar Mak Senah memulakan topik perbualan sambil membelek2 ikan.
"Ye dok?? Klu gitu molek ngat ah tu senang ket anok2 nk gi koloh..dekat dok payoh doh gi koloh kat luor ur(ya ke??klu mcmtu sesuai sangat lah tu senang sikit anak2 nk pergi sekolah..dekat x payah dg pergi sekolah kat luar tu)"ujar Hajah Diah sambil tersenyum.Ya memang di kampung ini tidak mempunyai sekolah rendah cuma mempunyai sekolah menenggah sahaja.Jadi anak2 yang bersekolah rendah terpaksa di hantar bersekolah di pekan yang sememangnya agak jauh dari kampung.Yang lebih membimbangkan lagi ibubapa apabila baru-baru ini kejadian kegagalan kes penculikkan kanak-lanak yang terjadi di sekolah itu masih lagi belum selesai dan pelakunya masih belum ditemui oleh pihak polis.
"Hor..pahtu tadi aq dengor tok ketua kabo org hok jawatan besor kat bandor ur nk mari kg kite sapa koloh tu siap tapi ye mari bawok anok ye..Dengor cite ye duda anok sorang(ya..pastu tadi aq dengar tok ketua ckp org yg jawatan besar kat bandar tu nk dtg kg kita sampai sekolag tu siap tapi dia dtg bawak anak dia..dengar cerita dia duda anak satu)"ujar Mak Senah..Terherot-herot bibirnya kerana gigih bercerita kepada Hajah Diah.
"Ye buak hal doh(dia buat hal dah)"getus Hajah Diah sambil melemparkan senyuman palsu apabila cerita Mak Senah itu sudah menunjukkan tanda-tanda dirinya bakal mengumpat tentang duda anak satu itu.
"Pahtu se agi tok ketua mintok aq cari sape2 hok nok jadi pengasuh budok untuk jaga anok dude tu(pastu satu lagi tok ketua mintaj aw cari sape2 yg nk jadi pengasuh budak untuk jaga anak duda tu)"ujar Mak Senah lagi sambil kakinya melangkah menuju ke arah ruangan sayur sambil diikuti oleh Hajah Diah.
"Pengasuh??"tanya Hajah Diah kerana dirinya begitu tertarik dengan perkataan itu.
"Hor pengasuh..aq kabo ke mung im aq mikir mung ade anok puang pahtu takut2 anok mung si ifa tu tgh cari keje bab tu aq kabo ke mung lu urr(ya pengasuh..aq bagitahu ke kau ni aq fikir kau ada anak perempuan pastu takut2 si ifa tu tgh cari keja sebab tu aq bagitahu ke kau dulu tu)"ujar Mak Senah lagi sambil mencapai seikat sayur sawi lalu diletakkan di dalam bakul.
YOU ARE READING
SOULMATE MR.DUDA
RomanceSYED AL-ANIQ ceo kepada syarikat pembinaan TEGUH HOLDING SDN.BHD.Beliau seorang yang perfect..namun perfect itu cuma sekadar luaran..pada usia yg menjangkau 30 an beliau menggalas tanggungjawab sebagai ibu dan abi setelah kematian isterinya sewaktu...