ANIQ POV
"Hati2 memandu tu.Kalau mengantuk berhenti kat RnR.Tido sekejap sebelum memandu semula."pesan Nek Pah yang entah ke berapa puluh kali kepadaku yang sedang memasukkan beberapa buah beg ke dalam bonet kereta honda civic milikku.Aq hanya melemparkan senyuman manis buat Nek Pah.
Hari ini ialah hari untukku dan Ecah berangkat ke Terengganu.Nek Pah dan Pak Ali berjaga agak awal kerana ingin menemaniku dan Ecah sarapan dan membantuku melakukan apa- apa yang patut.
"Kamu ni Pah...Tahulah dia tu bila nk kene berehat.Yang kamu ni pun satu dari sarapan tadi sampai skrg x habis2 pesan benda yang sama...Naik rimas sy dibuatnya apatah lagi Aniq"ujar Pak Mat kepada Nek Pah yang sudah menjengilkan mata kearahnya lalu memeluk tubuh.
"X apalah Pak Mat..Nek Pah risau je tu..hahaha"ujarku bersama ketawa yang kuat kerana geli hati melihat pasangan sejoli itu.
"Hamboi sukanya ketawakan Nek Pah..Suka suka jugak Ecahnya mana??"tanya Nek Pah
Dengar sahaja pertanyaab Nek Pah terus sahaja aq melaungkan nama anak gadisku itu dengan lantang.
"Ecah!! Cepat sikit kita dh nk bertolak ni!!"
Kelihatan tergocoh-gocoh Ecah melangkah keluar dari pintu utama rumah agam itu dan menuju ke arah semua.
"Dh salam dengan Nek Pah ngan Pak Ali tu"arahku kepada Ecah
"Ecah pergi dulu tau..Nek Pah dgn Pak Ali tunggu Ecah balik tau..Ecah nk beli ole-ole untuk Nek Pah dgn Pak Ali"ujar Ecah kepada 2 orang tua dihadapanya itu sambil tersengih.
Aq dan Ecah berlalu ke arah kereta sebelum menekan hon kepada Nek Pah dan Pak Ali tanda selamat tinggal sebelum bergerak keluar dari rumah agam itu dan hilang pada pandangan mata.
"Abi nanti ecah tinggal dengan siapa kalau abi pergi kerja?"tanya Ecah kepadaku
"Nanti Ecah akan stay dengan babysitter kat sana"ujarku tanpa mengalihkan tumpuan kepada pemanduan.
Ecah yang mendengar jawapan Abinya itu hanya menundukkan pandangan kearah jari jemarinya diriba.
Aku yang masih lagi fokus kearah pemanduan terpaksa mengalihkan pandangan dari jalan raya ke wajah Ecah yang masih lagi menunduk.
"Ecah??what's wrong??kenapa anak Abi tetiba senyap pulak ni??"tanyaku dengan penuh perasaan hairan.
Yelah siapa yang tak hairan kalau tadi mulutnya riuh mengalahkan murai tercabut ekor pastu sekarang senyap macam orang tak ada mulut.
"Ermm Abi..kalau pengasuh tu jahat macam mana??macam mana kalau dia dera Ecah??macam mana kalau dia kurung Ecah dalam stor??tak pun dia buat macam yang selalu kat tv tu??Abi!!Ecah tak nak kene macam tu!!Ecah tak nak!!"jerit Ecah dengan nyaring
Aniq yang mendengar patah perkataan yang keluar dari mulut kecil Ecah hanya menghemburkan ketawa yang kuat sambil menepuk-nepuk stereng keretanya.
Aduhaii anak..kuat betul imaginasimu
"Pengasuh tu takkan beraninya nak buat anak Abi macam tu..bukan setakat pukul , jentik pun dia tak kan berani..kalau dia buat jugak..Abi sendiri akan pukul dia"ujarku dengan sisa tawa yang masih berbaki.
Mendengar kata-kata Abinya , Ecah menghembuskan nafas lega.Lega kerana sekurang-kurangnya Abi telah memberi jaminan bahawa dirinya tak akan didera dari segi fizikal mahupun mental.
••••••
Setelah menempuh perjalanan yang memakan masa 1 jam lebih itu akhirnya aku dan Ecah selamat sampai ke Kampung Ranting,Terengganu.
YOU ARE READING
SOULMATE MR.DUDA
RomanceSYED AL-ANIQ ceo kepada syarikat pembinaan TEGUH HOLDING SDN.BHD.Beliau seorang yang perfect..namun perfect itu cuma sekadar luaran..pada usia yg menjangkau 30 an beliau menggalas tanggungjawab sebagai ibu dan abi setelah kematian isterinya sewaktu...