Bahagian 1

2.7K 32 0
                                    

Setahun sebelum...

Ding Dong!!

Izreen bergegas menuju ke pintu depan apabila mendengarkan loceng yang dibunyikan dari luar. Makanan yang bersepah yang masih dikemaskannya di atas meja makan ditinggalkan seketika.

"Assalamualaikum puan. Nama saya Dahlia." Seorang wanita memberikan salam dan tersenyum manis disaat pintu dibuka. Di tangannya terdapat sekeping fail berwarna merah bersamanya.

"Oh Dahlia. Dah sampai pun kamu. Masuklah." Izreen mempelawa tetamu yang ditunggu-tunggu ke dalam rumahnya.

Dahlia merupakan pembantu rumah yang akan membantu Izreen untuk menguruskan dan mengemas rumahnya. Kesibukannya sebagai penyampai radio membuatkan dia tidak cukup masa untuk menguruskan rumah tangganya dan juga anak tunggalnya- Danial.

"Boleh saya tengok dokumen dan kad pengenalan awak?" Izreen berkata setelah menghidangkan secawan teh dan biskut kepada Dahlia.

"Ini dokumen saya, puan." Dahlia menyerah fail itu kepada Izreen.

• Nama: Nur Dahlia Binti Abdul Rashid
• Umur: 24 Tahun
• Alamat rumah: 335, Jalan Inderawasih, Taman Bahagia, Kuala Lumpur.
• Status: bujang
pengalaman kerja: cleaner, pembantu kantin.

"Baiklah. Kalau awak mula bekerja besok, boleh? untuk hari ni, awak rehat dulu. Nanti saya akan tunjukkan bilik awak." Izreen mengutarakan persoalan tersebut kepada Dahlia.

"Boleh puan. Saya boleh mula besok." Bersinar-sinar mata Dahlia apabila mendengarkan arahan itu.

"Oh ya, lupa pula saya nak kenalkan awak dengan keluarga saya." Izreen mengambil frame gambar yang terletak di atas meja sebelah televisyen tersebut lalu menyuakan kepada Dahlia.

"Yang ini, suami saya. Nama dia Haikal. Dia doktor di sebuah hospital Ampang. Jadi, dia selalu busy dan jarang ada kat rumah." Izreen menuding jarinya pada wajah seorang lelaki yang sedang tersenyum manis.

"Kacak jugak Tuan Haikal ni." Hati Dahlia berbisik nakal.

"Dan ini, anak saya. Nama dia Muhammad Danial Hafizi. Dia sekarang berumur 5 tahun dan dah dihantar ke tadika. Dia merupakan satu-satunya anak saya." Jari Izreen beralih pula pada wajah seorang budak lelaki yang sedang memegang bola dan tersenyum riang.

"Sama macam umur Suri." Hati Dahlia berbisik sayu. Sebak hatinya apabila memikirkan tuan empunya nama itu.

"Maaflah sebab saya cuma boleh tunjuk gambar je. Anak dan suami saya tak balik lagi. Maklumlah, baru pukul 9 pagi. Jadi, diaorang masih di tadika dan hospital."

"Tak apa puan. Saya faham." Dahlia melemparkan senyumannya kepada Izreen. Ada sesuatu sedang bermain di fikirannya.

SHHH... [C]Where stories live. Discover now