Bahagian 7

1.1K 19 0
                                    

Puan Mariam mengeluh apabila menerima panggilan daripada Izreen itu. Hatinya kuat mengatakan ada sesuatu yang membuatkan hubungan Izreen dan Haikal retak.

Selama ini, dia tidak pernah melihat mereka berdua bergaduh. Haikal yang dia kenal bukanlah seorang yang pemarah begitu juga dengan Izreen. Malah, Haikal sangat sayang pada isteri dan anaknya.

"Aku mesti siasat perkara ni." Hati Puan Mariam berbisik. Langkahnya diatur ke tingkat atas dimana terletaknya bilik Izreen dan Haikal.

Krekkk.....

Puan Mariam perlahan-lahan membuka pintu bilik anak dan menantunya itu. Dia memandang sekeliling bagi memastikan tiada sesiapa di situ terutamanya Dahlia.

Sejak hari pertama dia datang ke rumah lagi, dia tidak berapa selesa dan percaya dengan Dahlia. Perempuan itu kelihatan mencurigakan baginya.

Dia berhati-hati menutup pintu bilik itu dan mula menggeledah seluruh bilik tersebut. Firasatnya mengatakan ada sesuatu di dalam bilik itu yang mengganggu hubungan anak menantunya itu.

Setiap kotak dan almari dibuka oleh Puan Mariam dan dia mula menggeledah di setiap helaian baju dan barang-barang yang ada di dalam kotak dan almari.

Setelah tidak menjumpai apa-apa yang mencurigakan, Puan Mariam beralih ke arah katil dan menggeledah ke seluruh katil itu. Bantal yang disusun elok itu dialihkan dan dilihat. Namun, tiada apa-apa yang mencurigakan.

Puan Mariam melepaskan lelahnya dan duduk di atas katil itu. Ketika tangannya meraba-raba di atas katil, dia melihat seperti cebisan kain kuning terjuntai di sebalik tilam katil.

Alangkah terkejutnya Puan Mariam apabila menjumpai satu bungkusan berwarna kuning. Terdapat beberapa helaian rambut dan cebisan gambar Izreen dan Haikal apabila Puan Mariam membuka bungkusan tersebut.

"Aku dah agak dah! Mesti ada sesuatu yang menganggu Haikal dan Izreen sampai diaorang selalu bergaduh. Ni mesti kerja Dahlia ni." Puan Mariam membuat tuduhan melulu apabila melihatkan kandungan bungkusan tersebut.

Krekkk...

Puan Mariam menoleh ke belakang apabila mendengarkan bunyi pintu dibuka.

"Puan Mariam buat apa tu?" Dahlia bertanya sambil tersenyum sinis. Di tangannya terdapat satu plastik hitam.

"Kau yang buat kerja ni kan?! Kau memang tak gunalah. Orang dah bagi kerja, kau balas macam ni ya? Kau memang tak kenang budi!" Puan Mariam menghamburkan kemarahan kepada Dahlia. Bungkusan kuning itu ditayangkan di depan mata Dahlia.

"Ohh...jadi kau dah tahulah ya? Hehehehe..." Dahlia tersenyum sinis sambil memainkan plastik tersebut di tangannya.

"Aku bagitahu Izreen tentang perbuatan kau ni. Biar kau kena pecat nanti. Baru padan muka kau!" Puan Mariam berkata sambil melangkah menuju ke pintu untuk keluar dari bilik tersebut.

Namun, Dahlia terlebih dahulu menahan Puan Mariam daripada keluar dari situ.

"Shhh...Izreen tak perlu tahu pun. Kau diam-diam jelah. Hehehehe..." Dahlia ketawa sambil menjerut kepala Puan Mariam dengan plastik hitam itu sehingga lemas.

SHHH... [C]Where stories live. Discover now