2 tahun kemudian...
"Mana Seolmi sembunyikan cermin mata papa?" Tanya Seokjin apabila puas dia mencari di setiap sudut di ruang tamu tersebut. Habis kusyen dan perabot lain dia geledah semata- mata hendak mencari cermin matanya itu.
Seolmi ketawa kecil, dia duduk tenang diatas sofa sementara memerhatikan Seokjin yang sudah bercekak pinggang dihadapan dia. Tiada rasa gerun terpancar di wajah kanak- kanak. Budak- budak, apa je yang tahu?
"Seolmi.."
"Cubalah papa cari, mama cakap papa dah tua, jadi susah sangat nak ingat dekat mana barang papa simpan." Ha tengok tu, sempat pulak dia mengutuk papa dia sendiri? Seokjin mengurut keningnya, dia tersengih kecil.
"Seolmi nak main- main dengan papa eah? Mari sini!" Seokjin menggeletek Seolmi perlahan buatkan kanak- kanak kecil itu ketawa berdekah- dekah. Penuh satu ruangan sebab suara ketawa budak.
"Haa baik Seolmi mengaku, mana Seolmi sembunyikan spek papa?" Soal Seokjin, termengah- megah Seolmi, gadis itu mengesot menjauhi papanya sebelum ketawa lagi.
"Bila masa Seolmi sembunyikan spek papa? Papakan yang bawa tadi. Haaa itulah.."
"Ha apa?"
Seolmi menggeleng. Dia berdiri sebelum kedua pipi Seokjin dia tekup lalu dahi Seokjin dia kecup. Seolmi senyum lebar melihatkan wajah papanya yang bingung.
"Seolmi tidur dulu.."
"Ehh spek papa?"
"Carilah sendiriiii" cepat- cepat Seolmi berlari mendaki anak tangga untuk ke tingkat atas. Seokjin menggeleng- gelengkan kepalanya.
Rina hanya tersenyum, segala perbualan Seokjin dengan anak mereka, Seolmi dia ketahui dari awal hingga akhir. Dia melangkah keluar dari dapur seraya membawa cermin mata Seokjin yang tertinggal atas meja makan ketika makan malam tadi.
"Ni, cermin mata awak atas meja makan tadi" Rina menghulurkan cermin mata Seokjin kepada lelaki itu. Seokjin hanya memandang Rina sebelum cermin mata ditangan gadis itu dia ambil.
Belum pun sempat Rina hendak melangkah pergi, lengannya sudah ditarik Seokjin buatkan Rina terduduk atas paha lelaki itu.
"Yah! Nak buat apa?"
"Kenapa cakap dekat Seolmi yang saya ni dah tua?" Kata Seokjin, bibirnya sudah mulai muncung. Dia melingkarkan lengannya pada pinggang Rina, wajah disembamkan pada leher gadis itu.
"Lahh kan betul tu?"
"Kalau betul janganlah sampai hebohkan yang suami awak ni dah tua. Saya malu tahu tak.." nada suara Seokjin sudah mulai mengendur, Rina ketawa kecil. Comel pulak!
"Yalah, encik husband saya yang kacak lagikan muda. Saya tak bagitau siapa- siapa selain Seolmi. Itupun terlepas cakap" balas Rina, rambut hitam Seokjin dia sentuh lalu usap perlahan.
YOU ARE READING
[C] ASTRAEA | 진 ✓
Fanfiction[OLD TITLE: MY DOCTOR] Semua orang berhak untuk mendapat peluang kedua, dan bila diberi peluang, tolonglah jangan disia- siakan. Kim Seokjin, kesibukan dalam kerja buatkan dirinya mengabaikan tanggungjawab sebagai suami kepada isterinya, Bae Rina. G...