Kelime anlamı ile bir insanın ya da bir nesnenin devrilmeden,dikey durma durumu.İki karşıt gücün denk gelmesinden doğan durum.Durmakta olan bir nesne üzerine etki yapan güçlerin ve nesnede devinim yapmaları durumu ya da devinmekte olan bir nesneyi etkileyen güçlerin o nesnenin yörüngesini ve hızını değiştirmesi durumu.Vücudun en küçük dayanak yüzeyinde devrilmeden durması.
Bir arabanın dengesini en iyi bilen hiç şüphesiz o arabanın mühendisidir.Küçücük bir arıza dengesizliğe sebeb olarak olumsuz etkilere meydan çıkarır.Bunu bilen mühendisler bu makinelerin kullanma kılavuzlarını yapar ve en ince ayrıtılarına kadar sorunların giderilmesi için bütün ayrıntıları ele almışlardır.İnsanın dengesi ise bir bisiklet gibi olmalıydı.Bir pedalı dünya için basıyorsa mutlaka diğer pedalını ahiret için basmalıydı.Bu konu ile alakalı olarak Hz Ebübekir (ra) şu anlamlı ifadeyi kullanmıştır; «Biz dünyayı isteyipte ahireti kazanan hiç kimseyi görmedik,lakin çoklarını gördük ki ahireti isteyipte dünyayı da kazanmış» Lakin dünya için de çalışmak lazımdır bunu için de Peygamberimiz (sav) şöyle buyurmuştur; «Ümmetim için fakirlik saadettir,ahir zaman ümmetim için de zenginlik saadettir» Önemli olan zengin olmak değil,mala mülke takılmamaktır.Gördüğün güzele ve güzelliklere takılma eğer bir güzele takılacaksan o da en güzele (Allah a) ve onun zikrine olsun.İnsanın yaratıcı olan mevlamız da insanın dengesinin bozulmaması için kitapları,peygamberleri ve sebebleri yaratmıştır.Allah ü Teala; « Mümin erkeklere söyle,gözlerini haramdan sakınsınlar ve iffetlerini korusunlar.Bu onlar için daha arındırıcıdır.Allah onların bütün yaptıklarından haberdardır.Mümin kadınlara da söyle,gözlerini haramdan sakınsınlar ve iffetlerini korusunlar.Açıkta kalanlardan başka süslerini göstermesinler.Başörtülerini yakalarının üzerinden bağlasınlar.Kocaları,babaları,kocalarının babaları,kendi oğulları,erkek kardeşleri,erkek kardeşlerinin oğulları,kız kardeşinin oğulları,kadınları,hizmetlerinde bulunan köle ve cariyeleri,cinsel arzusu bulunmayan erkek hizmetciler,kadınların cinselliklerinin farkında olmayan çocukların dışında kimseye süslerini göstermesinler.Yürürken,gizledikleri süsleri bilinsin diye ayaklarını yere vurmasınlar.Ey müminler! Hepiniz Allah a tövbe edin,umulur ki kurtuluşa erersiniz!» (Nur süresi 30 31) Bu ayet bir ölcü ve aynı zamanda da bir dengedir.Allah ü Teala nın helalınde bir denge haram da ise dengesizlik hasıl olur.Şehvetine sürekli yenik düşen insanlar,nefretini kontrol edemezler.Haramlar insanın ahlaki yapısına zarar verip tahrip ederken aksine helal olanlarda gerek sağlık gereksede ruhsal yönden insanı tedavi edici özelliğe sahiptir.Tövbe nimeti günaha düştüğümüz zaman en büyük dengedir.Acızlığı itiraf ederek kırık ve acız bir kalp ile yapılan tövbeleri mutlaka Rabb imiz kabul edecektir.Yeter ki insan Rabb ini bilsin ki dengesi hayra yönelebilsin.
« İlmin ve zikrin arttıkca
Tevazun da o derece artmalı ki
Dengede durabilesin»
ŞİMDİ OKUDUĞUN
MUHABBETLE GELEN RAHMET 2
Poetry"Yüreğindeki boşluğu Allah'ü Teala'nın zikri ile doldurmazsan,bilki başka bir şey ile dolduramazsın"