Het mengen is niet gelukt. Eigenlijk heb ik het ook niet echt geprobeerd. Waarom zou ik me willen mengen met deze mensen? De mannen zijn oud en de meiden zijn hier niet om vriendinnen te maken, denk ik. Alle meiden hangen rond bij een man en praten nauwelijks met elkaar. Ik trek mijn jurkje iets strak en wrijf over mijn schoudertasje. Ik weet niet wat ik hier doe? Waarom ik hier nog ben is me een raadsel. Yana is te druk bezig met haar nieuwe vrienden, ik heb niemand om mee te praten en ik ben niet dronken genoeg om plezier te hebben.
Ik kijk de balzaal rond. Ik word gek van al die oude mannen die oogcontact met me blijven maken. Vieze mannen zijn het. Ik negeer alle blikken en kijk naar de jurken die alle meiden dragen. De meeste jurken zijn bedekt in diamantjes en steentjes, die van mij is er saai bij. Mijn jurkje kostte destijds €150,- en dat vond ik al duur. De jurken die hier gedragen worden zijn minimaal €500,-, gok ik. Een ober stopt voor me en reikt me een glas champagne aan. Ik glimlach en pak een glas van het dienblad. Voordat de ober weg kan gaan heb ik het glas al leeg en plaats ik het lege glas weer op het dienblad.
"Bedankt," zeg ik. De ober loopt weer weg. Ik graai in mijn schoudertasje en pak mijn lippenbalsem. Terwijl ik mijn lippenbalsem aanbreng kijk ik weer de zaal rond. Ik besluit een spel te spelen en begin met het tellen van alle mannen met grijs haar. Ik kom op 43 uit. Daarna tel ik alle mannen met een zwart pak. 76. De vrouwen met een rode jurk. 33. De mannen met een donkerblauw pak. 14. Waaronder Landon, die op dit moment omringd wordt door drie jonge meiden met blond haar. Allemaal lachen ze. Ik rol mijn ogen en berg mijn lippenbalsem op. Toch kan ik het niet helpen en zakt mijn blik weer af naar de jongen met de helderblauwe ogen.
Ik bijt op mijn lip en kijk hoe Landon iets verteld. Zijn lippen bewegen op en neer en af en toe verschijnt er een lach op zijn gezicht. Zijn lach brengt op mijn gezicht ook direct een glimlach. Ik kijk naar de drie meiden waar hij mee staat te praten. Ze lijken alle drie op elkaar. Hun haren zijn dezelfde tint blond en allemaal opgestoken in een knot. Het enige wat hun uit elkaar houdt zijn de jurken. De meest linker draagt een blauwe jurk, die daarna een zilveren en die daarnaast een gouden. Ik laat mijn blik weer afzakken naar Landon, wiens blik nu ook op mij gericht is. Ik glimlach en zwaai kort. Dan besef ik hoe dom het is en stop ik. Ik zucht en kijk weg. Waarom ben ik zo?
Wanneer ik opkijk is Landon echter al een stuk dichterbij. Hij passeert een ober en pakt twee glazen champagne van het dienblad. "Jij ziet eruit alsof je wel een drankje kan gebruiken," zegt Landon en hij geeft me het glas aan.
"Ik heb er al vijf op, maar een zesde moet kunnen," zeg ik en pak het glas. Landon kijkt me aan terwijl ik een slok neem. Ik kijk over het glas heen en kijk hem aan. Hij glimlacht en neemt dan zelf een slok uit zijn glas.
"Dus, wat vind je van het feest?" vraagt hij. Ik heb mijn lippen nog steeds op het glas en grinnik.
"Eerlijk, ik vind het vet raar," zeg ik en neem weer een slok champagne.
"En waar ligt dat aan?" vraagt Landon, die naast me komt staan en net als ik de zaal rondkijkt. Ik snap niet dat hij niet ziet wat voor een verknipt feest dit is.
"Euh, aan dit." Ik maak cirkel met mijn hand, de zaal in. "Dit hele feest. Kijk daar," zeg ik en wijs naar de hoek van de zaal. Een oude man wordt omringd door vijf jonge meiden. "Hoeveel meiden wil je hebben op die leeftijd? En daar." Ik wijs een andere kant op. "Kijk hoe jong dat meisje is. Ze is misschien net achttien. En kijk nu naar die man. Hij is grijs, hij heeft rimpels. Ik gok dat hij in de zeventig is. Dat hoort niet," zeg ik.
"Dat vind jij. Dit is een ander soort feest, Rosie. Dat heb ik van tevoren gezegd." Landon kijkt nog steeds naar de man en het meisje die ik net aanwees.
"Kon ik weten dat het zo gestoord zou zijn als dit? En waar is de goede muziek. Ik hoor alleen maar piano's en violen." Landon lacht.
"Je bent wel eerlijk," zegt hij.
"Ik vind het gewoon een stom feest," zeg ik teleurgesteld. Ik hou echt van feesten en uitgaan, maar dit soort feesten zijn echt niet mijn ding.
"Wil je hier überhaupt wel zijn?" vraagt Landon. Ik haal mijn schouders op.
"Mijn beste vriendin staat daar een beetje te praten met een bejaarde, dus ik heb niet veel redenen om hier nog te blijven." Ik sla mijn glas champagne achterover en kijk naar Yana en de oude man. "Je had gelijk," mompel ik.
"Waarover?" vraagt Landon die mijn lege glas uit mijn hand pakt.
"Over feesten. Niet alle feesten zijn hetzelfde." Landon glimlacht en wenkt een ober. De ober komt direct op ons aflopen. Wanneer hij voor ons staat zet Landon de glazen op het dienblad. Zijn glas is nog half vol. "Ik kan maar beter gaan. Ik ga me toch niet vermaken deze avond," zeg ik en loop weg. Landon sluit zich bij me aan.
"Zal ik je nog een lift geven?" vraagt hij. Ik kijk hem aan en glimlach doordat hij glimlacht, want als het aan het feest had gelegen had ik de hele tijd mokkend gekeken.
"Alsjeblieft," zeg ik en voel Landons hand weer op mijn onderrug. Ik bijt op mijn lip en zie wat oude mannen naar me kijken. Ik negeer hun blikken en loop de balzaal uit.
JE LEEST
Gimme some sugar, daddy
RomanceRosie Johanson, een serveerster bij een koffiezaak en een student aan een doktersopleiding, komt in geldnood te zitten. De enige die van haar geldgebrek afweet is haar beste vriendin, Yana, die op haar manier weet hoe dit op te lossen valt. Rosie l...