البارت الثامن عشر...

42.9K 1K 133
                                    


{في احد البيوت الفخمة}

يجلس كريم ويرتشف فنجان القهوة وهو يفكر في ماضيه المؤلم والذي يكون له سلبآ واثرا علي حياته حتي الان ...ليسمع رنين جرس منزله فينهض ليفتح وقبل ان يري وجد لكمة عنيفة في وجهه جعلته يرتطم ارضآ ليصوب نظره علي من فعل هذا وقبل اي شيئ فاجاه بلكمة اخري في معدته جعلته يتالم بشدة لينهض ليقول وهو ويري امامه :

_ ايه يابني انت اتجننت ولا جاي بزعابينك عليا انا ولا كل لما تبقي مخنوق تيجي تضرب فيا ،ممكن اردهالك علي فكرة ؟؟

علي وهو يجذبه من ملابسه :

_ انت تخرس خالص ومتفتحش بؤك ، برضوه عملت الي في دماغك وعملت معاها كده ، انت غبي يلا ولا مبتفهمش بالزوق لازم تاخد علي افاك عشان تفهم....

كريم مردفآ له ببرود واستفزاز :

_ ايوة انت عايز ايه الوقتي ، لسة ملقتهاش جاي تقرفني انا ....

علي بغضب وهو يجز علي اسنانه :

_ بطل كهون الستات دا ، انت عارف وانا عارف ، بس انا حذرتك وانت مسمعتش الكلام ، البنت انتحرت بسببك ، يا عديم المسؤلية !!!!

كريم ببرود مستفز وقال ساخرآ :

_ ايه دا بجد ؟ الله يرحمها كانت هبلة اوي ، عايزني اعمل ايه يعني اروح اشيل النعش بتاعها واحضر عزاها واذرف الدمع نادمآ ، ياعم شوفلك حاجة تانية تتسلي بيها غيري ....

نظر له علي بدهشة من بروده واستفزازه ليدفعه بقوة الي الخلف مردفآ بحزن عليه :

_ كريم شكلك فعلا ، مش ناوي ترجع زي زمان ، انت ازاي بالبرود وعدم الرحمة كدا ، هي مماتتش لسة عايشة دي انتحرت من صدمتها فيك يا حماار ، فوووق من الي انت فيه ، انساهم انت مش بتأذي غيرك انت بتأذي نفسك اولهم يا غبي ، مستقبلك هيضيع في التخلف الي بتعمله دا ؟!!!!

كريم واضعآ يده في جيب بنطاله القطني واقفآ امامه ببرود ونظرة حزن في عينه يحاول اخفائها وظل علي بروده ولكن صديق عمره فهمها فهو يعرف كل انشآ به :

_ كريم الطيب الاهبل الي بيضرب علي قفاه بتاع زمان مات واندفن ، ودلوقتي كريم جديد محدش يقدر عليه ، فكك بقا من كلام الاوفر ، دا لاني عمري ما هتغير انا سعيد بحياتي كده ، انت بتتدخل ليه خليك في نفسك ؟!!!

علي غاضبآ وصوت عالي :

_ بدخل عشان صحبك واخوك ، وافهمك اكتر من اي حد ، انت نفسك تتغير وبتستحقر نفسك ، ليه المكابرة ، نظرة الحزن الي في عينيك دي وبتحاول تداريها انا شايفها ، وانا معاك يا كريم هساعدك هقف جمبك ، لحد مترجع بتاع زمان ، الي عملته امك مأثرش فيك وخلك وحش كدا ، دا كمل باللي عملته اختك ، انسي يا كريم وتعالي نبدء من جديد وانا معاك ...!!!

عشقت ابنه عدوي(جاري التعديل)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن