ابتعدت عنها تحدق بها بصدمة وتكذب ما تفكر به علي امل الا يكون صحيح ولكن نظرات الاستغراب والجمود التي علي وجه مليكة لها كانت كفيلة بتحطيم ما تتمناه ولكن لم تفقد الامل وعادت سؤالها من جديد :- مليكة ، انتي مش فاكرة من الحادثة اكيد ، انما انتي فكراني وعرفاني مش كده ؟؟
عقدت مليكة حاجبيها واعتدلت علي الفراش بجزعها ورمقتهم بعدم فهم اي شيئ :
- لأ انا بجد مش فاكرة ااي حاجة ، كأن حد مسح دماغي ،، اانا حتي مش فاكرة انا اسمي ايه ، او اسم مليكة دا انا اول مرة اسمعه حتي !!
شهقت ميادة بزهول ونظرت لخالد ومن ثم للطبيب الذي كان يهز رأسه بتفهم ودقة وقد فهم حالتها الصحية كاملة :
- اتفضلي انتي ارتاحي ومتجهديش نفسك في التفكير ، باذن الله هتبقي كويسة ،، تعالي يا انسة ثواني برا ...
اؤمنت له ميادة وهي تنظر لمليكة بحزن وحسرة ... دلفوا الي الخارج وقال الطبيب لها بعملية وجدية :
- زي ما انتوا شايفين الحادثة عملت اثر في دماغها وبالناتج عنها ، حصلها تشوش في الذاكرة ، وجالها فقدان ذاكرة مؤقت ....
نظرت له ميادة بدموع وقالت بحزن :
- يعني اختي مش هتفتكرني ، هتفضل كدا مش عارفة اي حاجة ، يالهوي ...
الطبيب بنبرة جادة ومطمئنة :
- انا مقولتش انها هتفضل كدا ، اوضحلك اكتر .. دا فقدان ذاكرة مؤقت يعني كأنها في غيبوبة عن العالم لفترة وبعد كده هتفوق منها .. دا مثل بسيط للفقدان وتشوش الذاكرة المؤقت ، المطلوب منك يا انسة تفكريها علي فترات تدريجية بالحاجات الحلوة الي في حياتها والي حصلتلها ، وبلاش تفكريها باي سلبيات دلوقتي ، لان ممكن يحصل انتكاسة في اي وقت ،، هي دلوقتي اكيد هتنهار ومش هتبقي مدركة لكل الي بيحصلها ، وكلكوا هتبقوا غربة عنها ، عشان كده عايزين نتعامل معاها بهدوء ونفكرها بالتدريج باللي حصل في حياتها حلو ، والكسر الي في ايدها هتشيله بعد شهر ان شاء الله فهمتيني ...
اؤمنت له براسها وتنهدت بتعب وحزن ليذهب الطبيب وتجلس علي اقرب مقعد بخذلان وعسليتها لمعان ببريق الدموع ...جلس خالد بجانبها وحاوط ظهرها بيده بحنان قائلآ وهو يميل رأسها علي صدره :
- ايه لازمة كل دا يا ميادة ؟ مش الدكتور طمنك ، ملهاش لازمة انك تزعلي نفسك يا عمري ...
رفعت انظارها له قائلة بشرود :
- عارفه يا خالد ، بس انا مش متخيلة ان مليكة هتعيش معايا في البيت بتتعامل معايا بغرابة وانها مش عارفني دا صعب اوي بالنسبالي ...،،،
خالد بطمئنينة لها :
- معلش يا ميادة فترة باذن الله وهتعدي ، زي مقال الدكتور ، اهم حاجة متبينيش حزنك دا قدامها وانا معاكوا ومش هسيبكوا لوحدكوا ابدآ ...،،،
أنت تقرأ
عشقت ابنه عدوي(جاري التعديل)
Romanceهي:بريئه ورقيقه نقيه عشقته وهي لا تعلم انه جاء للانتقام من والدها فهل ستستمر معه الي النهاية وتتبع قلبها ..بعد تلقيها لصدمات ستغير مجري حياتها تمامآ ... هو:جاء للانتقام من والدها احبها وهو لا يعلم انها ابنه عدوه بل انه عشقها بل دق قلبه لها من جديد...