جحظ عينه بها بصدمة فدانا تقف واستمعت لكلماته واوامره الصارمة بالصدفة وهي تنظر له بتعجب ودهشة نهض واقترب منها قائلآ بتوتر :_ ددانا ..حبيبتي انتي بتعملي ايه دلوقتي ؟؟
دانا وهي تتفحص معالم وجه قائلة بتعجب ودهشة وعدم فهم :
_ بابي مين دا الي عاوز تخلص منه ؟
ادهم بارتباك وهو يحك مقدمة رأسه :
_ مفيش يا دانا انتي فهمتي غلط ...ددا ...واحد غبي في شغله كان قارفني وقولت ..للمدير اعماله يغوره عشان اخلص منه .....
دانا وبدأت تقتنع تدريجآ فهي اتت واستمعت في نهاية حديثه فقط وقالت بدون اكتراث:
_ اممم ، انا فهمت غلط ، اوك عن اذنك...
تنهد ادهم بارتياح لانها لم تشك بشيئ وقال لها مردفآ :
_ دانا انتي يا بنتي هتفضلي حابسة نفسك في السجن دا ، والضحكة مبقتش مزينة وشك وبقيتي منعزلة عن الكل ، والرحلة دي طالعاها بالعافية ....!!!
دانا بوجوم وعدم اهتمام لشيئ :
_ اعمل ايه يعني يا بابي ، مبقتش فارقة عايشة ازاي او ليه ...؟؟
ادهم بحنان وهو يرتب علي كتفايها :
_ متقوليش كدة يا حبيبتي ، مش هتعيشي في جحيم عشان كلب ولا يسوي زي دا ، انتي لازم تعيشي حياتك طبيعي تاني ، وتنسي كل حاجة حصلتلك ، والحمدلله ربنا سترها ....
دانا بنصف ضحكة ساخرة ودموع تترقرق في زيتونتها مردفة بتهكم حزين :
_ اعيش حياتي طبيعي تاني ؟ بابي انا حياتي مبقاش ليها طعم ، انا حسا ان الدنيا دي زي ميكون انا عدوتها ، وبتكرهني وبتتمني ليا العذاب ، كل لما اقول الدنيا بتضحكلي وهتنسيني الي فات ، ترجع تخدعني وتقلب عليا تاني ، مامي الي طول عمرها مبتهتمش غير بشهوتها ورغباتها بس ، وعمرها محست بيا او اهتمت بيا او قدمتلي حنانها واموميتها زي اي ام ، بالعكس دي بتكرهني ، وكانت بتتجوز بعدد شعر رأسها وكل حيوان بتتجوزه ، كانوا بيدخلوا اوضتي يتحرشوا بيا وانا طفلة ونايمة ، كنت اشتيكلها كانت تزعقلي وتقولي اني كدابة وكل دا عشان متزعلش جوزها ، وطفولتي اتدمرت ساعتها ، ولما عرفت كريم قولت هو هيهون عليا وهيمدلي الحنان الي نسيته وملقتيوش ، طلع اوطي منها وباعني لناس حقيرة لسبب مش معلوم ، وانا معملتش حاجة ، عرفت ليه لازم انعزل واتكسر في نفسي ...؟؟
شعر ادهم بالحزن الشديد علي ابنته وبكم العذاب الذي عانته مع تلك التي تزوجها كان ينظر لها ودموعها تجعله يجن فهو يحب ابنتيه لدرجة كبيرة ويخشي عليهم من الهواء وهو يود انا يعود للين الان ويقوم بتعذيبها اكثر ولكنه تراجع وقال في باله بانها نالت جزائها ولم تعد تتزوج بسبب تشوه وجهها...وكريم هذا يعهد نفسه كل يوم بانه سوف يجده ولن ينجو من براثنه وسوف يذيقه العذاب الذي لم يراه في حياته ليربت عليها قائلآ بحنان وهو يعطيها قوة :
أنت تقرأ
عشقت ابنه عدوي(جاري التعديل)
Roman d'amourهي:بريئه ورقيقه نقيه عشقته وهي لا تعلم انه جاء للانتقام من والدها فهل ستستمر معه الي النهاية وتتبع قلبها ..بعد تلقيها لصدمات ستغير مجري حياتها تمامآ ... هو:جاء للانتقام من والدها احبها وهو لا يعلم انها ابنه عدوه بل انه عشقها بل دق قلبه لها من جديد...