Hoofdstuk 11 - Boten klaarmaken

342 16 3
  • Opgedragen aan Alle mensen die gevote hebben
                                    

In de scheepswerf van Anders werd er druk gebouwd aan Morzels. Er was hier genoeg hout, plek en veel Skandische mannen wilden wel helpen bouwen met wapens voor de oorlog. Dit kwam omdat Skandische mannen graag vochten en ze wisten dat ze alleen mee mochten doen aan de gevechten als hun schip het nieuwe wapen had.

Boem!

Boem!

Bam!

Het geluid van het in elkaar zetten van de Morzels vulde de hele vlakte. Terwijl Will goedkeurend keek hoe hard er werd gewerkt. Hij vroeg zich af of er ook ze snel gewerkt zou worden als ze dit project in Araluen deden. Het ging dan vast niet zo snel, want de Skandiërs waren een stuk groter en sterker, samen met hun wilskracht om het af te hebben ging het stukken sneller dan hij had durven dromen.

Will zag hoe Hall ineens naar de eigenaar van de scheepswerf liep om te overleggen. Anders riep Erak er bij. Erak kwam naar Hall en Anders aangerend. Ze waren druk in overleg. Zo te zien waren ze het snel eens want er werden geen klappen uitgedeeld (wat de Skandische manier van overleggen was) en er werd ook niet geschreeuwd.

Even later kwam Hall met een grote lach op zijn gezicht naar Will toegelopen. 'Zo te zien ging het goed.' 'Klopt, Erak laat grote schietschijven maken zodat de schepen die een Morzel hebben alvast wat kunnen oefenen.' 'Zijn die er dan al, dus met pijlen bedoel ik.' 'Ja, er zijn al een paar pijlen, een stuk of dertig af en drie morzels staan al op een wolvenschip. Het gaat dus perfect.' 'Volgens mij beter dan perfect, dat het zo goed zou gaan had ik nooit te durven dromen.'

'Ik ga nu even naar Maddie, want anders is die zo alleen.' 'Dat is goed, Will. Ik zie je morgen weer op de scheepswerf.' 'Oké, tot morgen, Hall.' 'Tot morgen.'

Will liep langs het pad door de bergen naar Hallesholm. Vervolgens nam hij de grote weg naar het centrale plein, daar ging hij rechtsaf richting het huis van de oberjarl. Hij had in het huis van Erak, de oberjarl twee kamers gekregen een voor hemzelf en een voor Maddie.

'Hoe was het in de scheepswerf?' 'Heel erg goed. Er zijn nu al drie morzels klaar en dertig pijlen. Het schiet dus lekker op.' 'Gelukkig maar.' 'Erak laat grote schietschijven maken en langs de kust zetten, zodat de eerste schepen al kunnen oefenen met de Morzel. Mijn idee is dat wij ook op schip gaan, om samen de bemanning en de boogschutters te helpen met het richten en afvuren van de pijlen.' 'Dat vind ik een super idee.' Maddies slechte humeur was meteen verdwenen.

                                               *         *         *         *         *

 

 

De volgende dag stonden ze samen met Hall, 12 boogschutters en 4 volle bemanningsgroepen in een speciaal afgezet gebied in de haven. Nadat ze Hall bij de scheepswerf hadden opgehaald, had Hall zijn bemanning bij elkaar geroepen en vertrokken ze naar de haven.

'Eerst gaat de reiger drie pijlen afvuren, zodat jullie zien wat het idee is.  Vervolgens krijgen jullie een complete uitleg over het gebruik van de Morzel en dan pas mogen jullie zelf proberen om een aantal zelf af te vuren. Gesnopen? Mooi zo, bemanning van de reiger, Will en Maddie volg mij!'

Ze liepen achter Hall aan het schip 'De Reiger' op. 'Will, Maddie, kom eens dicht bij de Morzel staan.' 'ZEILEN HIJSEN EN RICHTING DE EERSTE SCHIJF!' 'Zien jullie de gradenstreepjes,' begon Hall. 'Mooi, de Morzel schiet exact hetzelfde als een kruisboog. Ik ga ervan uit dat je zelf wel het aantal graden kan bepalen. Er zit alleen een addertje onder het gras het schip waar je op staat vaart verder en beweegt op en neer door de golven. Ik schiet de eerste pijl vervolgens schieten jullie er allebei    eentje. Dan verdelen wij ons over de andere schepen, waar vanaf de pijlen worden afgeschoten. Snappen jullie het?' 'Ja,' antwoordden Will en Maddie exact                tegelijkertijd.

De grijze jager  - blauw bloedWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu