" Cikgu Mel , tolonglah dengar penjelasan saya ! "
Pinta Farish , Melissa sudah mengunci pintu pagar rumahnya , Zalikha hanya memerhati , dia kesian melihat Farish diperlakukan begitu oleh Melissa .
Ketika Melissa ingin masuk ke dalam rumah , Zalikha menarik tangan Melissa ." Why dont we just listen to him Mel . Please ... Kesian dia ... "
Kata Zalikha , Melissa memandang Farish yg berada diluar pagar itu ,
" please mel ... "
Pinta Zalikha . Melissa akhirnya mengalah , dia membuka semula kunci mangga pagar itu , dia mempersilakan Farish masuk . Farish senyum ,
" thanks cikgu ... And thanks cikgu Zalikha . "
Ucap Farish , Zalikha senyum ,
" Jum masuk . Kita borak kat dalam . "
Pelawa Zalikha , Farish kemudiannya mengekori Zalikha dan Melissa dari belakang .
-----
" Mummy , kenapa kena rahsiakan semua ni daripada kael ? "
Tanya Mikael , puan sri isabella diam ,
" Mummy dan daddy xnak kamu risau syg ... "
Kata puan Sri kemudiannya , dia mengusap lembut rambut Mikael ,
" mummy , kael minta maaf dengan mummy dan daddy kalau selama ni kael ada buat salah pada mummy dan daddy . "
Kata Mikael , mata puan sri masuk habuk , matanya mulai berair , namun ditahannya ,
" Jangan cakap macam tu kael , kamu xde salah dengan mumy dan daddy . "
Kata Puan Sri . Mikael tersenyum , dia mengenggam erat tangan bondanya , dia mengucupnya ,
" kalau lah ditakdirkan pembedahan ni x berjaya , mummy tlong wasiatkan semua harta yg Kael ada selama ni untuk cikgu Mel dan anak Kael nanti . Bolehkan mummy ? "
Puan Sri mengangguk ,
" Mummy , Kael sayang mummy dan daddy , kael jga sygkan abang dan kAk Ainul , kak mya jugak dan semua ... mumy doakan kael semoga pembedahan lusa berjaya yer mummy ? Supaya Kael dapat jumpa dengan cikgu Mel , dan dapat bersama korang lagi . Kalau Kael diberi peluang undur masa , Kael xkan buat benda terkutuk tu kat cikgu Mel mummy , Kael malukan keluarga kita . Kael minta maaf mumy ... "
Kata Mikael , puan sri sudah menitiskan air matanya , sebaknya xdak dapat ditahan apabila dia mendengar kata2 itu daripada anak bongsunya . Dia memeluk Mikael ,
" Mummy akan pastikan pembedahan ni berjaya . Mummy xsedia lagi untuk kehilNgN kael dan anak2 mummy yg lain . "
Kata Puan Sri , Mikael tersenyum , dia mengusap air mata berharga bonda nya ,
" Dahlab jangan nangis buruk muka mummy tu , nanti xnak pulak daddy . "
Usik Mikael , mereka berdua tertawa . Dua beranak itu berbual tentang pelbagai cerita suka dan duka .
******
Sementara itu ," Dia sakit . Dia betul2 sakit . "
Kata Farish . Zalikha memandang Melissa ,
" Mikael sakit apa ? "
Tanya Zalikha ,
" Buah pinggang dia xdapat berfungsi dengan baik . "
Kata Farish , Melissa terkejut , dia memandang Zalikha ,
" Dia dah dapat penderma ?"
Tanya Melissa tiba2 dengan mimik wajah yg risau .
" Dah . Lusa operation akan dijalankan . That why , he asked me to come and bring you there . He really miss you ... "
Kata Farish .
" kenapa dia x cakap.yg dia sakit selama ni ... ?"
Tanya Melissa ,
" Dia sendiri baru tahu tentang sakit ni . Selama ni dia x tahu pun ... "
KatA farish . Melissa diam ,
" Dia nak jumpa cikgu sangat . Dia ckaap yg dia rindukan cikgu , dia nak buktikan pada cikgu yg dia x bersalah ... Dia merayu pada saya untuk bawa.cikgu jumpa dia , dia betul2 sayangkan cikgu ...dan keputusan dia , dia xnak bercerai . "
Kata Farish smbil meletakkan sampul surat berwarna coklat itu diatas meja ,
" Kau pergilah jumpa dia Mel , kesian dia . "
Kata Zalikha cuba membantu Farish memujuk Melissa ,
" Keputusan terletak ditangan cikgu . Kalau cikgu sayangkan dia , ikut saya . Kalau cikgu masih xberubah fikiran , then saya tetap akan tunggu sampai cikgu ikut saya . I promise him to take you there , then i should fullfill it . "
Kata Farish . Farish bangun , dia keluar dari rumah itu ,
" saya ada kat dalam kereta . Saya tunggu cikgu . "
Kata Farish , Melissa diam .
" Beb , kau pergilah jumpa dia . Kesian dia ... "
Pujuk Zalikha , Melissa hanya terdiam , dia kaku ,
" A...aku ... Aku dah lukakan hati dia iqa , macam mana aku nak bersemuka dengan dia ?"
Katanya , ayatnya tersekat , air matanya mengalir ,
" aku dah buat silap besar kat dia Iqa ... "
Kata Melissa , Zalikha memeluk Melissa , dia menenangkan sahabatnya itu ,
" Kau masih ada peluang untuk minta maaf dekat dia . Cakap kat dia , semua yg kau rasa pada dia . "
Kata Zalikha ,
" Tapi ...aku... "
" dah dah , sekarang kau pergi jumpA dia , he needs you by his side . "
Kata Zalikha ,
" aku minta maaf bro , kalau kali ini x.jadi , aku minta maaf bro ..hati dia keras macam batu . Tuhan , moga2 Cikgu Mel menerima maaf Mikael . Semoga mereka berdua kekal hingga ke jannah .."
Kata Farish .