١٢

3.1K 60 0
                                    

البارت الثانى عشر.
عند رحيم..
رحيم بشرود وهو ينظر لصورة حبيبته:وبعدين معاكى ياليان طول عمرك وانتى وجعه قلبى معاكى نفسى مرة تبقى فيا ومش من اول مطب تتخلى عنى كده انا عارف انك بتكرهى الخيانه بس صدقنى يا حبيبتى انى بعمل كده عشان اوصل للقتل ابويا وابوكى عمك رأفت بداية الخيط  للرأس الكبيرة ياريت ياليانى متضعفيش وتصدقى كلامه يارب احميها من شرهم .
يقطع شروده دخول عمر قائلا:قدرت اعرف ايه سبب موت ابوك وعمك...
ينتفض رحيم من مكانه واقفآ:كده ليان فى خطر.
عمر:للاسف ليان لازم ترجع مصر لأنهم قرارو يتخلصوا منها ومن صاحبتها وابنها .
رحيم بخوف:طب هعمل ايه وليان مستحيل تسامحنى.
عمر بجديه:اكشف كل الورق وهى تقرر.
رحيم بحده:انت هتهزر عاوزنى اروح اقولها السبب فى موت ابوك وابويا بحث ابو صاحبتك عشان رفضوا يسلموه للمافيا.
عمر:يا رحيم افهم هما مفكرين ان البحث مع أسوة أو ليان بحكم أن ابو أسوة هو لى عمل البحث وابوك وعمك هما لى كانوا بيساعدوه  وكمان أسوة مش معاها البحث يبقى فاضل مين ..
رحيم بجديه:الموضوع شكله كده كبر .
عمر:ناوى على ايه.
رحيم:مفيش غير الصقر والمغوار هما لى هيساعدونى انى ارجع ليان وهما يرجعوا أسوة.
وأخذ يعبث فى هاتفه ليجد مبتغاه وهو رقم المغوار فيضغط على الاتصال حتى اتاه رد الطرف الآخر....
سليمان بمرح:اول ماافتكرت ان ليك صاحب مكنتش عشرة حبة كشرى كلناهم سوا .
رحيم بضحك:ههههه لسه فاكر دا انا مكلتش كشرى من اخر مرة شوفتك فيها.
سليمان:ايه لى حدفك علينا عشان تتعطف وتتكرم وتتصل ماهو هتتصل لله فى لله كده.
رحيم:لازم اقابلك ضرورى فى موضوع عاوز اكلمك فيها.
سليمان بفضول :مينفعش على التليفون.
رحيم:لا مينفعش خالص.
سليمان:طب انا حاليا بجهز انا وجدى عشان مسافرين روسيا لما ارجع هكلمك وقابلك.
رحيم:انت مسافر روسيا ليه .
سليمان:هحاول انا وجدى نرجع بنت عمى .
رحيم:أسوة.
سليمان:ايوة .
رحيم :طب انا جأى معاكم.
سليمان بمرح :ليه ايه عاوز تشوف حببتك انت كمان طب انا حب ومطلش غير أسبوع انت بقى ماشيه معاك حلاوة.
رحيم بجديه:الموضوع لى عاوزك فيه يخص الاتنين.
سليمان بخوف على حببته:موضوع ايه أسوة فيها حاجه واكمل بعصبيه انطق فيها ايه .
رحيم:مينفعش الكلام فى التليفون بس كل لى اقدر اقوله أسوة وابنك وليان حياتهم فى خطر ولازم ينزلوا مصر.
سليمان بصدمه:ابنى.
رحيم بستغراب:انت مكنتش تعرف ولا ايه.
سليمان وهو مازل على صدمته:لا مكنتش اعرف انى عند ابن ..
رحيم:معقول ابنك حاليا قرب يخلص ال ٨ سنين وانت متعرفش .
سليمان بضيع:انت متاكده ان أسوة كانت حامل وخلفت.
رحيم :لما اقابلك هحكلك كل حاجه.
سليمان بجديه:الطيارة الساعة ٤ الفجر وانا كمان ساعتين هكون فى مطار القاهرة اقابلك هناك .
واغلق الخط ولم ينتظر إجابة الطرف الآخر...
عمر :هو مكنش يعرف انوا عندو ولد.
رحيم :لا مكنش يعرف واكمل بسخط قائلا :والله مانا عارف البنات دى هتعمل فينا ايه.
عمر بضحك:هههههههه عشان كده انا قولتلك السنجلة جنتلة وانت مسمعتش الكلام اشرب بقى سلام.
خرج عمر مودعا رحيم الذى عاد إلى شروده مرة آخره.....
***********************
عند سليمان...
سليمان بحزن:انا خايف يا جدى على نور أمى أذاتها قوى خليتها مش حمل حاجه وخايف من شخصيتها الهزوزه دى .
عمران محاولا أن يطمئنه:متخافش يا ولدى رياض عيحبها ومهيقدرش يإذيها .
سليمان :بس لو عرف الحقيقه هيعمل ايه..
......مانا خلاص عرفتها متتعبش نفسك...
سليمان:رياض انا مش هقولك انى أمى مش غلطانه لا هى غلطانه غلطانه قوووى قوووى كمان بس رجاء متأخدش نور بذنبها نور ضعيفه مش هستحمل.
رياض بجديه: وانا مأخدش حد بذنب حد تانى على العموم نور مراتى وانا اقدر بعون الله احميها من نفسى قبل أى حد.
عمران وهو ينظر بفخر بحفيده:وانا واثق انك متإذهش واصل لأنك راجل والراجل ميرجعش فى كلمه قالها.
رياض:وانا قد كلمتى يا جدى ولو فى يوم هلقى نفسى جأى عليها مش هستنى ووقتها هبعد انا عنها.
عمران:راجل يا ولدى.
رياض:جدى بعد اذنك انا ونور اتفقنا انا الفرح هيكون يوم الجمعه بعد ما حضرتك تيجى من السفر وكمان انا تنقلت القاهرة فهاخدها ونسافر هناك. 
عمران بفرحه:مبروووك يا قلبى جدك ربنا يتمم فرحك على خير.
سليمان :مبروك يارياض بس امانه تخلى بالك من نور ومتقساش عليها.
رياض :سليمان اطمن نور بنتى وصديقتى قبل ما تكون مراتى فمن رابع المستحيلات انى هأذيها.
سليمان:ربنا يريح قلبك و....
يقطع كلامه رنين هاتفه فيجد ان المتصل صديقه ....
سليمان:الواد ده على طول بيتصل فى وقت بيكون فيه فرح تحس ان شم راحة الفرح على بعد ملايين الكيلوات.
عمران:ده رحيم روح رد عليه مهيسكتش غير لما يكلمك.
سليمان:طب عن اذنكم وراجع... 
خرج سليمان من الغرفه ليرد على الهاتف ليبقى رياض مع جده....
عمران:سامح يا ولدى الانتقام والشر اخرتهم عفش .
رياض:تعبان يا جدى أمى حبيبتى لى اتمنتها من الدنيا هى لى حاولت تقتل أمى وقتلت جدتى وياعالم مين كمان خايف لما ابص فى وش نور افتكر امها واظلمها.
عمران:هون على روحك يا ولدى نور عتحبك وانت عتعشقكها يبقى ليه تظلمها وتظلم حالك.
رياض:ادعيلي يا جدى ان ربنا يبعد عنى الشيطان ومجريش ورائه وراء الشر .
عمران:ربنا يهديك يا ولدى ويبعد عنك شيطانه ويهدى طريقك ويغنك بحلاله عن حرامه.
يدخل سليمان بملامح صادمه وعيون يغرقها الدموع انتفض كل من عمران ورياض من مجلسهم وذهبوا فى اتجاه صامتين لعدة دقائق الخوف ينهش فى قلوبهم خوفا من حدوث مكروه أصاب أحد ما يقطع الصمت عمران قائلا بخوف من حدوث شئ لحفيدته الغاليه:فى ايه يا ولدى حد حصله حاجه أسوة صابها حاجه عفشة لا سامح الله.
يظل سليمان على صدمته وصمته فخاف عمران من وقوع شئ أصاب حفيدته ....
عمران وهو يحاول أن ينظم انفاسه:احكيلى يا ولدى الله لا سيقك أسوة حصل ليه حاجه..
سليمان بدموع مهدده بالنزول:خبت عليا ...
عمران بنفاذ صبر :انطق خبت ايه...
سليمان:انا عندى ابن من أسوة..
عمران بصدمه هو الاخر:عندك ابن طب طب ليه حبت علينا لييه .
سليمان بغضب لم يرى أحدآ له مثيل:وقسما بالله  بحق كل الحب لى حبته ليها لندمها على اليوم لى قرارت تخبئ ابنى فيه عنى وهتشوف فعلا جبروت المغوار.....
****************************
عند أسوة....
ليان وهى تجلس بجانب أسوة على السرير تحكى لها مغامراتها مع رحيم ويضحكون على المقالب التى صنعتها به فقطعة ليان ضحكتهم قائلا:لييه بعد ماقررتى تسيبى مامتك ملجأتيش لسليمان ولجأتى لبابا...
أسوة بتهنده:انا عرفت من عمو انو بلغهم فى مصر ان بابا مات وانى فى غيبوبة ولما فقت باباكى كلمهم تانى وقالهم انى فقت وماليش حد هنا ممكن يحمينى منهم تعرفى سليمان قال ايه ..
ليان :ايه.
أسوة:قاله مفيش حاجه بتربطا بيها ولى كان رابطا بيها مات وياريت كانت ماتت هى كمان.
ليان بصدمه:سليمان قال كده انتى اكيد بتهزرى دانتى من لى حكيته يبين انو بيحبك بيحبك ايه ده بيعشقك وكمان دى كلمه قليله.
أسوة:ههه تعرف ان رفض يكلم ابوكى ولما السكرتارية قالتله قالها تقول كده ليه حتى وقتها باباكى عاوز يقولها تقوله انى حامل عشان ابنه على الأقل راحت هى بأمر منه قفلت السكه فى وشه قبل ما يتكلم حتى ومع ذلك انا فضلت ارن عليه قافل موبايله رنت على الشركه راحت قالتلى انوا مش موجود عشان يحضر لفرحه سعتها استسلمت وروحت اعيش مع ماما والباقى انتى عرفه.
ليان :واطلع واطى صحيح خلاص يا أسو ولا تزعلى نفسك انا اهو اعتبرنى مكانه بس مش مكانه اوى يعنى ...
أسوة بضحك:هههههه انت مصيبه من عجائب الزمن.
ليان :طبعا يا بنتى انتى تسمعي عن عجائب الدنيا السبع .
أسوة:اه.
ليان:انا بقى تامن عجائب الدنيا السبع.
....
كاااااات
سليمان هقدر ينفذ تهديده ولا لما يلقى الخطر هيخاف عليها؟رحيم هيقدر يرجع ليانه ولا لا؟رياض هيغفر ولا ايه النظام؟وجوازه انتقام ولا ؟
كل ده الحلقه الجايه بإذن الله

جبروت أسوة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن