البارت العاشر

3.3K 60 0
                                    

الحلقه العاشرة...
محمد بصدمه:انتى.
.....ايوة انا ايه مش هترحب بيا .
عمران:ايه لى جابك هنا تانى .
.....دا بيتى انت بقى ايه لى جابك.
محمد بعصبيه :سلااااافه اياكى تغلطى فى ابويا.
سلافه ببرود:ميفرقش هو بالنسبه ليا واحد غريب دخل بيتى ويلا اتفضلوا اطلعوا بره انا عاوزة ارتاح .
محمد ببرود مماثل: هو انتى متعرفيش انك وانتى بتمضى على أوراق الطلاق مضية على التنازل عن كل حاجه انتى بتملوكيها لى أسوة .
سلافه:محصلش انا لما مضية مضية على أوراق الطلاق بس .
محمد:آه مانتى كنتى متسربعه على الامضاء عشان تلحقى حبيبك لى بيعتى بيتك وبنتك عشانه.
سلافه:كويس أسوة تحت ايدى بالتالى  كل حاجه مخرجتش بره.
عمران بضحك:واضح ان فاتك حاجات كتير قوى أسوة بتقضى شهر العسل مع جوزها .
سلافه بعصبيه:انت مجنون يا راجل انت أسوة مين لى اتجوزت ومين سامح ليه بكده .
محمد:انا لى سمحت ونفذت واتفضلى اطلعى بره.
سلافه:مش هخرج من بيتى يا محمد ولى هيخرج انت ولى معاك متنساش انت روحك فى أيدى.
يخرسه محمد بصفعة قويه على وجهها
محمد بغضب:انا روحى فى ايد لى خالقنى اما انتى مش عاوزة تخرجك انا موافق مش هخرجك وهخليكى تتمنى الموت ومتلاقهوش.
........بابا ....
محمد:أسوة انتى ايه لى جابك دلو....
يقطع كلامه سلافه وهى تتظاهر بالبراءة
سلافه ببكاء مصطنع:أسوة حبيبتى شوفتى لى بيحصل جدك بطردنى من البيت ولما رفضت ابوك ضربنى وعاوز يحبسنى هنا اهئ..اهئ...انا كنت قرارت اسمع كلامك ونعيش مع بعض ورحت لابوكى ووافق بس من الواضح انو خاف من جدك بعد ما كنا متفقين اننا نرجع .....اهئ ...اهئ ...هو ليه بكرهنى كده.
أسوة بحزن:اهدى يامامى جدو قلبوا طيب وانا هتكلم معاه وهقنعوا .
محمد:أسوة ده كدابه انتى بتقولى ايه مستحيل.
أسوة ببكاء: ارجوك يا بابا انا نفسى اعيش معاكم.
سليمان:أسوة اهدى.
أسوة:قوله يوافق انا عاوز اعيش وسطهم ليه يبعدو عن بعض انا محتاجلهم هما الإتنين.
محمد بغضب:عاوزة تعرفى ليه انا بعدت عن أمك عاوزنى اقولك ايه امك خانتنى هه انطقى اقولك ايه.
أسوة بصدمه وهى تنظر فى اتجاه امها:الكلام لى بابا بيقوله ده صح انتى خونتيه.
سلافه بتردد:أس...أسوة ان..انتى فااا..فاهمه غ..غلط.
أسوة:فاهمه غلط انتى انتى...وأكملت بصريخ:ليييييييه لييييه كده ليه عملتى كده ليه تكسرنى .
سليمان وهو يحتضنها:اهدى يا قلبى انتى...
دفعته أسوة بقوة :ابعد عنى انت كمان كسرتنى يعنى مش لوحدها انت كمان خاين كلكم خونا .
محمد:أسوة انتى بتقولى ايه موضوع سليمان خالص انتهى وانتى سامحتيه .
أسوة: كنت انت كمان سامحتها .
احمد:أسوة انتى بتقولى ايه انت عارفه ده معناه ايه.
أسوة:آه عارفه انى جوزى زاى أمى كسرونى الاتنين خاينين.
سليمان بصدمه وتردد:أسوة انتى....انا ...
أسوة:ايه وجعتك اوى طب انتى كمان وجعتنى وياريت كمان تطلقنى انا خلاص اكتفيت مش عاوزة حاجه مش عاوزة اعرفكم خالص وبصريخ :طلقننننننننى انا بكرهك زاى مابكرها .
محمد محاولا تهدية ابنته:اهدى يا...
قطعته بصريخ ونحيب:متقوليش اهدى متقوليش اهدى انا تعبت كل شويه يطلع حد من القريبين لقلبى خاين ويكسرنى ليه اقرب اتنين ليا يعملوا كده خلاص تعبت تعبت خاليه يطلقنى مش هستحمل خيانه وجرح تانى كفايه انا استكفيت وجع قلبى مش مستحمل اهئ اهئ..
سليمان بقلب حزين ووجع على حبيبته:لو الطلاق هيريحك هطلقك فى اقرب فرصه واطلع من حياتك واوعدك خلاص مش هتشوفى وش.. ولم يكمل كلامه وركض إلى الخارج وخلفه رياض الهاشمى.
آمال:اتمنى انك تكونى ارتاحتى لما خربتى بيتك وبيت بنتك و اكملت بصرامه:شرفتينا.
خرجت سلافه وهى تسب وتلعن فى عائلة الهاشمى.
عند أسوة ..
ذهبت إليه آمال تحتضنها وتهديها بكلام يبث إليها الطمائنينه لعل وعسى أن تتراجع عن قرارها فى الانفصال عن سليمان.
عند سليمان خرج حزين ومقهور على جرح حبيبته رياض معه يحاوره للعدول عن قراره بتركها ولكن لم يستجيب إليه لقد جرحت رجولته وكرامتها بسببها ولقد اخذ اسلم قرار وهو الطلاق.
اما باقى العائله فالجميع فى حاله من التشتت
والحزن على فراق العائله وأكثر ما المهم وقوع كبيرهم ..
End Flash  back.
ليان بحزن:يااااه ياأسوة كل الحزن ده جواكى.
أسوة بحزن:شوفتى حبيبى بسبب غلطه مش مقصوده افترقنا وبعد ماراجعنا جات أمى فرقتنا تانى برضو بغلط غير مقصود.
ليان بمرح للتخفيف عن صديقتها:خلاص بقى متزعليش بس من الواضح انكم عيلة نحس كل ماتتجمعوا ميجيش اسبوع وتتفرقوا يالهوى يانا عليكم عيلة فقر.
أسوة بضحك :شوفتى عيلة غريبة الأطوار.
ليان بجديه:بس انتى غلطانه سليمان ملهوش زنب ليه تظلميه وتطلقى منو يعنى المرة الأولى مكنش فى وعيه لكن المرة التانيه امك السبب وهو معملش حاجه وتيجى انتى تطلبى  الطلاق ليه ليه تحرمى نفسك منه ومن ابنه ابنك دلوقتى كبر ومحتاج لابوه وانتى حتى مهنش عليكى تقولى لابوه انوا عندو ابن طب افرضى سليمان عرف وابنك مفكرتيش فيه مسألكيش عن ابوه خالص.
أسوة ببكاء:غصب عنى ياليان لى عملوا فيا وجعنى.
ليان:عمل فيكى ايه اداكى كل حاجه برغم بعدكم كان سندك وحمايتك هو فى مصر وانتى هنا وكان متابع أخبرك وبيساعدك وانتى عملتى ايه هه عملتيلوا ايه هه .
أسوة:معملتش حاجه دمرت نفسى ودمرتوه وابنى اتخد فى الرجلين .
ليان:طب مترجعيله.
أسوة:مقدرش هقوله ايه هاى سولى انا رجعت و معايا ابنك لى متعرفش عنو حاجه ايه رايك ممكن بقى نرجع لبعض .
ليان بغيظ:يعنى تعملى كل ده ومستكتره تروحى عشان ابنك يعيش وسطكم ووسط عيلته .
أسوة:سيبك بقى انا زهقت.
ليان :شوفتى حكايتى كل ده ونسيتى تحكيلى عن المز وايه علاقته بموت ابوكى..... 
أسوة:........
كااااااااااااااات
تفتكروا ايه رد فعل سليمان لما يعرف انوا عندو ابن ؟وعلاقة المز ايه بموت محمد؟ونور ايه قصتها؟
كل ده الحلقه القادمه بإذن الله

جبروت أسوة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن