٢٢

2.9K 71 0
                                    

قبل الحلقه اشكر كوكى مصممة الغلاف وان شاء الله من النهاردة الحلقات هتنتظم كل يوم الا للضرورة بس او هتتنشر متأخر ....
الحلقة الثانى والعشرون...
"الاتحاد"..
أسوة بسخريه:وده ازاى بقى بالسلكى.
جان ساخرا:لا مش بالسلكى بالتوصل.
أسوة بعصبيه:انا ناسى نفسك ولا ايه ولا شارب حاجه وجاى تطلعهم علينا.
سليمان:أسوة اهدى وانتى تفهمى كل حاجه.
أسوة بعصبيه اشد:افهم ايه الحيوان ده بيكون ابن آلبرت لى قتل ابويا وكان بهددنى وجاى دلوقتى يقولى اخوكى ايه خدعه عشان يوصل للبحث وانا انا بقولك انا معرفش البحث ده فين يلا خد بعضك وامشى من هنا ولما تجى تكدب ابقى قول حاجه تنفع.
جان وهو يجلس على الأريكة ويضع قدم على الاخره قائلا ببرود:انا قاعد فى بيت جدى مش فى بيتك وغصب عنك انا اخوكى جان محمد الهاشمى.
أسوة بغضب وهى تلتفت حولها حتى وقع نظرها على المزهريه لتجلبها بسرعه وخفه لتقذفها فى اتجاه جان لتصتدم برأسه لتنكسر المزهريه ولم يحدث له شئ ...
جان ببرود برغم الألم الذى حدث له من أثر الضربه ولكن لم يبن لها ذلك:تعرفى اول مرة اشوف واحده ايدها خفيفه كده.
أسوة وهى تلتفت لعمران الذى كان يكبت ضحكاته هو وسليمان قائلا:جدو فهم الحيوان ده انى ماليش اخوات وبعدين انت ساكت ليه انت وهو .
جان:هتتكلم انت ولا اتكلم انا.
أسوة:اخرس يا زفت وبعدين تتكلم فى ايه هو الموضوع ده فيه كلام محمد الهاشمى ملهوش غير بنت بس ملهاش ولاد تانيه.
عمران بهدوء:أسوة ممكن تهدى كدةوتقعدى وتسمعنى .
أسوة بصدمه:اسمع ايه انت مصدق لى قاله.
سليمان: ملاكى اقعدى واسمعى جدى وشوفى هيقول ايه.
تجلس أسوة وبجوارها سليمان التى كانت تقبض على يده لتستمد منه القوة برغم انه قاتل فى مخيالتها ولكن الامان يعنى سليمان...
جلس أمامهم عمران وأخذ يسرد لهم ما حدث يوم ولادتهم وما حدث معهم وما علمه من بعد ذلك وماذا فعلت سلافه واكتشاف محمد لها انها تعمل مع المافيا وتهديد محمد بها وما علموه بعد ذلك من عمر وجوزيف حتى يوم قتلها وما حدث ولكن لم يخبرها من يكون القاتل وانتهى من سرد كل شئ حتى اكمل جان وأخبرهم أن آلبرت هو من امر بمقتل سلافه احكى لهم ما قاله جون وما حدث معه حتى لحظة وصوله إلى مصر وأخبرهم أنه يضع داخل القصر جواسيس تنقل له اخبرهم واخبرهم على المعلومات التى تدين آلبرت كل هذا تسمعه أسوة بشرود تام بداخلها تصدقهم ولكن كانت تكذب نفسها حتى تحاول من تزين صورة امها امام نفسها ولكن تاتى الريح بما لا تشتهى السفن ..
أسوة :انتوا كدابين أمى متعملش كده انتوا عاوزين ايه منها ماهى سابتلكم انيا وماتت عاوزين ايه تانى..
سليمان محاولا تهدئتها ولكن يقطعهم دخول شاب ملامحه اجنبيه بحت ولكن يتحدث العربيه قائلا:اعتذر على دخولى المفأجى ولكن الخدم يمنعنا من الدخول وكأن لابد لى من الدخول .
عمران:اتفضل بس انت مين.
...انا اكون جار السيدة سلافه فى روسيا اسمى ابرام انا مغربى الجنسيه اعمل كطبيب جراحه هناك .
عمران بترحاب:اهلا بيك يابنى اتفضل.
ابرام:انا بعتذر مرة تانيه على دخولى بس كان لازم ادخل عشان فى امانه لازم اوصلها لشخصين السيدة سلافه قبل ماتموت ب٣ ساعات ..
Flashback...
كان إبرام يجلس فى مكتبه فى المستشفى حتى دخل عليه سلافه وهى ترتعد من الخوف نهض من مكانه فى اتجاهها ليساعدها على الجلوس..
إبرام:ما حدث لكى سيدى سلافه.
سلافه بخوف:سوف يقتلوننى إبرام وسيقتلون ابنتى.
إبرام:من هم.
سلافه:مافيا المافيا السلاح الروسيه ..
إبرام:تقصدى المافيا التى يديرها آلبرت ..
سلافه:اجل هم اسمعنى إبرام انا الان فى خطر اذا حدث لى شئ اصل المذكرات هذه إلى ابنتى والفلاشه هذه إلى جدها عمران الهاشمى او زوجها سليمان الهاشمى المهم لوعلمت خبر موتى اصل عشان الشيئين إلى مصر بعد أن تساعد أسوة بالأول النزول لمصر بعدها ستعطى لهم الشيئين افهمت إبرام انا اعتمد عليك فى ذلك.
إبرام:سيدة سلافه انا اوعدك ان أنفذ كل شئ لكن حاولى ان تهربى من هنا إلى أى بلده آخره.
سلافه:مهما أسافر سوف يلحقوا بى المهم هذان الشيئين لايظهران الا فى حالة موتى .
إبرام:اعدك بذلك سيدتى.
سلافه وهى تنهض لكى تغادر:وانا اثق فيك إلى اللقاء.
إبرام: خالى بالك من نفسك إلى اللقاء سيدتى.
End Flash back..
إبرام:تفضل سيد عمران هذه الفلاشه لك وانتى سيدة أسوة هذه المذكرات لكى وها انا قد انتهى عملى وسعت كتير بلقائكم استئذن انا إلى اللقاء..
نهض سليمان ليصله إلى الخارج ثم عاد اليهم وجدهم وكان على رؤسهم الطير كل واحد منهم فى ملكوت آخر ....
سليمان ليلفت الانتباه:تفتكروا الفلاشه دى فيها ايه.
جان:سنشغلها ونعرف على ماذا تحتوى.
أسوة:جدو هات الفلاشه والتفتت لجان انت معاك لاب.
جان وهو يخرج من حقائبه:اتفضلى.
أسوة وهى تشغل اللاب:الباسورد ايه.
جان بتردد:ملكة القلوب ٢١٢.
أسوة بشرود:ملكة القلوب ٢١٢..
Flashback..
أسوة وهى بعمر الخامسه...
اول يوم لها فى المدرسه تعرضت لضرب من مجموعه من الأولاد فأخذت تبكى وهى تحاول ان تدافع عن نفسها حتى ظهر طفلا آخر يزج الأطفال من حولها ويضربهم حتى ركضوا خوفا منه ثم اقترب منها لينهضها من الأرض ويمسح دموعها قائلا:لا تحزني انا هنا سأدافع عنكى.
أسوة ببكاء:من انت سوف تضربنى مثلهم البس كذلك.
الطفل:لا انا لا أذيكى.
أسوة وهى تمد يدها لتصافحه:وعد.
الطفل وهو يرفع يده ليصافحها:وعد يا ملكة.
أسوة بتعجب:ملكة.
الطفل:اجل ملكة القلوب.
أسوة:هههههه وانا سأسميك ملك.
الطفل:موافق بس انا اسمى الحقيقى جان وانتى.
أسوة :ملكة القلوب لا أكثر وانت ملك جان.
جان:تمام سأنادكى من الآن ملكة القلوب.
End Flash back...
تفيق أسوة من شرودها على صوت سليمان قائلا:أسوة مالك سرحتى فى ايه.
أسوة وهى تنهض لتقف امام جان:ملك جان.
جان بإستغراب:انتى عرفتى لقبى منين مفيش حد كان بيقولى كده غير صديقتى ملكة القلوب.
أسوة ببكاء:٢١٢ اول يوم شوفتوا بعض فيه وكنت حاميها من الأولاد لى ضربوها وبسبب خوفها منهم علمتها الفنون القتالية صح.
جان:محدش يعرف كل ده غي...........
قاطع كلامه قائلا:انتى ملكة القلوب.
أسوة وهى تهز رأسها ببكاء:ايوة انا جانى الملك.
جان بفرحه:ملاكى انا انا كن كنت بدور عليكى لما سبتى روسيا هذا يعنى انكى انتى ملاكى.
أسوة بفرحه لذكره الطفوله:ايوة انا ملاكك.
قاطعه سليمان بغيره:ممكن بقى نبطل كلام ونشوف الفلاشه دى فيها ايه.
أسوة بضحك:ههههه حاليا وهنعرف فيها ايه.
أشغلت أسوة اللاب ووضعت به الفلاشه لتظهر أمامهم جميعا سلافه التى اخذت تسرد كل شئ من اول يوم عملت فيه مع المافيا إلى يوم مقتلها كما طلبت من عمران أنه فى حالة موتها يرجع أسوة على مصر ويحميها منهم وذكرت مجموعة اسماء فى الدولة تساند آلبرت وكان على رأس هذه الأسماء رأفت السيوفى ويعتبر اليد الأيمن لآلبرت فى مصر وان آلبرت هو من امر بقتلها والتنفيذ سيكون خلال ساعات وختمت الفيديو التسجيلى ان جان يكون تؤام أسوة واوصت عمران بحميته هو الاخر ......
انتهى الفيديو وثبت من خلاله أن سليمان برئ من دم سلافه وان جان يكون تؤامها وان امها قتلت ابيها وووووووو....
لتنهار أسوة باكيه فى حضن سليمان وجان يجلس والدموع متحجرة فى عينيها والغضب يتطير منها ليقسم فى دخله على مقتل آلبرت ورأفت بأبشع الطرق اما الصدمه الكبر كانت لعمران ان قاتل أولاده الثلاثه واصدقاء ابنه عامر وعمير ماهو الا آلبرت ورأفت السيوفى فيقسم على الانتقام والنيل منهم .......
أسوة وهى تخرج من حضن سليمان لتسأله:ليان فين .
سليمان وهو يمسح دموعها:مع رحيم فى مصر و هيكون على وصول قريب.
أسوة:اتصل بيهم خليهم يجوا النهاردة قبل بكرة.
سليمان:حاضر بس ارتاحى انتى ليخرج ليصل عليهم ...
أسوة بعد خروج سليمان:جان فين المعلومات لى قولت عليها.
جان:معايا.
أسوة:اوك ليان ورحيم هيجوا اكيد النهارده و المعلومات دى تخلى بالك منها لحد مايجوا عشان الخونه لى هنا.
لتوجه كلامها للجد:جدو انت جبت حرس جديد البيت.
عمران:ايوة سليمان كان متصل بشركه حراسه عشان تبعت كام واحد وجم واحنا هناك فى روسيا .
أسوة:ابعدهم عن البيت هما ولى كان موجود هنا.
عمران:حاضر .
أسوة بتنهنده:انا هطلع اطمن على ابنى وارجع انزل بعد اذنكم.
لتصعد إلى غرفتها لتظل تبكى على حالها وعلى ما توصلت إليه من كدب وخداع فكيف تنظر فى عين حبيبها وهى كانت تتهمه بالقتل والخيانة كيف تنظر إليه بعد أن اوجعته كل ذاك الوجع كيف ........
عند سليمان يدخل إلى المندرة بعد مكالمته لرحيم ليسألهم عن أسوة ليخبره جده أنها صعدت الى غرفتها لتطمئن على ابنها ليستأذن منهم ويصعد خلفها لانه يعلم انها الآن تبكى وتتآلم بسبب كم الحقائق التى اكتشفتها اليوم..
***********************
عند رحيم ...
يجلس فى مكتبه يفكر فيما فعله اهئ الآن باتت تكره بسبب أفعاله وهو حاول أن يتمالك غضبه حتى يحكى لها حقيقة أفعاله ولكن ما حدث فى المطار فكان فوق احتماله فتصرف بغضب لم يستطيع السيطرة على حدته ولكن هو عاشق يغير على حبيبته ولم يسمح ان يمسها أحد بسوء قاطع شروده اتصال سليمان ليخبره انه يأتى هو وليان فى اسرع وقت اليوم لا بكرة ليغلق معه على وعد ان يصل اليوم....
رحيم وهو ينهض من مكانه ويهمس لنفسه:لا كده كتير انا سيبها بقالى مده هطلع اطمن عليها واخدها ونسافر الصعيد...
ليقف أمام بابها ليطرقه بخفه ويدخل ليجدها كما تركها تجلس على الأرض ولكن الفرق انها تضع رأسها بين أرجلها وتبكى ليجلس بجوارها ويحتضنها ولكن اخذت تحاول الخروج من حضنه وتزيحه ولكن كانت قوته تفوق مقاومتها فستسلمت له واخذت شهقتها تعلو تدريجيا حتى تحاول إلى صراخ قوى ثم شعر بها ترتخى على صدره ليبعدها قليلا ليجدها فقده الوعى ليحملها ويتوجه بها إلى السيارة ليتوجه إلى الصعيد فهو ادرى الناس بها اذا فقدت الوعى لا تفيق الا بإرادتها....
كااااااااااااات.
الاتحاد اكيد والمؤامرات كثيرة ولكن من سينجوا منها......
إلى اللقاء فى الحلقه القادمه بإذن الله...

جبروت أسوة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن