اللَّهمَّ إنِّي أسألُكَ منَ الخيرِ كلِّهِ عاجلِهِ وآجلِهِ ما علمتُ منهُ وما لم أعلمْ وأعوذُ بكَ منَ الشَّرِّ كلِّهِ عاجلِهِ وآجلِهِ ما علمتُ منهُ وما لم أعلمْ اللَّهمَّ إنِّي أسألُكَ من خيرِ ما سألكَ عبدُكَ ونبيُّكَ وأعوذُ بكَ من شرِّ ما عاذَ منه عبدُكَ ونبيُّكَ اللَّهمَّ إنِّي أسألُكَ الجنَّةَ وما قرَّبَ إليها من قولٍ وعملٍ وأعوذُ بكَ منَ النَّارِ وما قرَّبَ إليها من قولٍ أو عملٍ وأسألُكَ أن تجعلَ كلَّ قضاءٍ قضيتَهُ لي خيرًا).
********************
البارت الخامس (انا لحبيبي وحبيبي إلي)أنا لحبيبي و حبيبي إلي
يا عصفورة بيضا لا بقى تسألي
لا يعتب حدا ولا يزعل حدا
أنا لحبيبي وحبيبي إليأنا لحبيبي وحبيبي إلي
يا عصفورة بيضا لا بقى تسألي
لا يعتب حدا ولا يزعل حدا
أنا لحبيبي وحبيبي إليحبيبي ندهلي قلي الشتي راح
رجعت اليمامي زهر التفاح
حبيبي نهدلي قلي الشتي راح
رجعت اليمامي زهر التفاح
وأنا على بابي الندي والصباح
وبعيونك ربيعي نور وحليأنا لحبيبي و حبيبي إلي
يا عصفورة بيضا لا بقى تسألي
لا يعتب حدا ولا يزعل حدا
أنا لحبيبي وحبيبي إليوندهلي حبيبي جيت بلا سؤال
من نومي سرقني من راحة البال
وندهلي حبيبي جيت بلا سؤال
من نومي سرقني من راحة البال
أنا على دربو ودربو عالجمال
يا شمس المحبي حكايتنا أغزليأنا لحبيبي و حبيبي إلي
يا عصفورة بيضا لا بقى تسألي
لا يعتب حدا ولا يزعل حدا
أنا لحبيبي وحبيبي إلي***********************
جلست علي سطح اليخت بل ومالت بجسدها ووضعت ذراعيها أسفل رأسها تنظر للنجوم بمتعه تفكر فيما ماضي فوجدت سليمان يتسطح جانبها قائلاً : بتفكري في ايه -
فألتفت نحوه تطالعه بعيون عاشقه..
في الحياه .. الدنيا غريبه اوي متعرفش امتي هتفرح وامتي هتنتهي فرحتك
فداعب وجنتها بحنان وحب نابع من داخله .. بلش تشاؤم .. ديما خليكي شايفه النور حتي لو جاي من بعيد ياحبيبتي ..
اسعده كلمه فأبتسمت وتعمقت في النظر
اليه بحب وحنين لأيام الماضي ... تعرف أنا بعشقك علي رغم لي حصل وبعدي عنك قلبي فضل يدق ليك وكل يوم بعشق عن اليوم لي كان قلبه بحبك أوي ياسليمان ..
فأبتسم وهو يطالع عيونها التي تحكي مدي حبها واشتياقها له كما هو اشتاق لها.. عذبتني معاكي في قربك عذاب وبعدك عني عذاب ....ومد بكفه لٌيلامس وجهها قائلا : مكنتش فاكر انً لما ابعد عنك ممكن اتعلق بٌكً اكتر وقلبي يوجعني كده انتي متعرفيش انا حصلي ايه في بعدك وكسرت قلبي لما عرفت ان عند ولد ومعرفش عنه حاجه وجعتيني يا أسوة..
لتطالعه بعينين حزينة وراجيه فهمست له بإستعطفاف وأسف.. أنا أسفه غصب عني انا عارف انا كنت بعاني إزاي....
ثم أجهشت في البكاء قائله بهمس... سامحني...
ليضمها إليه بحب ورفع كفها نحو شفتٌه لٌقبله قائلا بدفئ : مسامحك ياقلبي مسامحك..
فنظرت اليه أسوة بحب ووجع من ذكري وجعها واقتربت منها كثير وهمست بخوف: احضنً جامد ياسليمان..
فضمها اليه اكثر .. ثم مال علي اذنٌها وهمس :
علً فكره ده مكانك دٌيما ، كل ماتحسًي انك تعبانه تعالًي اترمً هنا واشار نحو صدره .. فأبتسمت لٌه وهي تشعر حقا بأنه موطنها .. ورفعت
وجهها نحوه لتجد نفسها تقبله بعشق
******************
استغفر الله العظيم يارب يابني ارحمني قالها بعصبيه من برود هذا الجالس امامه....
ولا معنديش بنات للجواز انت أصلاً مش نافع لأختي في حاجه قالها سيف ببروده المعتاد....
ليرد فؤاد بمرح في محاوله لتخفيف التوتر الموجود مابين الطرفين.. يابني ماتخلص وتوافق البنت بتحب الواد والواد بيحب البنت اخلص بقي وجوزهم..
ليضع سيف قدم علي الآخر قائلاًً...خلاص يبقي يجيب شبكه بمليون وذيهم مؤخر ويجبلها بيت هنا في الكمبوند عشان متبقاش بعيده عني وتتفرش كلها من بره مصر وفرحها في أحسن مكان في القاهره وشهر العسل يكون في المالديف ودبي ايه رأيكم .... ليرفع رأسها لأعلي حينما عم الصمت ولم يجد رد علي كلامه ليجدهم جميعاً في حاله من الزهول والأفواه تكاد تصل إلي الأرض....
لتميل جميلة علي فؤاد تهمس له بصوت لم يسمعه احد غيره... هو أنا ليه حسه أن ابن عمك ده عادل إمام في عريس من جهه أمنيه..
ليرد بنفس الهمس... هو تقريباً بطفش أخوكي ...
طب ماتداخل وتحل الموقف ده...
لينظر لها بخبث.. يبقي تجاريني في هعمله...
لترد عليه بالموافقه تمام شوف هتعمل ايه وانا هساعدك...
ليلتفت لهم قائلا لعمر الذي يجلس مزهولاً من رد سيف... احم احم ايه عمر انا كنت عاوز أقولك علي حاجه..
لينظر إليه مستفهماً ...
انا وجميلة بنحب بعض وعاوزين نتجوز..
ليرد هو جميلة بوقت واحد... ايه
انا بحب جميله وعاوز أتجوزها وكل طلباتك أنا موافق عليها مهما تكون اهم حاجه هي تكون مراتي وعلي اسمي..
ليرد عليه عمر بإبتسامه..... وأنا مش هلقي أحسن منك لأختي وبالنسبه للطلبات مفيش غير طلب واحد بس هو أنك تتقي ربنا فيها وتعملها بالحسنه وبما يرضي الله هستنك بكره تيجي البيت عندنا تتقدم راسمي واكون عرفت موافقتها....
ثم التفت إلي سيف ليرد عليه بكل كبرياء... لو جبت كنوز العالم كله هيكون قليل علي يثرب انا عارف ان من حقك أنك تخاف علي أختك مني بس أوعدك وعد شرف راجل لراجل أن مفيش يوم أختك هتنام فيه زعلانه ولا هتجيلك غضبانه أوعدك أنها هتكون ملكه متوجه وبالنسبه لشروطك أنا موافق عليها أنا بعد بكره هكتب كتابي علي ملكتي وهحاولك علي حسابك الفلوس لي أنت عاوزه تنفذ بها كل شروطك وبعده هنكون في الطياره رايحين ألمانيا عشان عملية يثرب ويوم ما هنرجع هيكون يوم فرحنا اتمني تقبل علي كده ولو في شروط تانيه انت عاوز تضيفها أنا موافق عليها....
***************************
خلاص يعني ياحبيبتي كده سامحتني وفهمتي انا ليه عملت كده.
لتهز رأسها بإبتسامه واسعه تدل علي مسامحتها له..وقف وشدها معاه ترقص معاه على أنغام الموسيقي الهادية وأول ما قربت منه شدها لحضنه ضمها وأخد نفس طويل
باشتياق : أخيراااااا .. حرام عليكي تحرميني من حضنك بالشكل ده .
ليان اتنفست أخيرا وهي في حضنه واستوعبت اد ايه هي كانت مفتقداه ومفتقدة حضنه وحبه وضمه ليها .. مفيش بعاد وحزن وفراق أنا بحبك وهفضل أحبك سامحتك عشان قلبي كان بيموت في بعدك..
لتطلع اليه بحزن وعيون دامعه... اوعي تكسر قلبي وتموته يارحيم أنا بسلمه ليك حياتي معاك محتاجه فرصه تانيه قلبي بقي ملكك يارحيم حافظ عليه...رحيم بصلها بكل الحب والعشق اللي جواه ومسك وشها بايديه وبعشق جارف... أنتي نبضي وحبيبتي وعشقي وحلمي لي عشت احققه وتبقي ملكي مستحيل أكسرك قلبك وموت قلبك معناه موتي أنا كمان ياعشقي الأول والأخير...
ليان بصتله بعشق وبادلها نفس النظرة وحضنوا بعض جامد وكأن الكالم مش هيكفي للتعبير عن اللي جواهم....
*************************
بعد مرور يومين تم كتب كتاب عمر و يثرب وبالرغم من مشاكسات سيف لعمر الا أنه اقتنع أخيراً أن الحب هو الذي سوف ينتصر بالآخير وتمت أيضا خطوبة جميلة وفؤاد في جو من المحبه والألفه لطالما أحبه لسانها السليط والقوه التي تظهرها وتتقنع بها لمدارات الخوف والضعف لذا لا يكون فؤاد من دون جميله فهما الإثنين جزء واحد لا يتجزأ *************************
في الصعيد تم كتب كتاب جان وجنا وسط حاله من الغموض الذي يحوط جان والحزن الظاهر في عيون جنا ولكن لم يبالي أحد...
وتجهز الجميع للسفر للنيل من آلبرت ورجاله والأخذ بالثأر ليتم سفرهم وظهور شعلة الأنتقام...
*************************
استووووب
طبعاً الجزء الأول كان بيتكلم عن الأنتقام وازاي انتقموا من آلبرت ورجاله في رواية جبروت أسوه.....
والجزء الثاني فيه نحكي عن عمر ويثرب وازاي عرفوا بعض وليه انتقم منها وفؤاد وجميله وده في نوفيلا المجهول...
الجزء ده بيتكلم عن بعض النقاط لي للأسف أنا تركتها مبهمه في الجزء الأول وعشان كده ان شاء النوفيلا دي هتنتهي قريب هي فاضل فيها 4 حلقات وممكن تفتح شويه معايا وهتنتهي قريب بإذن الله وهنبدأ بعدها...
رواية صدفه جمعت قلبين... 😍😍😍
سلاااام وأشوفك البارت القادم
أنت تقرأ
جبروت أسوة
Aksiyonم١:البحث ده لازم تقلب عليه الدنيا لازم تلقوه البحث ده لو ظهر فيها موتنا وكل شغلنا هيدمر. م٢:طب هنعمل ايه فتشنا بيته اكتر من مره ومكتبه وبنته مراقبنها ال٢٤ ساعة وحتى اخواته صفنهم الاتنين فى ايدنا ايه اكتر من كده. م١:اتصرف شوف ايه كانت اخر مكلماته كا...