البارت الثالث عشر..
فى المطار...
تقابل كل من رحيم وعمر وسليمان وعمران فى صالة الانتظار**رحيم**بقلب متلهف وخوف على فقدان حبيبته
**سليمان **بقلب حزين على عدم معرفته بوجود ابنه ومشاهداته وهو يحبو ويمشى وعلى كلمة بابا التى حرم منها ووجع على حبيبته من العقاب التى سيفرض عليها بسبب البعد
**عمران**حزين على ما وصل إليه جميع أحفاده ويتمنى من قلبه لوكان أحد من ابناءه على قيد الحياة ولكن هذه حكمة الله الذى نفذت كل شئ..
**عمر**يتمنى من قلبه ألا يقع صديقه فى نفس الخطأ الذى وقع فيه وأدى إلى خسارة قلبه وخسارة من يعشقها..
أفاق الجميع من شرودهم على صوت الاعلان عن اقلاع الطائرة المتواجهه إلى الأراضى الروسيه ليعلن قلب رحيم وسليمان التمرد للوصول لمعشوقته ومحو فكرت الانتقام منهم على جرح كبريائهم ....
اول من يقطع الصمت هو عمر قائلا:كان نفسى بجد اجاى معاكم.
رحيم:احنا رايحين نتفسح .
عمر بمرح:الله مش يمكن يحصل ضرب كده ولا كده اكون انا موجود عشان احميكم.
سليمان بسخريه:ليه مش رجاله احنا ولا ايه وحتى لو اتحمينا ملقتش غيرك عشان يحمينى.
عمر:خلاص يابوى مكنتش كلمه عهزر بها معك.
رحيم :ههههه مش ماشى معاك دور الصعيدى ده.
عمران:اتمجلت اتمجلت منك ليه على لغوتنا .
رحيم وعمر بحترام:احنا اسفين يا جدى.
عمران:ولا يهمكم يلا نطلعوا الطيارة.
عمر:يلا سلام انا بقى وانت لما تشوف لينو بوسهالى من خدودها وقولها دى من عمور.
رحيم بغيظ:اتلم ياروح أمك عارف لو مكنتش متاخر كنت عرفتك معناه كلامك ده.
عمر بضحك:هههه يالهههوى يابنى والله انا أخوها اقسم بالله أخوها يا ناس يا أهل المطار انا اخوهااااا.
عمران:اتحشم يا ولد ووطى صوتك عتفرج علينا الخلج.
سليمان:سيبك منه يا جدى دا واد عبيط.
عمر بغيظ:ماشى بس لما ترجعوا ...
رحيم وسليمان بنفس واحد:هتعمل ايه.
عمر بخوف:هعزمكم على بفتيك اصل انا بحبه.
عمران بقهقها عاليه:ناس تخاف متختيشيش.
عمر :براحتك يا كبير اتريق يلا سلام.
يصعد الجميع إلى أماكنهم ورابطوا الاحزامه وتحكموا فى جياش أنفسهم فهل يستطيعون أيضا التحكم فى قلوبهم ام للقلب رأى آخر ..
*****************************
عمر وهو ينظر للطائرة وهى تقلع :سلام يا أصدقائى واتمنى انكم متندموش والغضب يتحكم فيكم والحب يتحول لكراه.
والتفت دون النظر لمن تقف خلفه واصتدم بمن ملكت فؤاده ..
عمر وهو يرفع نظره ويعتذر :انا اسف بجد والله انا م...................
يقطع كلامه وهو ينظر لتلك العيون التى سالبت قلبه من الوله الأولى ودقق النظر فيها يا الله انها هى حبيبتى لما بعدنا وافترقنا حبيبتى تركتى قلبى متلهف لسماع خبر عنك وانتى بكل قسوة جرحتيه حبيبتى انا اعتذر بشدة على تحطيمك ولكن انتى أيضا حطمتى قلبى لما لما حبيبتى لما افترقنا....
يقطع حرب الأنظار منادات شخص آخر لها ..
.....يثرب....
يثرب:ثوانى يا سيف .......
انا اسفه جدا يا أستاذ اعذرنى لان مش بشوف عشان كده خبط فيك بالغلط....
سيف:فى ايه يايثرب.
يثرب ببتسامه مشرقه:مفيش بس خبط فى الأستاذ من غير مقصد.
سيف:خلاص يا حبيبتى اهدى والتفت إلى عمر المنصدم:انا أسف يا أستاذ بنيابه عنها وأرجوا انك تقبل اعتذرى...
عمر بعد أن أفاق من حالته:ولا يهمك اهم حاجه انها بخير عن اذنكم .
رحل عمر وبدخله نيران مشتعله من الغضب كيف كيف ترتبط وتتركه وهو على أمل أن يلقيها كيف تترك حبه بكل سهوله هل خدعته فى حبها هل من الاساس انها لم تحبه ولكن كلمات الحب التى كانت تسمعها إلى كل يوم اين ذهبت مهلا مهلا حبيبتى لم تعد ترانى لم تحس بوجودى حبيبتى عمياااااء .......
إنكى مواطنى مسكنى انكى يثرب قلبى....
****************************
عند أسوة ...
أسوة بصياح كما تفعل دوما ليستيقظ محبين النوم لبداية يوم جديد مع زقزقة العصافير أنه يوم العطله او كما تسميه أسوة يوم العائلة ولكن أى عائله التى تتكون من ثلاثة أشخاص هى ...
عمرانو ....لينو ......عمرانو.....لينو.
ليان وهى تجاهد فى فتح عيونها :يارب على اسطوانة كل يوم نفسى مرة تواطى صوتك.
أسوة:الكلام ده لو بصحى ناس عاديه مش اكتر اتنين عشاق للنوم.
عمران وهو يجاهد أيضا فتح عيونه:انا هروح ادور على بيت تانى عشان اعرف انام فيه ولا على ايه هروح انام عند الجيران ماهما زمنهم صحيوا على صوتك المزعج ولو روحتلهم هيعذرونى وينايمونى عندهم ماهو الجيران لبعضها...
ليان بضحك:ههههه قصف جبهااا عالى قوى جبهتك بقت فى الارض يا أسوة.
أسوة بغيظ:طب عقاب لكم انتوا الاتنين هننزل نجرى النهارده ساعتين متواصلين ولو حد وقف يرتاح هيعيد الساعتين من اول وجديد.
ليان وعمران بصدمه:انتى بتهزرى هنجرى كل ده ازاى...
عمران:هو عشان ربنا مديكى شويه صحه هتفترى على الناس الغلبانه.
ليان بتحدى:انا وعمران مش هنجرى حرام وبعدين احنا محافظين على رشاقة جسمنا صح عموانو.
عمران:صح ليانو.
أسوة بخبث:صدقوا انا ماليش نفس اخرج من البيت النهارده عشان كده قررت اننا مش نروح نجرى...
ليان وعمران بصريخ:هيه هيه هيه هيه هيه..
أسوة وهى تكمل:بس هنلعب فنون قتاليه يلا استعدوا وانزلوا على أوضة الرياضة تحت...
ليان وعمران وهما ينظران لبعضهم برعب فهم يعلمان أسوة جيدا فى القتال لاترحم أحد كبير او صغير....لالالالالالا خلاص هنجرى بلاها قتال النهاردة احيات عيالك يا شيخه.
عمران:انتى عبيطه طب مانا عيالها.
ليان:اخرس خالص أمك دلوقتى ممكن تبدأ بيك انت شخصيا....
أسوة ببرود:لو خلصتوا تعليقات ياريت تروحوا تجهزوا عشان نخرج بدل ما ارجع فى كلامى تانى ...
عمران وهو يركض فى اتجاه غرفته:هوا.
ليان وهى تجرى هى الاخره خوفا من رجوع أسوة فى كلامها:اعتبرنى لبست.
أسوة وهى تبتسم على منظرهم وتتنهده بشتياق:بتشبه ابوك فى الشكل لكن التصرفات المجنونه دى مش شبه خالص برغم لى عملوا ابوك الا انو واحشنى ..
****************************
للتو قد هبطت الطائرة المتواجده على الأراضى الروسية ليهبط منها الركاب وتوجهوا لصالة الوصول لأخذ امتعاتهم وليذهب كل منهما إلى حبيبته .....
سليمان بشرود:يا ترى لما اشوفك هتعملى ايه وانا هعمل ايه وابنة بقى شكل ايه شبهى ولا شبهك...
رحيم بشرود هو الاخر:يا ترى يا ليان هتفهمى انا ليه عملت كده ولا هتظلمنى و تقولى عليا راجل شهوانى يا ترى هتستحملى صدمت موت ابوك وابويا وان عمك رأفت هو السبب فى موتهم ولا هتحكمى من الظاهر شكلى داخل على مشوار طويل معاكى...
يفقان الاثنان على صوت عمران وهو يقول.
عمران:حمد لله على السلامه يا شباب.
سليمان ورحيم:الله يسلمك ياجدى .
عمران:ناوين على ايه.
سليمان بندفاع من وجع قلبه:هروح اطمن على أسوة واكمل برتباك اقصد...اقصد...اطمن عل ..على ابنى.
عمران بخبث:متاكد انوا ابنك لى عاوز تتطمن عليه...
رحيم:مش هينفع يا سليمان انك تشوفهم دلوقتى..
سليمان باستغراب:ليه.
رحيم :عشان الراجل لى عمر قالى عليه هنقابله دلوقتى فى مطعم....لى على البحر عشان نتفق ازاى نخرج أسوة وليان وابنك بخير من غير ما يحصل ليهم حاجه.
سليمان:طب يلا بينا.
ذهبوا جميعا إلى المطعم لملقات الراجل ولكن لفت نظر سليمان طفل يسقط على الأرض من أثر الركض لم يعلم لما انخلع قلبه عليه فركض فى اتجاه فسمع الطفل وهو يتاوه من شدة الالم ....
سليمان: هل انت بخير يا فتى.
.....هذا ليس من شانك اتركنى وحالى ثم اننى لم أدع فتى .
سليمان:لما كل هذه العصبيه انت صغير..
الطفل وهو يتحدث العربيه:ايه الراجل الحشرى ده افففف...
سليمان:انت مصرى.
...لا امريكانى...
سليمان:انت لسانك طويل كده ليه .
.....عاوز ايه ابعد عنى بقى وسبنى فى حالى انا روحى فى مناخيرى.
عمران:براحه على نفسك يا ولدى.
.......اكتر حاجه بتعصبنى انى اقع قدم حد وخصوصا البنات وماشاء الله المكان كله ملغم بيهم.
رحيم:انت اسمك ايه ...
....ليه هطلعلى بطاقه..
رحيم وعمران :ههههههههههههه.
رحيم :من الواضح أن لسانك عاوز قصه .
عمران :اسمك ايه يا ولدى...
الطفل بضجر:افففف اسمى عمران..
...........
كااااااات
اللقاء بين سليمان وابنه هيكون ليه دافع للانتقام من أسوة ولا لا؟ عمران ورحيم هيلفت نظره إلى الشبه المشترك بينهم ولا لا؟أسوة لقائه مع سليمان هيكون ازاى؟ليان هتحكم بالظاهر ولا هتحكم بذكاها؟
كل ده الحلقه القادمه ومع بدايه فك الالغاز.
أنت تقرأ
جبروت أسوة
Actionم١:البحث ده لازم تقلب عليه الدنيا لازم تلقوه البحث ده لو ظهر فيها موتنا وكل شغلنا هيدمر. م٢:طب هنعمل ايه فتشنا بيته اكتر من مره ومكتبه وبنته مراقبنها ال٢٤ ساعة وحتى اخواته صفنهم الاتنين فى ايدنا ايه اكتر من كده. م١:اتصرف شوف ايه كانت اخر مكلماته كا...