جبابرة الغرام(عشق المجانين) الجزء الثالث

1.3K 29 11
                                    

فوت بقي قبل الحلقه وبعده علقوا وقولوا رأيكم...
***********
بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شئ في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم.
سبحان الله وبحمده……… سبحان الله العظيم
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين..
*******************************
الحلقه الاولي [فرصة تانيه].

تن تن تن حان الان موعد وصول دواء قلبي ...اكتفا قلبي جروح ووجع ...اكتفت روحي حزن ....مشيأت الله بين الكاف والنون انا بين الكاف والنون سعادتي وراحتي بين الكاف والنون الكاف كفا حزن ووجع وجراح والنون نور القلب ف وصول المراد نواة الحب تطرح عشق وثمر العشق يطرح غرام وطعم الغرام يكون الصب والصب حلو ومر والحلو انت والمر هجرك فلا تهجرني وتتركني انا حواء بدونك يا ادم اكون جرداء لاروح ولا حياه انا حواء خلقت منك جعلني الله ضلعك تهوت عنك لتسير بين العباد تلقاني ف اخر المطاف ادور من حولك وانا اوهمك اني الساكنه ف مكاني لا انظر اليك وانا ف الاصل لا انظر الا اليك تركت العيش ف كنف الاهل وانتقلت لمكاني بين زراعيك حضنك اماني التقينا لاكمل لك اضلاعك انا الضلع الناقص ف لقئنا يكمل ضلوعك واجد مكاني لا يرتاح الانسان الا ف مكانه وبيته مهما دارت الايام لا يلقي الراحة الا ف مكانه مانتمي منه وكان اصله اصلي منك ليس اهلي راحتي بين زراعيك بيتي حضنك هكذا انا يا ادم اهواك وانت لاتعلم 😍😘
Thought:Alaa Mansour..
************
قبل السفر الي روسيا بشهر....
في ألمانيا..
(الحوار مترجم)
عمر: اخبرني ياطبيب كيف حال زوجتي.
الطبيب: إنها بخير سيد عمر لقد تمت الجراحه علي اكمل وجه ولكن سننتظر النتيجه حينما تفيق السيدة يثرب.
عمر بخوف: أيمكن الا تنجح.
الطبيب بعمليه: لا أجزم بذلك سيد عمر فكل هذا بمشيئة المولي ولكني علي يقين بالرب انها ستنجح.
عمر وهو يقف ويصافحه: أأمل ذلك اشكرك ياطبيب إلي اللقاء...
ليخرج تارك الطبيب متجهاً الي غرفة يثرب ليطمئن عليها ليجدها تغط في نوماً عميق لينظر اليها بستمتاع ليظل فتره بجانبها لينحي يقبل جبينها وينهض متجهاً الي الأريكه ليمدد عليها ويعود بذاكرته الي الماضي وكل مامروا به من أحداث....
Flash Back...
كان يجلس وحيداً منعزل علي نفسه يظهر علي وجهه آماراة الحزن شارداً في حبيبته يتذكر كيف عشقها من نظرة واحدة ليحي بحبها أربع سنوات في صمت ليأتي اليوم الذي اعتراف لها بحبه لتدوم المحبه بضعة آيام بل ساعات لتنقلب حياتهم رأساً علي عقب...
ليقطع شروده إ تصال من رقم مجهول الهاويه لينظر اليه بإستغراب ليقيم بالإيجاب عليه...
عمر :السلام عليكم.
المجهول: وعليكم السلام الرائد عمر الدميري.
عمر: ايوه مين حضرتك.
المجهول: لو عاوز ترجع ليثرب قبلني بكره الساعه 5 في شركة F. Y. S وأول لما توصل هتلقي لي هيوصلك عندي الساعه 5ودقيقه انسي ان يكون لك فرصة تانيه سلام...
ليغلق المجهول الهاتف دون الانتظار لرد عمر ليقف عمر متصلب يفكر في حديث المجهول ثم ينظر الي ساعة اليد يجد انها مازالت 12 منتصف الليل و ان هناك وقت قرابت 17 ساعه علي الميعاد ليتمني ان ينتهي الوقت ليأتي الميعاد الذي سيعيده لحبيبته....
ليمدد علي الفراش ينظر الي سقف الغرفه يبتسم ببلاهه أحقا سيراجع الي معشوقته؟!! أحقا ان هناك امل في ملاقتها ثانيه؟!! كانت اسئله كثيره تدور في خلده ليغمض عينيه بتعب وإرهاق ويسبح في ثباتً عميق هنياً مفعم بالأمل...
في الغد الساعه الخامسه في شركة F. Y. S يقف عمر منتظر الدخول لذلك المجهول لتسمح له السكرتريه بالدخول ليدخل فيجد في إستقباله شاب وفتاه نعم يعلمها انها جنا صديقة يثرب....
المجهول وهو يقف ويصافحه: اهلاً وسهلاً سيادة الرائد انا عمر الشريف ابن عمي يثرب وخطيبها..
عمر بغيظ وهو يمد له ويصافحه: أهلاً يا خطيبها.
فؤاد وهو يعاود الجلوس: بداية مبشره.
جنا: اهدي ياعمر واقعد لو عاوز ترجع ليثرب اقعد فؤاد الوحيد لي ممكن يساعدك.
ليتنهد بضيق ويجلس بصمت لتبدأ جنا بإخبارهم بخطتها ليعودون لبعضهم ولكن اعترض فؤاد عليها...
فؤاد: لا انا معترض علي الخطه دي يعني ايه تخطفها وتحبسها وتتكلم معاها والجو ده وكمان انتي فاكره ان سيف هيسكت ده ممكن يقلب الدنيا علي عمر وعلينا كلنا لو يثرب اختفت دقيقه من قدامه تقومي تقولي نخطفها.
عمر وهو يميل الي فكرة جنا: انا شايف انها فكره حلوه ولا انت عندك حل تاني.
فؤاد: اه عندي الحل المواجهه..
عمر بإستنكار: ودي ازاي هي أصلاً مش راضيه تقابلني يبقي هتوافق تكلمني..
فؤاد: يثرب يوم الجمعه بتروح الملجأ من 9 الصبح لحد 3 العصر وبترجع البيت وده انسب وقت إنك تتكلم معاها لوحدكم لانها بتكون بعيده عن سيف في الوقت ده.
عمر بخجل وتردد: طب هي حكت لحد يعني..  لي حصل مابينا قبل مانسيب بعض..
فؤاد :لا بس للأسف عرفت من سيف، وصدقني لوكنت شوفتك وقتها كنت قتلتك بس لي شفعالك عندي اني لما حطيت نفسي مكانك لقيتني كنت هعمل اكتر من كده حتي سيف عذرك بس مش مسامحك علي لي حصل ليثرب بسببك وحطك انك السبب الرئيسي ان يثرب تتعمي فلو يثرب وافقت ترجعلك اعمل حسابك هتخوض حرب تانيه بس مع سيف..
عمر: صدقني انا لما عملت كده مفكرتش غير في تاري بس عشان بحي يثرب مرددتش ثانيه واحده وكلمت صديقتي لما واديتها رقم سيف عشان تكلمه وتخليه يلحق يثرب قبل ما آذيها.
جنا بحزن: خلاص لي حصل حصل ويلا نبدأ من جديد ونشوف يوم الجمعه مخبئ ايه..
واكملت برجاء لعمر: بس بالله عليك لو هتظلمها ابعد من دلوقتي لانك لو ظلمتها صدقني المرة دي ممكن تموت..
عمر بلهفه: بعيد الشر عليها غلطة ومش هتتكرر تاني.
فؤاد: خلاص اتفقنا نتقابل يوم الجمعه عند اول شارع بيت سيف هروح ليثرب علي اساس هروح معاها الملجأ ونتقابل وتتواجه معاها واسيبك معاها واروح امهد انا لسيف وربنا يستر..
تم الاتفاق بين عمر وفؤاد علي اللقاء يوم الجمعه القادم وقامت جنا ووداعتهم داعي المولي ليهنئهم وتوجهت بعد ذلك إلي المطار للسفر إلي الصعيد لتستكمل عملها وبدء لتحديد المصير لها مع جان الهاشمي...
ظل عمر طوال ال3 ايام في حالة من الخوف من هذا اللقاء ولكن المطمئن له وقوف فؤاد بجانبه حتي آتي اليوم الحاسم وهو يوم الجمعه...
******************************
يوم الجمعه..
في سيارة فؤاد..
يثرب بفضول: أموت واعرف أنت ليه مُصر النهارده أنك تيجي مهايا الملجأ مش من عادتك يعني.
فؤاد وهو يقف السيارة علي أول الشارع :دلوقتي هتعرفي لينزل من السباره ويركب مكانه عمر..
يثرب بفضول زائد: فؤاد في ايه انا عاوزه افهم وليه وقفت العربيه وتزلت وطلعت تاني...
عمر وهو ينظر لها بحزن وصمت لم يستطيع ان يخرج كلمه من فاهه....
يثرب بدموع: فؤاد رد عليا انت ساكت ليه انا خايفه .
عمر وهو يضم يدها الصغيره بين يده الضخمه :طول ما انا عايش أوعي تخافي..
يثرب وهي تحاول ان تستجمع شتان نفسها لتصرخ وتصح: فؤاد فؤاد انت فين .
فؤاد وهو يقف عند السياره بجانبها :إديلو فرصة تانيه وادي لنفسك فرصه وسامحيه.
واخرج تهنيده حاره: يثرب عمر بيحبك وانتي بتحبيه وانا كمان بحبك بحبك بس زاي أختي انا لي مربيكي علي ايدي ولو كنا اتجوزنا عمرك ماكنتي هتحبيني كجوزك ولا انا كنت هعملك علي أساس انك مرأتي روحي معاه وربنا يسعدك يارب وانا هسبقكم علي البيت عند سيف هحاول افتحه في الكلام وربنا يستر ومروحش المستشفي علي ما تكونوا اتصفيتوا واتفقتوا علي كلحاجه سلام يابنوتي..
يثرب بدموع: انا بحبك أوي يافؤاد ربنا يباركلي فيك يا أحسن اخ في الدنيا..
فؤاد وهو يقبل رأسه: وانا بموت فيكي يا أحلي عروسه واحسن أخت يلا ياقلبي فرحي قلبك وقلبي وافتحيه لحبيبك..  واكمل بمرح: أحسن يزهق ويسيبك وتبوري ومن لقيش حد يتجوزك وتقعدي في أرابيزي.
عمر بحب وهو ينظر الي يثرب: عندي صبر كتير ملهوش حدود أنا عندي إستعداد أفضل جانبها لحد ماتوافق ترجعلي ونتجوز.
فؤاد بإبتسامة مرح: لحظ إني لسه واقف يانصه.
عمر بمرح: ياااه أنت لسه هنا أنا فكرتك مشيت من بدري يامان يلا سلام.
فؤاد وهو بيتعد عن السيارة: خلي بالك من أختي مع السلامه..
لينطلق كلاً منهم في طريقه ذهب فؤاد الي الحرب العالميه الثالثه وعمر إلي حرب من نوع خاص خاص بالحب والعشق..[ربنا معاهم ناس بتشقه]
******************************
في الصعيد في قصر آل الهاشمي..
جان: آآه ياجدي أحفادك ده إيده تقيله أوي .
رياض: يعني انت رايح تعاكس مراتتهم وعاوزهم يسبوك كده دول لازم يموتوك..
جنا بضحك: ههههههههههه ده انت عيل خرع.
جان: يعني ايه خرع.
عمران: يعني أستك او عيل طري كده.
جان بعصبيه: انا طري يادكتورة البهايم أنتي.
جنا بحده: انا دكتورة بهايم يا حيوان انت.
جان: اه بهايم وانتي زايهم.
جنا: لو انا دكتورة بهايم فأنت بهيم زايهم مش انا عالجتك يابهيم.
رياض وهو يميل علي جده: لسه متأكد أنهم هيكملوا بعض يعني هينفع دول يكونوا زوجين وفي بينهم أطفال وكده ولا ايه النظام.
عمران وهو ينظر له هو الآخر بثقه: صدقني ياولدي انا نظرتي متخيبش واصل والقط والفار دول هيعقلوا وهتشوف هيبقوا أكتر اتنين بيعشقوا بعض..
***********
كااااااااااااااااات..
عمر هيعرف يقنع سيف ولا هيحطه قدام الامر الواقع؟؟
وفؤاد وجميله أول مقابله بينهم بعد، سنتين هتكون ازاي؟؟
جان وجنا هيتجوزوا ازاي؟؟
كل ده الحلقات القادمه...
التنزيل حسب التشجيع ياحلوييين..
شجعوني بقي احياة عيالكم..

جبروت أسوة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن