استغفر الله... والحمد لله... والله اكبر..
سبحان الله وبحمده ....سبحان الله العظيم..
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين..
اللهم ارفع عنا الوباء والبلاء يارب العالمين..
اللهم اكشف عنا هذا الوباء، يا عالِم كل خفية، يا صارف كل بليّة، ندعوك بما اشتدت به فاقتنا، وضعُفت قوتنا، وقلت حيلتنا، اللهم ارحمنا وأغثنا، والطف بنا، و تداركنا بإغاثتك، اللهم نتوسل إليك باسمك الواحد، الفرد الصمد، وباسمك العظيم فرج عنا ما أمسينا فيه، و ما أصبحنا فيه، أجرنا أجرنا أجرنا يا الله، يا كاشف الهموم، ومفرج الكرب العظيم، ويا من إذا أراد شيئًا يقول له: كُن فيكون، رباه رباه أحاطت بي الذنوب والمعاصي، فلا أجد الرحمة والعناية من غيرك، فأمدني بها»....
اللهم صلي وسلم علي سيدنا محمد في الآولين وصلي وسلم علي سيدنا محمد في الآخرين وصلي وسلم علي سيدنا محمد في الملئ الاعلي الي يوم الدين ....
***************************
الحمد لله لقد تم شفاء ابن عمي من مرض الكورونا ويارب جميع المرض..
***********************************
فوت كده بقي قبل الحلقه والتعليق بعد الحلقه اتمني اشوف تعليقاتكم...
الحلقه الثانيه (خيبة أمل)
***لاتبكي علي دهر قد ضاع العمر فيه ولكن ابكي علي بشر قد خاب الأمل فيهم***
*************
في قصر الهاشمي...
في الاعلي غرفة نور كانت تجلس تضم رأسها بين رجليها تبكي بحزن وألم علي ماحدث فآخر أمل لنجاتها من أوهام الماضي وقسوته كان هو رياض ولكن من كثرت الظلم والقهر تخلق بداخلها شخص غيرها شخص جبان وضعيف وهامش ويوم ان قرارت ان تتحرر منه وترجع الي حبيبها وقف امامهم عائق وهو كرامتها..
ليقطع شرودها هو سماع طرق علي باب غرفتها لتسمح للطارق بالدخول فما يكون غير منقذها وقواتها التي تستند عليها عمران الهاشمي...
يجلس بجوارها ويضمها اليه لتنفجر في البكاء بشد لتدمع عينها علي هذه المسكينه التي لم تحظ يوم مفرح منذ ولداتها الي يومنا فهي ضحيه لأب كان يسعي وراء من شغفت قلبه وترك أبناءه وزوجته ليطول الجفاء لتسعي الزوجه في الانتقام والثأر لكرامتها فنتجه عن ذلك دمار هذه الفتاه....
ولكن لا ألوم احد فألوم كله يقع علي عتقي فأنا من اجبرته علي ترك حبيبته ليتزوج من إبنة عمه ليحولها من فتاه بريئه الي قاتله ومجرمه فليسمحني الله علي فعلتي....
عمران الجد بحزن: نور ياجلب جدك اسمعي حديدي زين انا عارف انك اتظلمتي كتير من أبوكي وامك وخايفه لرياض يعمل معاكي زاي ما أبوكي عمل مع أمك بس صدقني يابنيتي هو غير زمان انا غلطت بحق ابوك وعمك محمد لما حرمتهم من لي هما عاوزينه من غير ما أقولهم السبب ايه رفضت أبوكي يجوز من البنت لي بيحبها عشان بنت غفير وأقل من مستوانا بس ده لي أبوكي يعرفه لكن لي ميعرفهوش انها كانت بتشتغل غازيه في البندر وكان بتنزل هناك بحجة انها بتتعلم وقت اما عرفت خوفت لتضحك علي عقل ابوكي وجبرته ان يجوز أمك وكانت أكبر غلطه وأما عمك محمد فهو خرج عن طوع وندم ورجع قال ياريت لي جاره ماكان وانا النهارده مهقررش الغلط دي عشان إكده انا مهجبركش علي رياض لو أنتي معوزهوش مش هتتجوزيه واصل من النهارده مفيش إجبار ولا قسوه رأيك انتي لي هنفذه غير إكده لاااه.....
نور بدموع وضعف: مش قادره ياجدو بحبه وعاوزاه بس خايفه......
خايفه أقرب يقسي عليا وخايفه أبعد نار الفراق تكويني وتموتني انا محتاره ياجدي مش عارفه أعمل ايه..
عمران الجد وهو يضع يده علي موضع قلبها: شوفي ده هيقول إيه وإعمليه شوفي ده جواه ايه خوف وقوة حنيه ولا قسوة حب ولا كره هو ده يا بنتي لي هيساعدك بس قبل اي حاجه صلي لربك وإدعياله وهو لي هيرشدك ويخلي قلبك يرشدك.....
لينهض ويتركها تفكر فيما قاله........
*******************************
عند سليمان يجلس بالحديقة الخلفه للمنزل فهذه مملكته هو مملؤه بورود الجوري واللافندر المحبب لقلب حبيبته وآه من حبيبته لا يعلم كيف يسامحها علي كل ما فعلت فحرمته منها ومن إبنه سنوات وان كان سأغفر لها ولكن بظهور عمران إبني وفلذة كبدي تغير كل شئ ليعود ويهجمه الماضي اللعين وفقد فرقتهم تلك الأوهام التي بداخلها وليلعن الله أصحاب السوء الذين كانوا سبباً في فراقهم وتلك المرأة الشمطاء ولكن لايجوز عليها غير الرحمه فهي في ذمة الخالق...
............مش هتسامحني.
سليمان وهو ينظر الي من تقف أمامه: صعب لي انتي عملتيه وقف حاجز بيني وبينك صعب ياحب عمري و قهرت عمري .
أسوة بحزن: غصب عني .
لينتفض صراخاً بوجهها: هو ايه لي غصب عنك .
ليمسك ذراعها بقوة ليكمل: غصب عنك غصب عنك تغلطي غصب عني طلقني اصله غصب عني تحرميني من ابني غصب عنك واضغطي علي سليمان واحرقي قلبه مش مهم انا تعبت منك وقرفت انا كرهتك ياأسوة كرهتك وبلعن اليوم لي شوفتك وحبتك فيه ياريت أقدر اخرج قلبي من ضلوعي وادوس عليه بالجزمه عشان في يوم نبض ليكي انا خلاص فقدت الامل فيكي يكون في معلومك انتي اخرك معايا لما نرجع من السفر وبعدها هطلقك لاني خلاص مش عاوزك انا هاخد ابني وعاوزه تسفري سفري معادتش تفرق.
ليدفعها بقوة علي الأرض لينظر لها من أعلي يقول: هو ده بالظبط مكانك تحت رجلي وهتفضلي كده مش هترجع في قلبي ولا علي رأسي تاني....
ليغادر المكان تاركاً ورائه قلب محطم وفاقد للأمان ومحطه بخيبة الأمل...
******************************
نرجع بقي لأصحاب المصير المجهول...
******************************
في فيلا الشريف
يقف سيف في وسط المنزل ممسك بتلابيب فؤاد صارخاً في وجهه : انت اتجننت ازاي تعمل كده من غير ما ترجعلي انت عاوز ايه عاوز تدمرني بتحسبني علي ايه.
نرمين وهي تحاول فض النزاع: اهدي ياسيف مش كده فؤاد مقصدش .
سيف صارخاً: لا يقصد يقصد يإذني في أختي عشان انا لي عرفته علي ال....... لي كان بيحبها فحب ينتقم مني بس ده بعده والله لأدمر كل واحد حاول انوا يإذيها.
فؤاد بحزن وخيبة أمل: عارف انا مش زعلان منك لاني عذرك لانك مريض مريض بتفكيرك ده .
ليقترب منه ويقف أمامه: يثرب قبل ما تكون أختك فهي أختي تؤامي نصي التاني انا اعرف عنها كل حاجه انت متعرفهاش انا أقربلها منك انا لي عاشت معاه طفولتها وانت مش موجود فرحنا سوا زعلنا سوا كنا بنشارك بعض كل حاجه لكن الحب معرفناش نتشارك فيه غير حب الأخوه فقط لما أشوف أختي بتموت بالبطئ مش هقف ساكت لما دموعها تبقي عل طول ملازمها يبقي لازم اتحرك وأرجعها لحببها حتي لو علي حساب حياتي مش عشان أنتقم منك عشان الحيوانه لي ماتت علي العموم دي حياتها هي لي هتختار ياعمر والفرح والسعادة يا أنت والحزن والتعاسه انا ماشي ومش هتشوفني تاني اخوك اعتبره مات..
ليخرج من المنزل محمل بخيبة الأمل من أقرب الأشخاص لديه...
******************************
نرجع للمجانين..
جان بهدوء: مش هتقوليلي ليه مش موافقه.
جنا: يابني انت عبيط احنا لسه شايفين بعض امبارح.
جان بصدق: بس معرفش ليه حبيتك.
جنا بعصبيه: برضو هتقول حبيتك.
جان : خلاص أعجبت بكي مش حبيتك برضو أنتي مش موافقه ليه.
جنا: جان أنا مش عاوزة اتجوز دلوقتي.
جان: وانا مش مستعجل علي الجواز دلوقتي بس هنكتب كتابنا.
جنا بصراخ: انت غبي مش بتفهم قولت مش عاوزه زفت.
جان : وأنا مش هفقد الامل ووراكي لحد ماتوافقي.
*************************
كاااااااااااااااااات.
حبايبي الحلوييين وحشتوني أوي ان شاء الله هننتظم في نزول الحلقات بس محتاجين تشجيع حلو كده ولو في أي ملاحظات تقولها في الكومنتات ومش بزعل لو حد انتقد الرواية بالعكس أنا بتقبل النقد عشان أتعلم من أخطائي المواعيد بتاعت الروايه هتكون(السبت والاتنين والأربعاء) ...
يلا بقي عاوزين تفاعل وقولولي توقعتكم للحلقة الجايه وحابين مين من الأبطال أكتر وعاوزين تشوفه الحلقة الجاية؟؟؟
أنا عارفة إنها جايه متأخر بس كل سنة وأنتم طيبين..
أنت تقرأ
جبروت أسوة
Açãoم١:البحث ده لازم تقلب عليه الدنيا لازم تلقوه البحث ده لو ظهر فيها موتنا وكل شغلنا هيدمر. م٢:طب هنعمل ايه فتشنا بيته اكتر من مره ومكتبه وبنته مراقبنها ال٢٤ ساعة وحتى اخواته صفنهم الاتنين فى ايدنا ايه اكتر من كده. م١:اتصرف شوف ايه كانت اخر مكلماته كا...