١٨

3.1K 65 0
                                    

الحلقة الثامن عشر...
ذهب رياض إلى مسجد المستشفى ليدعو ربه بنجاة زوجته ويغفر لها فعلتها فتوضئ وظل يصلى ويدعو الله فى سجوده ويبكى على ما وصلت إليه حبيبته وعلى الظلم التى تعرضت له من أمها ووالدها و هو وغيره ويحمل نفسه كل شئ فانفصال الاهل يدفع ضحيته الأولاد كأنهم الجناه غالبا الاب يستقر ويتجوز آخره والام تتجوز الآخر ولكن يتشتت بينهم الأولاد فيدفع بهم ذلك لحاجز النقص فيتيقن بداخله أنه مكروه لينتج بعد ذلك العدوانية والكره والبغض ليتجه للإجرام فيجد فيه حل ليتلذذ بمعانأة الآخرين وهذه الأخطاء التى يقع فيها أغلب الناس فقد لا يتاقلم الأولاد مع زوج الام ولا زوجة الاب فيعلم بداخله أنه لا يوجد عطف ولا حنان منهم حتى لو كان هما منبع الحب والعطف والحنان والعطف لديهم يتلخص بالاب والام وليس بازواجهم ....
بعد أن انتهى من صلاته جلس يقرأ فى كتاب الله وبعين دماعه حتى ات إليه أحد الأشخاص يجلس بجواره ليخفف عنه الألم....
الشخص:السلام عليكم.
رياض وهو يرفع رأسه عن المصحف:وعليكم السلام.
الشخص:انت متعرفنيش بس انا حابب اعرفك بنفسى انا اسمى عمك سفيان بشتغل محفظ قرآن .
رياض:اهلا وسهلا وانا اسمى رياض بشتغل ضابط فى الجيش.
سفيان:بتسمحلى يابنى اقعد معاك.
رياض بأدب:اتفضل.
سفيان وهو يجلس بجواره:انا قاعد من فتره هنا فى المسجد لمحتك بتبكى وانت بتصلى وحتى وانت بتقرء هتقول فضول منى او شاغل نفسى بيك ليه هقولك مش لوحدك لى عندك هموم كلنا عندنا هموم ومش هيكون حل اننا نستسلم .
رياض:تعبان اووى .
سفيان:احكيلى يابنى يمكن اقدر اخفف عنك .
رياض:انا فعلا محتاج اتكلم .
سفيان:خلاص انا اهو اسمعك..
سرد إليه رياض كل شئ من وقت مااعترف بحبه لنور لحد الانتحار تكلم باللسانه وكانت العيون تنطق أيضا بالدموع وبعد ان انتهى نظر إليه بدموع قائلا:ده كل حاجه وخايف تروح منى انا بحبها اوى ومعنديش استعداد انى اخسرها.
سفيان بهدوء:هتسمعنى ولا لا.
رياض:اكيد هسمعاك.
سفيان:صلى الاول على رسول الله كده.
رياض:عليه الصلاة و السلام.
سفيان:هنمسك لى حكايته واحدة واحده اول حاجه لازم تكون عارفه ومتيقن منها انك مش تحكم عليها انها كافره لان التوقيت ده محدش بيقدر يحكم فيه غير ربنا لان مراتك بالضغط لى حصل ممكن فى التوقيت ده تكون مغيبه عن الواقع زاى الطفل مش عارف يتصرف بس ده مينعش انها عملت حاجه محرمه ولو ربنا قومها بالسلامه وتخف هتحتاج قرصة ودن صغيرة عشان ضعفت واستسلامت للشيطان تانى حاجه انت غلطان هى لما رفضت تحكى كان من خوفها انك تسبها زاى ما أبوها وامها سبوها بس وقتها لما سبوها كنت انت معاه بس لو كنت انت كمان سبتها كانت هضيع وهتدمر فعقلها صور لها انها لو سكتت انت مش هتبعد عنها بس للأسف لما حكيتلك انت عملت ايه أكدت لى عقلها صوروا انك هتسبها او يمكن لو اتجوزتها هتإذئها بدافع الانتقام المفروض لما حكيتلك كنت طمنتها انك جنبها كانت عاوزة منك احتواء تلغى الأفكار دى من دماغها فضلت سنين مخبيه بس مقدرتش تكمل وتفضل مخبيه اكتر من كده لما حست انك هتروح قولتلك ايه لى مخوفها وانت بعملتك زوت خوفها ولما بتحاول تكلمك انت بترفض لحد ما جات القش لى كسرت ظهر البعير أمك لى كانت امانها حملتها ذنب انك متعصب فلقت الكل ضاغط عليها واخوها وجدها مش جنبها حست بالوحده كل ده خلاه شخصيتها مهزوزه مش حمل حد يضغط عليها خلاها تفكر انها تكون وحيده انها تنعزل عن الناس متحبش الاحتكاك عشان متبينش ضعفها ولما انكشف ضعفها وقلة حيلتها لجأت للإنتحار كحل أسرع وتنتهى من كل لى تعبها ويكون فى علمك لو ربنا أراد ليها بالحياة هتكون انت بعد ماكنت اقرب شخص هتبقى ابعد شخص وتحاول تعلم لنفسها شخصيه عشان تبان قويه حتى لى هتيجى على حبها ليك وتنهيه من حياتها يأما هنفضل ضعيفة معندهاش ثقه فى نفسها ولا فى مخلوق وفى الحاله دى هنفضل تلجأ للحاجات لى ممكن تموتها زاى الانتحار او ترمى نفسها قدام عربيه ولا اى حاجه بس يكون المهم انها تموت وآخر حل وده هيكون اصعب بكتير انها تدمج الشخصيتين تبقى شخصيه شويه ضعيفه وشويه قويه ودى بقى الكل هيعانى منها يعنى فكلتا الحالات هى ادمرت ولازم بعد متخرج من هنا تروح لدكتور نفسى يتبعها عشان متدمرش اكتر من كده ومحدش يستغل ده بس فى كل الحالات عاوزة الاحتواء والحب محاوطها لطرد المخاوف كلها فاهمنى يابنى.
رياض بصدمه الا هذا الحد وصلت إليه حبيبته يالله ارحمنى والهمنى الصبر حتى أخرجها مما هى فيه :فاهمك يا عمى.
سفيان:حاجه كمان يابنى الغى فكرة الفرح دلوقتى عشان متاكدش فكرة انك هتتجوزها عشان تنتقم منها لما تتعالج بعدها اتجوزها .
رياض:حاضر اهم حاجه دلوقتى انها تقوم بالسلامه وانا هعمل كل لى هيا عاوزه .
سفيان بمرح حتى يخرجه من حزنه:بس اوعدنى لما تتجوزها وتجيب ولد تسميه سفيان ولوبنت سميها سفيانه.
رياض بابتسامة الم:بس تقوم بالسلامه .
سفيان:ان شاء الله هتقوم وتخف وتتجوز انت وهيا وربنا هيكرمكم بالذرية الصالحة.
رياض بامل:يارب يا عمى سفيان وبشكرك جدا على قولته متعرفش قد ايه كلامك ريحنى.
سفيان:ياض انت زاى ابنى على الرغم انى معنديش ولاد ربنا انعم عليا بالبنات.
رياض:اعتبرنى انا أخ ليهم ده لو بعد اذنك .
سفيان :دا انا ليا الشرف انك تكون ابنى .
رياض:ربنا يباركلك يارب واكمل بإحراج:بس حضرتك بتعمل ايه هنا.
سفيان بفرحه :اصل عقبالك انت ونور بنتى الكبيرة بتولد.
رياض:ربنا يباركلها ويقومها لك وللبيبى بالسلامه.
سفيان:يارب يابنى وعقبالك انت ونور بس ومتنساش تعزمنى.
رياض:اكيد انت اول واحد دا انت ابو العريس.
يقطع كلامهم رنين هاتفها معا يفتح كلهما الهاتف ليردان على المتصل...
.....
رياض:نور عامله ايه ياأمى؟
آمال:الحمد لله ربنا نجها وخرجت من العمليات وانتقلت لاوضه وانا دلوقتى معاها بس هيا نايمه مش هتفوق غير بكرة .
رياض:الحمد لله الحمد لله طب انا طالع ليكم اهو.
آمال:لا روح البيت هات ليها كام غيار لان هدومها دم واكيد هتعاوز تغير لما تفوق.
رياض:حاضر هروح بسرعه واجى.
آمال:طب يا حبيبى مع السلامه.
.....
سفيان:ايوة يا عبدالرحمن.
عبدالرحمن:الحمد لله يا بابا ربنا رزقنا ب( سفيان وسيف).
سفيان:الف حمد وشكر ليك يارب انا طلعلك يا حبيبى عاوز حاجه اجبها وانا طالع .
عبدالرحمن:لا يا بابا ربنا يباركلك يارب.
سفيان:طب يا حبيبى مع السلامه.
عبد الرحمن:الله يسلمك.
........
بعد أن اغلق كل منهم الهاتف التفتوا ليبشروا بعضهم بالفرحه.... 
رياض:عمى سفيان نور خرجت من العمليات وبقت كويسه.
سفيان:الحمد لله يابنى بس متنساش فضل ربنا واخرج صدقات بنية الشفاء ليها .
رياض:اكيد هعمل كده طمنى بنت حضرتك عملت ايه.
سفيان:الحمد لله ربنا رزقها ب(سيف وسفيان).
رياض:اللهم بارك ربنا يبارك لها فيهم يارب بس هما خدوا كده الاسم بتاع ابنى .
سفيان:ههههههه بسيطه بدل سفيان واحد يبقى اتنين بس بلاش تسمى البت سفيانه هتكره الدنيا كلها.
رياض:هههههه طب اسمها ايه .
سفيان:سدرة (عند سدرة المنتهى).
رياض:وعد هسمى ولادى سفيان وسدرة.
سفيان:ربنا يوفقك ويعينك يابنى على انت فيه يلا عاوز منى حاجه.
رياض:ممكن اخد رقمك عشان ابقى اطمن عليك.
سفيان:ياسلام انت جيت فى جمل اتفضل اكتب يا سيدى .......٠١٠٢٤  .
رياض :خلاص كده هو اتسيف عندى انا هرن عليك وابقى احفظ رقمى منين محتاجنى رن عليا.
سفيان:طب يابنى يلا سلامو عليكم.
رياض:وعليكم السلام.
صعد سفيان إلى غرفة ابنته وأحفاده والسعادة تغمره لمعرفته برياض وداعى الله ان يجمع بينه وبين زوجته على خير...
اما رياض فذهب الى البيت وجلب ملابس لنور ثم ذهب إلى المستشفى ليطمئن عليها وظل بجوارها بعد أن اقنع آمال بذهاب للبيت لكى تستريح ظل طول الليل يصلى ويداعى ربه الا يرى فيها مكروه ويوفقه فى حياته ويعينه عليها..
************************
فى سيتى ستار يجلس عمر فى الكافيه منتظر شخصيا بمثابة طوق لنجاته....
عمر وهو ينهض من مكانه :كنت متأكد انك هتيجى.
....كان لازم اعرف انت عاوز منى ايه.
عمر:تشربى ايه.
....مش عاوزة حاجه كل لى عاوزة اعرفه انت عاوز منى ايه.
عمر:عاوز اعرف ايه لى حصل ليثرب.
....وانت مالك بيها انت مش دمرتها عاوز منها ايه تانى.
عمر:جنا اسمعنى انا بحب يثرب عشان كده بعد عنها.
جنا:اضحك عليا انا مش مصدقك انت اصلا عامل زاى الفيروس لما بتدخل فى حياة حد لازم يدمروه انت اصلا مش بتحب يثرب انت حرقك انها رفضتك .
عمر:لازم تعرفى ان بعدى عن يثرب كان لحمايتها قبل أى حاجه انت اكتر واحده عرفه ان كنت بحبها ازاى وبخاف عليها من الهواء مجيش دلوقتى تقولى انى مش بحبها.
جنا بسخريه:ليه انت تنسى هى بنت مين.
عمر:جنا انا كان عندى ورم على المخ ونسبة نجاتى منه كانت ٣% فضلت انها تكرهنى وتسبنى ولا تتوجع لو مت.
جنا:طب انت حى اهو يا ترى دى اسطوانه جديده ولا ايه.
عمر ببعض من العصبيه:جنا انا مش بكدب وانت ممكن تتأكد من كده اسالى خالك محمود هو لى كان عملى العمليه فى المستشفى بتاعته لى انجلترا على العموم رقمى معاكى لما تحبى تحكيلى اتصلى عليا سلام .
بعد أن ذهب.....
جنا وهى ترفع سماعة الهاتف :انتى ايه رايك احكى ولا.
الطرف الثانى بدموع:يعنى هو بعد عنى عشان كان مريض.
جنا :يثرب انا قولتلك عمر ميبعدش عنك غير غصب عنو وانتى قولتى عليه خاين.
يثرب ببكاء :غصب عنى هو جرحنى .
جنا:انتى لازم تقابليه وتحكيلوا لى حصل بعد ما سبتوا بعض.
يثرب:مش هينفع خالص انا هعمل العمليه واتجوز فؤاد مش هينفع اظلموا معايا.
جنا بعصبيه:انت مجنونه انت كده بتظلميه لما تتجوزيه وانتوا مش بتحبيه يبقى بتظلميه.
يثرب:خلاص ياجنا انا خد قرارى سلام.
جنا :الو الو ....وأكملت بتفكير
لا انا لازم اتصرف قبل ماتظلم نفسهاو عمر وفؤاد معاه اعمل ايه اعمل ايه هو مفيش غير كده يارب سامحنى انت عارف انا بعمل كده ليه...
ضغط على عدة أرقام حتى وصلت لمبتغاها.
جنا:الو معاك جنا الالفى.
....اه اهلا ياجنا خير فى حاجه.
جنا:اه لا .
...اه ولا لا.
جنا:بث بصراحه فيه وانا لازم اقابلك ضرورى.
.....فى حاجه تخص يثرب.
جنا:فؤاد انا لازم اشوفك ضرورى بس يثرب متعرفش .
فؤاد:خلاص تمام ايه رايك اقابلك بكرة بس فى الكافيه بتاع الجامعه.
جنا:خلاص اوك هاجى بكرة الجامعه واقابلك هناك على الساعة ١٠ .
فؤاد :تمام اوى الميعاد يلا اشوفك بكرة سلام.
جنا:اوك سلام.
يارب انت عارف انا بعمل كده ليه .
************************* 
عند سليمان .
يصل سليمان إلى المستشفى ويستفسر عن رقم الغرفه التى بها حبيبته ...
سليمان:معذرة هناك فتاة وسيدة اتوا الآن فى حادث قتل.
الموظف:نعم سيدى السيدة أسوة والسيدة سلافه .
سليمان:نعم انهم هما اين اجدهم.
الموظف:السيدة سلافه هى الآن فى تلاجه الأموات حتى يتم تشريحها اما السيدة أسوة فهى فى الغرفه ٨٦٧ تعانى من صدمه عصبيه.
سليمان:أشكرك على ذلك ولكنى أريد أن اقابل الطبيب المسئول عن السيدة سلافه.
الموظف:ها هو الطبيب مارك المسئول عن السيدة وهو واقف مع الشرطى المسئول عن القضيه.
سليمان :شكرا.
ذهب سليمان فى اتجاه الطيب والشرطى ...
سليمان:معذرة ايها الطبيب .
مارك:من تكون.
سليمان :انا اكون سليمان الهاشمى  زوج أسوة الهاشمى ابنة السيدة سلافه.
مارك:مرحبا سيد سليمان بماذا اساعدك.
سليمان:سيدى انا لا اريد تشريح الجثمان وأريد أن استلمه لتدفن.
الشرطى:هذا لا يجوز هذه جريمة قتل ولابد من معرفة الجناه.
سليمان:أسف سيدى ولكن عندنا بمصر أكرام الميت الدفن والسيدة لابد أن تدفن وانا المسئول على ذلك .
الشرطى:لما انت بذلك سوف تضيع حقها.
سليمان:سيدى سيكون هناك خطورة على السيدة الصغيرة اذا انتظرت وقت اطول من ذلك لذا هى لابد أن تغادر اليوم بل الآن من هنا حتى لا تقتل .
الشرطى:هذا سيكون على مسؤوليتك.
سليمان:وانا أوافق على ذلك حتى تكون زوجتى بآمان اتمنى الاجرات تنتهى الآن حتى اخذ الجثمان إلى مصر حتى تدفن .
الشرطى:دقائق وكل شئ سينتهي.
سليمان:استاذنك سيدى إلى اللقاء.
الشرطى:إلى اللقاء.
************************
فى غرفة أسوة.
يتحدث سليمان مع الطبيب.
سليمان:كيف حالها الآن ايها الطبيب.
الطبيب:هى الآن بخير ولكن هى لم تفيق الى الغد فأنا اعطيتها مهدء حتى تنام .
سليمان:هل يمكننى أن أخذها الآن.
الطبيب:نعم ولكن اهم شئ الضغط النفسى ارجوا الا تتعرض للضغط النفسى.
سليمان:حسنا .
الطبيب:اتمنى ان تصحبها السلامه إلى اللقاء.
سليمان:إلى اللقاء.
........
ينظر لهاتفه ليتصل على صديقه ليخبره بتجهيز طائرة لحمل الجثمان وهما معانا لمغادرة الأراضى الروسيه حتى يعودوا إلى وطنهم......
سليمان:ايوة يا رحيم جهزلى طيارة خاصه عشان هنرجع مصر دلوقتى.
رحيم :ليه فى حاجه.
سليمان:انا مش هستنى لما يقتلوها هى كمان جهزلى الطيارة عشان كمان هيبقى معانا جثمان سلافه عشان هتندفن فى مصر.
رحيم:حاضر هجهز كل حاجه خلال ساعتين كل حاجه هتجهز.
سليمان:روح لليان وخليها تجهز هى وعمران ونتقابل كلنا فى المطار .
رحيم:تمام ماشى سلام.
سليمان:سلام.
****************************
فى مكان آخر..
فى إحدى الملهى الليلية يجلس المجهولين يحكيان على ماتوصل إليه ولما هناك رابط بينهم بهذا الشكل......
م١ بتردد:ارجو ان تعطينى الامان حتى اتكلم.
م٢:لما كل ذلك جون.
جون:لقد عرفت ما الرابط بينكم.
م٢:ماذا تقصد.
جون:سيد جان السيدة أسوة الهاشمى تكون الاخت التوم لك.
جان بصدمه:اختى التوم.
كااااااااااااااااااات .
يا ترى نور هتعمل ايه لما تفوق..
وجنا هتحكى لفؤاد ولا لا ولو حكت رد فعله هيبقى ايه...
ليان لم تعرف لى حصل هتعمل ايه ...
ولما أسوة تقوم وتعرف لى سليمان عامله الوضع هيكون ايه ....
ولما تعرف ان عندها أخ رد فعلها ايه وهى بنت محمد ولا بنت آلبرت ...
كل ده الحلقات القادمه بإذن الله
وفك اخر الألغاز وبدأ حرب المافيا وجبروت أسوة....

جبروت أسوة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن