الفصل الاول
صباحا فى إحدى القصور الصعيدية التى تمتاز بالتصميم الفرعونى القديم حيث الرقى والدفئ نجد رجلا يبدو عليه الوقار والهدوء يقف فى غرفته امام الشرفه المطلة على الحدائق الواسعة والجنائن الخلابة ورائحة العطر تفوح فى المكان شردا فى ذكراته لأكثر من 27 عاما يتذاكر ما دار بينه وبين ابناءه ...
Flash back
.....بابا انا عاوز اتكلم مع حضرتك فى موضوع مهم .
الاب:وايه هو الموضوع المهم ده محتاج فلوس ولا حاجه.
الابن:لا يا بابا كتر خيرك انا معايا الموضوع هو انى انا انا هو يعنى ..
الاب:يابنى ايه هو الموضوع .
الابن بسرعة :بابا انا عاوز اتجوز.
الاب بفرحه:وده لى مخوفك كده ده يوم المن يا محمد انى اشوفك عريس خلاص النهاردة بعد صلاة العشاء هنروح لعمك جابر نخطب بنته سعاد ليك اهو تبقى مع اختها وزيتنا فى دقيقنا وانت أولاء ببنت عمك من الغريب.
محمد بتردد : بس انا مش عاوز اتجوز سعاد.
عمران بربيه :اومال مين لى عاوز تتجوزها .
محمد بتردد :سلا سلافه .
عمران بعصبيه:البت الخواجيه لى انت سحبها معك من بره لا يا واد الهاشمى انا مش موافق وده اخر قرار عندى.
محمد بعصبيه ولين:بابا انا بحبها وعاوز اتجوزها دى لى هرتاح وتخلينى سعيد ويكمل بتريقه وبعدين سعاد دى مين لى اتجوزها انا متعلم سعاد واحدة جاهله متصلحش انها تكون ام لأولادى ولا هتعرف تربيهم اصلا اخرها تربى جاموسة فى زريبة أبوها.
عمران بعصبيه شديده:هتخرج عن طوعى يا واد انت وبعدين مالها سعاد زينة البنات وانت كان ممكن تكون مكانها لولا انى بحب العلم وخلتكم تتعلموا كان زمانك مكانها وكمان لى ربتكم وخلتكم رجاله انت دكتور قد الدنيا واخوك مهندس والتالت ظابط كانت كامله أمك ومش متعلمه واصل ومع ذلك طلعتكم رجاله تملؤا عين الشمس .
احمد:يا بابا محمد مايقصدتش انت عارف انوا بيحبك وهيسمع كلامك مش كده يا محمد .
محمد:ونبى متعملش دور الواعظ ده علينا انت اصلا مجبور انك تتجوز مراتك عشان ترضى ابوك ومش بتحبها وكم.......
يقطع كلامه صفعة قوية على وجهه من والده عمران الهاشمى .
عمران:اوعى تفكر انك كبرت على الضرب لاه دانا اقلع المركوب ده واضربك لحد مايبنلك صاحب اوعى تفكر انك لما تعلى صوتك على او تقلل من اخوك الكبير ومراته هسكتلك لا لاعاش ولا كان لى يقلل من حد من عائلة الهاشمى طول مانا كبيرها قصر الكلام يا محمد لو اتجوزت البت دى هكون غضبان عليك ليوم الدين ومش هيكون ليا صالح بيك اوبذريتك.
محمد بغضب وشده:ميفرقش معايا أى حاجه ويكون فى معلومكم انا هتجوز سلافه غصب عن الجميع وفرحنا يوم الخميس للى حابب يحضر ولي مش حابب عنو ماحضر .
عمران :بره امشى اطلع بررررره .
محمد:هخرج ومش هتشوف وشى تانى.
End flash back
وادينى مشفتكش غير جثة ياولدى .
يقطع شروده دخول حفيده الأكبر عليه قائلا:وبعدين ياجدى هتفضل حبيس الذكريات دى لحد امتى صحتك بقت فى النازل .
عمران :تعال يا ولدى اقعد .
ليجلس أمامه ليكمل الجد: تعرف يا سليمان لما بشوفك كأني شايف أبوك احمد بتشبه فى كل حاجه وبعدين بالنسبه للذكريات بكرة لما تبقى اب هتعرف وتفهم حرقتى لما ابنك ينصاب اويجرى له حاجه هتحس بنار جواك لما ابنك يقول آآآه وانت مش قادر تعملوا حاجه النار دى لو مطافى العالم جبتاه تطافى مهتقدرش واصل تطفي قلبك وانا ولادى كلهم انقتلوا قدام عيونى مقدرتش انقذ حد فيهم اتحرج قلبى عليهم آآآه ياولادى.
سليمان :وحد الله ياجدى.
عمران :،لا إله إلا الله عشان كده لازم اجمعكم اهنه واخليكم تحت جناحى .
سليمان :ربنا يديمك يارب المهم انا عرفت فين مكان بنت عمى محمد بس لى مستغربه ازاى دى بقت دكتورة أطفال وهى فيها كل العند والجبروت ده كله.
عمران:هههههههههه ياسلام لسه شايل منيها يا ولدى متزعلش ده كانت عيلة صغيرة .
سليمان بضيق:عيلة مين ياجدى دى عامله فيها أبوزيد الهلالى .
عمران :ههههههه الله يحظك يا ولدى بس بردك النفوس كانت شايله .
سليمان:انا عذرها ياجدى منها لله الحربايه أمها هى لى عصتها علينا كان زامانها ويانا وبهمس لم يسمعه جده وتكون فى حضنى ليخرج تهنيدة مشتاق :بعشقك يا بنت عمى.
عمران:هنرجعها وتبقى فى وسطينا خليهم بس يحجزولنا الطياره وهنسافر ونرجعها .
سليمان:حاضر ياجدى بعد اذنك وانحنى يقبل يده ووقف مغادر الغرفه ويرك جده ليرجع لشروده قائلا:هترجعى وتعرفى الحقيقة وتعرفى مين لى ليه يد في موت ابوك ياأسوة.
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
فى مكان بعيد فى إحدى المستشفيات الروسية نجد ملكة بحجابها ولبسها الواسع تمشى بين الممرات الموصلة للملائكة الصغار كما تلقبهم تسير فى هدوء وشموخ ملامحها تنطق بالانواثه عيوانها يضخضان بالكبرياء والجبروت والقوة ومع ذلك يضخان بالحب والحنيه فهى تستحق لقب العاصى عن جداره مخالفه للطبيعه انها أسوة الهاشمى ..
تنادى عليها فتاة تشبهها فى كل شئ ليس فى الملامح ولكن فى الصفات ولكن تختلف عنها فى المرح انها ليان السيوفى.
ليان:سو سو سو س.
تقاطعها أسوة بحده:قولتلك مين مرة اسمى أسوة مش سو اخر مره ياليان تنادينى سو انتى سمعه .
ليان بغمزة مرح:هههههههه بحب اشوفك عصبيه اووووى وبعدين هو فى احلى من سو انتى المفروض يشيلوا التاء ويحطوا مكانها الدال عشان تبقى أسود زاى عصبيتك وجبروتك.
أسوة: كنتى عاوزة ايه .
ليان :يلهوى على برودك يابت بطلى برودك العرسان بتطفش من شويه .
أسوة :شكلك كده عاوزة بوكس يفوقك.
ليان :الله أكبر عليكي صلي علي النبي كده وقولي هدية.
أسوة : عليه الصلاة والسلام خير كنتي عاوزه ايه.
ليان :فى واحد مز اخر حاجه عاوزك فى مكتبك .
أسوة:استغفر الله العظيم يابت انتى مش هتبطلى بقى اتصل برحيم اقوله مراتك بتقول ايه يا ماما انتى مسلمه دينك بيمنعك عن النظر ويأمرك بغضه و....
يقطع كلامها بكاء ليان
أسوة بخضه:مالك يالى لى والله مقصد ازعلك خلاص هو مز وستين مز ولا تزعلى......
ليان ببكاء شديد :انا ورحيم هنطلق ياأسوة.
أسوة:لا حول ولا قوة الا بالله ليه كده طيب خلاص اهدى لينا قعده مع بعض عندى فى البيت يلا بينا .
ليان :المهم وهى تمسح دموعها يلا بقى عاوزة اشوف المز ده عشان لما اتطلق من رحيم اتجوزه .
أسوة بغيظ:يلا ياختى أحسن شكلى هرتكب فيكى جنايه.
ليان بمرح:لا خلاص انا مش حمل بوكس منك انا واحده دخله على طلاق ههههههه.
أسوة بضحك :هههههههههه ده منظر واحده كانت بتعيط دلوقتى .
ليان بتفكير:تصدقى صح يلا بقى عاوزة اشوف مين المز ده الله .
أسوة:الله يلا ياختى بينا على المكتب .
تصل إلى مكتبها وتفتح الباب تجد من ينظر لها ويقول :اهلا ببنت الغالى .
أسوة بوجه محمر من الغيظ تقول:......
كاااااات
تفتكروا مين الشخص ده ؟وليه سليمان شايل من أسوة ؟وامتى شافها؟وليه ليان عاوزة تطلق من رحيم؟كل ده الحلقات القادمه باذن الله.
أنت تقرأ
جبروت أسوة
Aksiyonم١:البحث ده لازم تقلب عليه الدنيا لازم تلقوه البحث ده لو ظهر فيها موتنا وكل شغلنا هيدمر. م٢:طب هنعمل ايه فتشنا بيته اكتر من مره ومكتبه وبنته مراقبنها ال٢٤ ساعة وحتى اخواته صفنهم الاتنين فى ايدنا ايه اكتر من كده. م١:اتصرف شوف ايه كانت اخر مكلماته كا...