Pappp. Mainan yang dipegang budak perempuan bertudung biru turquoise terjatuh di hadapan Hadhira. Hadhira terus mengambil dan berjalan ke arah kanak-kanak yang masih tidak sedar akan mainannya yang sudah terjatuh itu.
"Adik, nah. Terjatuh tadi," jelas Hadhira bila kanak-kanak itu duduk di bangku yang disediakan di sekeliling masjid itu. Ada seorang wanita yang sedang mendukung baby di situ. Mungkin ibu kepada kanak-kanak itu.
"Kakak tak sedar ke mainan kakak jatuh?" tanya si ibu. Kanak-kanak itu hanya menggeleng.
"Say thanks,"
"Thank you, auntie." kata kanak-kanak itu sepatah. Hadhira hanya tersenyum. Auntie. Nampaknya aku dah tua, tapi masih berlagak muda. HAHAHA.
"Dia memang macam tu. Jarang bercakap kalau dengan orang yang tak kenal tapi kalau dah kenal memang tak berhenti bercakap. Penat nak melayan," cerita ibunya.
"Berapa bulan ni kak?" tanya Hadhira. Comel sungguh. Lena je duduk dalam dukungan ibunya.
"Lepas raya ni masuk setahun la dia. Hari ni nasib baik dia behave, tak nangis-nangis. Takut jugak kan tadi kacau jemaah nak solat tarawikh," cerita kakak itu.
"Pandaikan dia? Baik budi ni. Selalu ke akak datang sini?" tanya Hadhira. Hari ni ialah hari pertama dia menjejakkan kaki ke masjid ni. Kalau tidak, solat tarawikh nya hanya di rumah. Tadi selepas Maghrib bila Ezzaq mengajaknya ke masjid, terus dia setuju. Dah lama tak solat di masjid. Bertahun jugak la. Tolak solat sunat hari raya.
"Selalu la jugak kalau si kecil ni tak meragam. Tapi ALHAMDULILAH dia pun tak banyak songeh. Adik nama apa? Nama akak Maryam." kata kak Maryam.
"Hadhira. Yang ni nama apa pulak?" tanya Hadhira kepada kanak-kanak bertudung biru turquoise itu. Pipinya di pegang. Comel. Dia tak pernah ada adik, maka tak pernah berasa nak bermain dengan kanak-kanak.
"Nurul Umairah Saadah binti Umar Hanif!" kata Umairah dengan penuh semangat. Kak Maryam hanya menggelengkan kepala melihat telatah anak perempuannya itu.
"Adik ni pula?" tanya Hadhira sambil menunjukkan ke arah baby yang sedang didukung oleh Kak Maryam.
"Umar Qushairi bin Umar Hanif!"
"Sedapnya nama. Boleh auntie ambik bawak balik adik tak?" usik Hadhira.
"Mana boleh!!! Itu adik saya!" kata Umairah. Dia terus bangun berjalan ke arah adiknya.
"Alla auntie tak ada adik, tak ada kawan nak bermain. Umairah ada ibu. Bagi la auntie Umar"
"Tak bolehhhhhhh! Ibuuuuuu tengok ni,"
"La kan kakak sendiri tak nak bantu ibu jagakan Umar tadi petang," kata Kak Maryam yang turut memainkan peranan mengusik anak sulungnya.
"Alla nanti kakak janji kakak jaga Umar," kata Umairah. Dia sudah pun memeluk ibunya. Matanya sudah pun bertakung.
"Auntie main-main ajalah. Mana boleh auntie nak ambik Umar. Nanti auntie kena tangkap dengan polis pulak," kata Hadhira
"Promise?" kata Umairah. Tangannya sudah menunjukkan isyarat pinky-promise kepada Hadhira
Hadhira mengangguk. Tangan si kecil itu terus diraih. Umairah diangkat dan duduk diribanya. Dari jauh dia kelihatan Ezzaq yang seakan-akan mencarinya. Terus tangan dilambai supaya Ezzaq dapat melihatnya yang sedang duduk di bangku itu. Di tangannya ada plastik yang mungkin berisi makanan atau moreh itu.
"Husband?" tanya Kak Maryam.
Hadhira tersenyum. Husband. Bunyinya macam sedap didengar.
Ezzaq datang menghampiri lalu duduk disebelahnya. Kepalanya ditundukkan tanda hormat bila menyedari kak Maryam yang duduk di bangku hadapan mereka. Pipi Umairah yang duduk di atas riba Hadhira dicubitnya.
YOU ARE READING
COMPLETED - Si Hoodies Pink
RomanceLove at first sight does happen. Cuma tak semuanya berakhir dengan happy ending.. kan? Yeah cerita pertama ni cerita mengenai love at first sight. The beauty of love. Enjoy. Karakter fiksi: Hadhira - Orang panggil dia gadis dingin, choosy, spoiled...