"Mana manusia dalam rumah ni pergi ni?" bisik Hadhira dalam hati. Tadi bila dia bangun, Ezzaq sudah tiada di dalam bilik. Turun ruang tamu pun tak ada.. apa aku mimpi aku dah kawin ke semalam? Dia berbisik kepada diri. Matanya memandang ke arah sliding door yang terbuka luas itu.. ada khemah. Macam baru habis kenduri.. Betul la tu aku dah kawin semalam. Haiyoo haiyoo.. biul kepala ni pagi-pagi.. tidur banyak sangat semalam.. kununnya nak qada' tidur yang tak cukup la tu.
Dia berjalan ke dapur. Biul-biul kepala pun, perut mesti diisi.
"Good morning Cik Mah" kata Hadhira kepada Cik Mah yang sedang sibuk bersiang ikan itu.
"Morning neng.."
Amboi Cik Mah dah pandai cakap omputih. Dulu ingat lagi bila aku speaking je dengan dia masa mula-mula datang sini dia buat donno je.
"Ma mana Cik Mah?"
"Ma dengan Abah kuar."
Ezzaq? Mahu je dia tanya tapi kang nanti Che Mah buat muka apa-ni-suami-sendiri-tak-tahu ke? Dari tanya soalan yang berisiko tu baik aku makan. Pantas tangan kanannya mencapai roti bakar atas meja. Jam coklat dicapainya.
"Nenek?" baru dia teringat yang nenek overnight di rumah diorang. Yella takkan Nenek nak balik Langkawi terus kut lepas majlis semalam.
"Nenek ada diluar sana.. main sama ikan"
Hadhira mengangguk.
"Dhir keluar dulu eh Cik Mah,,"kata Hadhira. Dia berjalan ke arah kolam ikan Koi di taman rumahnya. Abah memang penggemar ikan hiasan itu. Ikan tu ibarat anak kedua Abah, maka boleh la secara tak rasminya yang si ikan-ikan tu ialah adik kepada Hadhira.. sayangkan ikan sampaikan Abah memang tak akan travel lama-lama kerana takutkan anak-anaknya tu tak dijaga.
Sampai saja di taman itu, dia melihat Nenek sedang memberi makanan kepada 'cucu-cucunya' itu.. like mother-in-law like son-in-law. Hadhira geleng kepala. Nenek pon sayangkan ikan tu macam saya cucu-cucunya juga. Nasib la kau Hadhira..
Dia terus mendakap Nenek dari belakang.
"Ya Allah terkejut Nenek.."
"Sorry Nek.. Dhir rindu. Semalam tak sempat nak peluk-peluk." Hadhira ikut Nenek duduk di bangku. Sambil pandang Ikan Koi dihadapan mereka ni. Yang semuanya tengah berebut makanan.
"Ni apa anak dara bangun lambat ni? Dah nak pukul 10 baru turun breakfast.."
Nenek dah start nagging. Ayooo.
"Penat la Nek.. ingat kawin senang je.. rupa-rupanya banyak benda nak kena siapkan. Tanak kawin dah lepas ni.."
"Amboi cakap serupa nak kawin lagi je"
Hadhira tayang gigi. Ampun Nek salah cakap. Ha ha ha.
"Ezzaq bangun awal dari kamu.. ish malu Nek"
"Dia dah biasa bangun awal Nek.."
"Kamu tak biasa?"
"Biasa bangun awal tapi tido balik Nek.." seloroh Hadhira. Tapi memang betul la.. dia memang jenis macam tu. Kalau tak ada kerja je, dia akan bangun solat Subuh pastu sambung tidur balik. Kalau bangun awal-awal pun apa dia boleh buat. Nak tengok TV hampeeh tak ada cerita best pagi-pagi. So dari kematu tatahu nak wat apa baik tidur lagi bagus... weheee.
"Rezeki tak masuk"
Hadhira tayang gigi lagi. Haha. Tak tahu nak jawab apa. Nenek ni memang ratu nagging.
Tiba-tiba kereta Honda Civic hitam masuk ke dalam garaj. Dah balik dah pak cik ni. Asal la awak tak gerak saya tadi masa nak keluar.. kan saya dah kena nagging dengan Nenek ni. Huahuaaaa.
YOU ARE READING
COMPLETED - Si Hoodies Pink
RomansaLove at first sight does happen. Cuma tak semuanya berakhir dengan happy ending.. kan? Yeah cerita pertama ni cerita mengenai love at first sight. The beauty of love. Enjoy. Karakter fiksi: Hadhira - Orang panggil dia gadis dingin, choosy, spoiled...