Bab 43

2.9K 151 3
                                    

Hadhira menjeling tingkap dapur. Jam dah pukul 7.15 malam, lagi berapa minit masuklah waktu berbuka tapi kelibat Ezzaq masih tak pulang-pulang. Tadi masa dia sampai ke rumah pun, kosong saja porch rumah berkembar dua tingkat tu. Tapi Hadhira cuba berfikiran positif, katanya Ezzaq mungkin balik lambat sikit hari ni disebabkan hujan lebat petang ni tapi bila dah nak masuk waktu berbuka, bayangan Ezzaq masih tak nampak-nampak. Harapan dia yang menggunung tadi dah tinggal harapan sajalah. Sah-sah Ezzaq on-call hari ni. Nasib la awak, Hadhira.

Hachhhuuuuummmm.

Dia terbersin. Efek terkena hujan tadi dah mula tunjuk taring. Tullah hujan lebat, tapi otak cerdik tak nak guna payung bila bukak pintu gate tadi bila sampai. Kan habis lencun satu badan.

Hachhuummmmm..

Azan dah berkumandang. Cepat-cepat Hadhira duduk di meja makan dan mengambil tiga biji kurma dan air kosong segelas. Yang tu je pun yang dia sediakan, kunun-kununnya lepas makan ni nak ajak inche smiling eyes makan di luar la (all on her, murni tak murni punya niat?) tapi ye lla harapan hanya tinggal harapan saja.

Kurma di telannya perlahan-perlahan. Mana ada mood..

Selepas menghabiskan 'makanan' berbukanya itu, lambat-lambat dia bergerak ke tingkat atas untuk solat Maghrib.. sambil-sambil menjeling ke arah luar rumah untuk melihat kut-kut ada magik yang menghantar inche smiling eyes pulang ke rumah.

Hampeh.

Kosong.

Hanya bunyi titisan hujan saja sebagai background music masa tu.

....

Ezzaq yang baru sampai hadapan rumah pelik melihat Peugeot 308 warna merah itu elok parkir di hadapan rumah mereka. Terkejut pun ada, kenapa tiba-tiba saja kereta Hadhira tu ada di hadapan rumah. Bukankah sepatutnya kereta merah itu ada di rumah Jo ke?

Cepat-cepat dia masukkan anak kunci di pintu rumah. Tempat pertama yang ditujunya ialah dapur.. dapur gelap gelita. Kosong. Hanya ada gelas kosong di dalam sinki. She's here?

Kakinya melangkah laju menaiki anak-anak tangga ke bilik utama. Kalau di bawah tak ada, for sure si hoodies pink dia seorang tu akan berada di dalam bilik utama.

Pintu bilik di buka. Hati dah dup dap dup dap, dah nampak gaya macam masa first time nak start housemanship dulu. Tapi rasa dup dap dup dap kali ni lagi teruk.. dia rindukan si hoodies pink sebenarnya. Dah tiga hari dia tak nampak muka merah jambu tu..

Katil kosong. Lampu bilik air gelap. Dia pandang ke arah kanan bilik.. so there she is. Hadhira sedang terlena dengan telekung di atas sofa di sisi kanan bilik. Awalnya terlentok, baru 8.30 malam..

Ezzaq berjalan ke arah sofa. Muka pink itu bertambah pink, especially hidungnya. Running nose? Dia nampak kotak tisu yang terjatuh di bawah sofa itu.

"Hadhira.." geraknya. Tangannya memegang bahu Hadhira. Tak bergerak. Nyenyak tidur ya.. tangannya menggoncang lagi bahu Hadhira.

Hadhira menggerakkan badannya.. dia rasa ada seseorang yang sedang memanggil namanya. Matanya dibuka sedikit.. silau lampu menyebabkan matanya yang masih belum fokus itu kurang nampak wajah manusia di hadapannya. Pantas tangannya menggosokkan mata..

"Awak? Ezzaq? Awak tak on-call?"

Ezzaq menggeleng.

"Nope. Last monday, yes but not today. Lagipun malam ni, saya dah start my Eid holiday." Ezzaq tersenyum. Finally boleh cuti, after six months of struggling life as a career man.

"Saya ingat awak kerja. Selalunya sharp ada kat rumah 5.30 petang tapi tadi sampai Maghrib pun tak nampak batang hidung,"

"Saya bukak puasa kat masjid. I was alone these days, so lagi layan bukak puasa kat masjid dari bukak puasa sorang-sorang kat rumah ni.."

COMPLETED - Si Hoodies PinkWhere stories live. Discover now