Bab 40

2.3K 154 2
                                    

Hadhira mengikut saja Ezzaq membawanya. Tak tahu ke mana tapi macam Ezzaq cakap tadi, 'believe me' dan memang betul, dia dah letak sepenuh kepercayaan dia dekat lelaki yang sedang memegang tangan kirinya ini. Tangannya serentak menguatkan genggaman tangannya. He always there when I need him the most.

Bilik staff. Hadhira membaca tulisan yang tertulis di pintu bilik itu.

Masuk je dia nampak seorang nurse yang baru mahu keluar dari bilik itu..

"Doktor," tegur seorang nurse itu sambil tersenyum. Dan bila saja dia nampak Hadhira di sebelah Ezzaq, terus senyuman itu mati. Mungkin tak pernah tengok perempuan ber-abaya dan pashmina kut.. yang nampak sangat kusut ni.

"Isteri saya. Pinjam kejap eh," kata Ezzaq sambil membalas senyuman.

Nurse itu mengangguk dan tersenyum ke arah Hadhira. Tak lama selepas itu dia keluar dan meninggalkan Hadhira dan Ezzaq di bilik staff itu.

"Sit," kata Ezzaq lalu mendudukkan Hadhira di atas sofa bewarna maroon itu. Dia berjalan ke arah meja dan mengambil bangku dan duduk di hadapan Hadhira.. kedua-dua tangan si hoodies pink digenggamnya.

"Let it go. No one's here." kata Ezzaq. Dia kenal Hadhira, Hadhira tak akan sekali-kali menangis di depan orang ramai. Buktinya masa dia jumpa Hadhira tengah menangis belakang blok lab masa kolej dulu.. Sanggup tahan menangis kat studio dan lepaskan di belakang blok yang jarang orang lalu tu..

"Jo.. takut.. she's gone.."

"Nope, she's gonna be fine. She's strong.." kata Ezzaq. Kalau ikutkan sebenarnya, dia yang doktor ni pun tak tahu macam mana kondisi Jo sekarang tapi dari keluarkan benda-benda tak elok, baik husnozon je.

"Ajip.."

"That man pun will survive. Ajip punya surviving skill memang hebat.. InshaALLAH, dia selamat. Cuma sekarang Japan tengah ribut pasal earthquake, so you know, kita tunggu kat sini, doakan dua-dua, Ajip dengan Jo and the baby too akan selamat."

"Takut.."

"I'm all here. You're not alone. We will fight this together." kata Ezzaq. Tangannya didepangkan, kunun-kununnya gesture 'I-am-all-here' la tu.

Hadhira hanya terus dengan esakannya. Dia takut kalau Jo tinggalkan dia..

Ezzaq hanya memerhati. Kalau dia cakap Jo is strong, Hadhira ni pulak the opposite. Memang cepat sangat tersentuh.. cepat takut.. Ezzaq hanya membiarkan saja.. nak menegah, tak sanggup. Lagipun dia dah biasa tengok si hoodies pink ni menangis.

Tak lama selepas tu esakan Hadhira terhenti.

Hadhira di hadapannya sudah ketawa di hadapannya..

Ezzaq musykil. Amboi cepat benar dah terpujuk..

"Nasib awak la bro.."

Ezzaq menaikkan kening. Huh?

"Dari awal kita jumpa, awak selalu nampak saya buat drama air mata kan? From college, rumah Jo and now is here.."

Ezzaq tersenyum. My si hoodies pink is back!

"You're right but dont worry macam saya cakap dulu, I'll be your crying shoulder. Good and steady," kata Ezzaq sambil menujukkan bahunya.

"Tapikan yang.."

"Hurm.."

"Dari tiga-tiga case awak nangis ni, this is the ugliest one," kata Ezzaq.

First time jumpa Hadhira yang menangis masa dia jalan-jalan ke belakang blok ambil angin. Masa tu dia nampak seorang budak berbaju blouse biru, bertudung bawal hitam sedang menangis tersedu-sedu dengan bazooka, T-square berselerak di atas rumput.. dan dia yang memang tak pernah rasa nak 'busy body' atau ter-over ambik berat kat orang ni, boleh pulak tergerak hati nak jalan ke depan tengok apa jadi kat budak baju biru tu.. dan masa first time je nampak yang budak si baju biru tu yang sebenarnya si hoodies pink, memang dia rasa nak buat sujud syukur kat situ. Gembira.. at least dia dapat kenal si hoodies pink tu melalui perspektif yang berbeza.. walaupun si hoodies pink dah reject dia awal-awal lagi.

COMPLETED - Si Hoodies PinkWhere stories live. Discover now