24

17.2K 988 55
                                    

"Adik."

Daniela yang duduk di birai katil mengangkat muka memandang Darrel yang melangkah masuk. Abangnya itu segak dalam persalinan baju Melayu yang bewarna biru muda. "Dah sampai ke?" soal Daniela.

Darrel hanya senyum sambil dia melabuhkan punggungnya di sebelah Daniela. Dia memandang wajah cantik adiknya yang disolek tipis. Tangan Daniela diraihnya. "Lya, lepas ni kau jadi isteri orang dah, tahu?" Darrel memulakan perbualan. Daniela yang mendengar hanya diam. Rasa sebak tiba-tiba menyelubung hatinya.

"Aku tahu aku tak perlu pun nak pesan apa-apa pun dekat kau sebab kau dah tahu. Kau sendiri pun dah pergi kursus kahwin. Aku cuma nak cakap, jaga diri dan jaga suami. Kalau kau ada masalah dengan Zayden, kau boleh bagitau aku. Kau tahu kan aku sentiasa ada dengan kau?" ujar Darrel. Daniela angguk perlahan. Darrel mengusap lembut tangan adiknya itu. "Adik, aku sayang kau. Kau ni walaupun kadang-kadang degil, tapi kau tetap adik aku. So I love you so much."

Daniela senyum kelat. Dia memeluk Darrel. Darrel menepuk lembut belakang badan adiknya itu. "Thank you sebab jaga adik selama ni. Adik minta maaf sebab banyak susahkan abang. Terima kasih sebab selalu ada dengan adik. Adik sayang kat abang."

Darrel senyum kecil. Bibirnya mengucup lembut ubun-ubun adiknya itu. Adik kecilnya ini sudah nak bergelar isteri dah pun. Lepas ni mesti aku sunyi.

"Ehem."

Darrel dan Daniela tersentak. Mereka memandang Amelia yang berdiri di pintu sana. "Jom turun. Pengantin lelaki dah sampai." kata Amelia. Darrel memandang Daniela. Tangannya mengusap lembut pipi Daniela.

"Congrats and good luck." tuturnya sebelum bangun. Daniela hanya mengangguk. Darrel melangkah keluar dari bilik adiknya itu untuk menyambut pihak pengantin lelaki di bawah. Sempat dia berbalas senyuman dengan Amelia. Amelia hanya senyum.

~

Daniela menyusun hadiah-hadiah yang diberikan oleh tetamu-tetamu yang adir ke majlis akad nikahnya tadi. Paling banyak daripada rakan-rakan yang sama berjuang meningkatkan namanya sebagai pelumba kereta antarabangsa. Entah apalah yang mereka ni bagi. Jangan benda yang merepek sudahlah. Sudahlah tadi dia kena menahan dirinya daripada bertindak ganas dengan kawan-kawannya yang mengusiknya.

Mata Daniela tertarik pada kotak kecil di atas meja. Tangannya mencapai kotak kecil tersebut. Nafasnya dihelakan. Ni.. Hadiah daripada Tengku Haidar.

"Tengku nak cakap apa dengan saya?" Daniela menyoal tanpa memandang Tengku Haidar. Tengku Haidar senyum.

"Congrats on your marriage. Ayah happy untuk Daniela."

"Thank you." ucap Daniela ringkas. Daniela berpaling memandang Tengku Haidar. "Erm.. Thanks sebab sudi jadi wali saya." ucap Daniela perlahan. Tengku Haidar tersenyum lebar.

"Daniela, tu tanggungjawab ayah. Daniela anak ayah. Satu-satunya anak perempuan ayah. Takkan ayah tak nak walikan Daniela." kata Tengku Haidar. Daniela senyum kecil. Tengku Haidar tersenyum bila melihat senyuman anaknya itu.

"Daniela."

Daniela angkat muka memandang Tengku Haidar. Tengku Haidar menghulurkan kotak kecil kepada Daniela. "Ni hadiah daripada ayah untuk Daniela. Hadiah ni tak seberapa dibandingkan dengan kasih dan rindu ayah pada Daniela. Tengok Daniela senyum pun, ayah happy sangat. Ayah harap satu hari nanti Daniela boleh terima ayah balik dalam hidup Daniela. Ayah minta maaf sebab banyak buat Daniela berkecil hati dengan ayah. Ayah minta maaf sangat sayang."

Daniela terdiam. Huluran Tengku Haidar diambil dan dipandangnya.

Tengku Haidar senyum. "Ayah harap Daniela jaga perkahwinan ni dengan baik. Ayah akan doakan kebahagiaan Daniela dan Zayden. Nama Daniela akan sentiasa dalam doa ayah."

Cinta Untuk Dia ✔Where stories live. Discover now