EPILOG

31.8K 1.1K 58
                                    

7 tahun kemudian . . .

"Zayn, come here."

Kanak-kanak lelaki yang berusia 6 tahun itu terus berlari laju ke arah Zayden yang memanggilnya. "Daddy!" Badan Zayden dipeluknya erat. Zayden senyum kecil sambil mengusap lembut rambut hitam pendek milik Zayn Ayrell.

"Dah balik dah, Zayden?"

Zayden mengangkat wajah memandang Tengku Qasida. Zayden senyum kecil bila melihat adik Zayn Ayrell, si Davina Arielya yang berada di dalam dukungan Tengku Qasida. "Baru je balik, ma." balas Zayden sambil mengambil Davina dari dukungan Tengku Qasida.

"Lya dah balik ke dari London?" soal Tengku Qasida sambil mengusap lembut rambut Zayn.

"Belum lagi. Esok kata dia." jawab Zayden sambil meletakkan Davina di lantai. "Zayn, ajak sister masuk kereta." arah Zayden sebelum sempat kanak-kanak lelaki itu berlari ingin bermain. Zayn tidak membantah dan hanya menurut. Tangan Davina dipimpinnya.

"Kitaorang balik dulu lah, ma. Thank you sebab jagakan budak-budak tu." kata Zayn sambil tunduk menyalami tangan Tengku Qasida. Tengku Qasida mengangguk.

"Takde hal lah. Mama pun suka jaga Vina dengan Zayn. Lain kali ajaklah dorang datang sini lagi." kata Tengku Qasida. Zayden hanya mengangguk sebelum memberikan salam dan melangkah ke arah keretanya.

"Zayn, sit properly. Jangan main-main." tegur Zayden bila anaknya itu agak liar di tempat duduk di belakang. Enjin kereta dihidupkan dan keretanya meluncur laju meninggalkan perkarangan villa itu.

~

"Dah balik dah?"

Zayden, Zayn dan Davina serentak menoleh ke arah suara yang datang dari ruang dapur itu. "Mummy!!" serentak Zayn dan Davina menjerit. Kaki mereka terus berlari laju ke arah Daniela. Daniela melutut di lantai bila Zayn dan Davina memeluknya.

"Rindu mummy.." adu Davina. Daniela memandangnya dan senyum.

"I miss you too, sayang." tutur Daniela sambil mencium pipi Davina dan Zayn silih berganti bagi melepaskan rindunya pada anak-anaknya ini.

"Mummy.. That day kan, Zayn dengan sister ada tengok picture mummy kat phone daddy. Mummy so cantik." petah Zayn bertutur. Daniela menjongketkan keningnya. Dia mengerling Zayden yang meletakkan kunci kereta di atas meja.

"What picture?"

"Zayn, Vina, pergi masuk bilik dan mandi." arah Zayden sebelum Zayn membuka mulut. Zayn terus mengangguk.

"Jom sister."

Daniela bangkit dari melututnya dan bercekak pinggang memandang Zayden. "Awak tunjuk apa dekat budak-budak tu? Awak jangan nak buat hal. Saya tumbuk awak jap lagi."

"Mana ada tunjuk apa-apa. Saya tunjuk gambar awak je. Tak dengar ke Zayn cakap mummy so cantik. Awak ingat saya tunjuk gambar apa?"

Daniela mencebik.

"Ni kenapa balik awal? Bukan patutnya balik esok ke?"

"Kerja habis awal, balik awal lah. Abang pergilah naik, mandi cepat. Pastu turun makan." kata Daniela sambil menolak badan Zayden untuk beredar.

"Awak masak apa?"

"Masak makanan. Dah, tak payah tanya. Pergi mandi sana." arah Daniela. Zayden mencebik. Sempat dia mengucup bibir Daniela sekilas sebelum beredar.

"Zayden!!"

Zayden hanya tergelak.

~

Daniela mengemaskan selimut yang menyelimutkan Zayn dan Davina yang lena tidur. Pagar katil ditariknya untuk menjadi penghadang katil tersebut bagi mengelakkan Zayn dan Davina terjatuh.

Cinta Untuk Dia ✔Where stories live. Discover now