Hari terakhir mereka di Miami, Daniela dan Zayden bergerak ke South Beach. Perjalanan dari Nobu Hotel ke South Beach memakan masa 14 minit sahaja dengan menggunakan kereta. Dari South Beach, Zayden dan Daniela bergerak ke Artechouse, Miami.
"What the hell?" Ternganga Daniela sebaik sahaja masuk ke dalam Artechouse. Zayden hanya senyum sambil matanya tidak lepas memandang studio tersebut. "How come this kind of studio exists?" soal Daniela, masih dengan rasa kagumnya.
"Bukan dekat sini je ada. Their first opening kat Washington. Yang kat Miami ni one of the branch." kata Zayden. Daniela memandangnya. Zayden senyum sambil menarik tangan Daniela untuk menerokai studio seni yang lain daripada yang lain itu.
"Saya tak sangka pula tempat macam ni wujud." kata Daniela.
"Hi, Mr Zayden."
Zayden dan Daniela menoleh kepada seorang wanita yang menghampiri mereka. Zayden senyum kecil. "Hi Lena." tegurnya. Daniela mengerutkan dahinya. Lengan Zayden dicuitnya. Zayden memandangnya yang menjongketkan kening tanda bertanya siapa. "Oh, Lena, this is my wife, Daniela Arielya and Daniela, this is Lena Galperinia, the visitor experience director in this Artechouse." kata Zayden. Daniela mengangguk. Dia menyambut huluran tangan daripada Lena Galperinia.
"Ready for an adventure?" soal Lena Galperinia sambil tersenyum manis. Daniela dan Zayden menganggukkan kepala. "Okay, let's go."
"So, first of all, Artechouse is an unique gallery space dedicated to bring the latest in digital art to the city. It is an innovation art space dedicated to showcasing artist who use technology to create and what we wanna be is a space where artists can explore and our visitors can get to know this medium." sambil mereka melangkah, sambil itu juga Lena Galperinia menerangkan apakah itu Artechouse.
Mereka berhenti di satu sudut di mana ianya diterangi dengan lampu yang berpunca daripada projectors sahaja. Suasana yang gelap itu diterangi hanya dengan lampu daripada projectors tersebut. "So this is XYZT Abstract Landscapes by Adrian M and Claire B. The artists is using projectors as the source of light as well as actual physical frames and the hardware like computer. They're using 3D cameras to be able to see where a person is and capture their movement and they're using their own software that they've created. XYZT Abstract Landscapes is based on nature where the artists spends almost two years just outside and observing how living things move."
Daniela ternganga bila melihat kecanggihan seni di hadapannya. Dia melangkah ke sebuah skrin yang menangkap gambarnya seperti kamera tetapi ianya merupakan kamera 3D. Daniela mengangkat tangannya dan imejnya pada skrin tersebut turut mengikut tetapi ianya agak lambat dan pergerakan imejnya pada skrin tersebut sangat natural.
Zayden tersenyum kecil sambil dia mengeluarkan iPhone nya untuk merakam momen Daniela yang bermain dengan teknologi canggih itu. Zayden menarik tangan Daniela sebelun gadis itu melakukan aksi yang berlebihan.
"So now we are infront of Shifting Clouds. It is an experience that takes shape of your body. As you can see here, when I move to the right, the installion is actually follows my movement." Lena Galperinia menerangkan sambil dia bergerak ke kanan dan ke kiri di depan skrin tersebut untuk menunjukkan kepda Daniela dan Zayden bagaimanakah ia berfungsi.
"Wow." Sungguh, pengalaman di situ meletakkan Daniela dalam keadaan di mana dirinya speechless.
"The movement that you sees in the piece is actually inspired by the movement of the bees and birds." jelas Lena Galperinia. Daniela mengeluarkan iPhone nya untuk mengambil video. Sia-sia kalau datang tak ambik gambar atau video. Setelah itu, mereka bergerak ke sebuah lagi landskap di mana mereka dikelilingi huruf-huruf.
YOU ARE READING
Cinta Untuk Dia ✔
RomanceGTR ? Ferrari ? Lamborghini ? Audi ? BMW ? McLaren? Porsche ? Hah, semua tentang kereta, boleh beri kepada Daniela Arielya. Daniela Arielya. Gadis yang dikenali sebagai pemandu kereta profesional di Malaysia dan di antarabangsa. Gadis yang berani m...