Bab 11

109 24 5
                                    

Rosebelle pov-

Aku termenung seorang diri di rooftop

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aku termenung seorang diri di rooftop.Kenangan lama kembali berputar.Aku cuba untuk lupakan tapi memori tu masih lagi segar di ingatan.

Flashback

Aku duduk di kerusi yang terletak di rooftop sekolah .Di tanganku terdapat sebuah kotak susu pisang.Aku cadang nak bagi Soobin lepas  aku dapat tahu minuman ini adalah minuman kegemarannya.

"Haih,putus asa jelah..mana mungkin sunbae hot macam dia nak pandang aku kan?" Omelku sendirian sambil membelek-belek susu pisang tersebut seraya memandang ke arah beberapa orang pelajar lelaki yang sedang bermain bola keranjang tidak jauh dari tempat aku.

"Rose?" Tegur seseorang. Aku menoleh malas-malas dalam masa yang sama dahi aku berkerut. Sejak bila ada orang panggil aku Rose?

"Sunbae.." Aku terkaku.Benarkah di hadapanku ini adalah Soobin?

Aku berdiri teragak-agak lalu menghadap ke arahnya.Tiba-tiba, Soobin berlari ke arahku dengan riak cemas.

"Jaga-jaga!" Aku tutup mata secara refleks apabila ternampak ada bola laju menuju ke arah aku.

Selang beberapa minit,aku masih lagi tidak terasa apa-apa.Secara perlahan-lahan, aku membuka mata.

Rupa-rupanya, Soobin yang menghalang bola tersebut dari mengenai aku menggunakan belakang badannya.

"Eo?Sunbae..mianheyo." Beberapa pelajar lelaki tadi mula menunduk maaf sebelum keluar dari kawasan rooftop.

Aku masih lagi diam membatu.Soobin sekarang ini amatlah dekat denganku sehingga aku dapat mencium bau minyak wangi miliknya.

"Rose..gwenchanayo?" Soalnya sambil memegang kedua bahuku.Aku angguk teragak-agak.

"N-ne.."Jawabku lalu segera menjauhkan diri darinya.Tak boleh dekat-dekat.Jantung aku ada penyakit.

Dugeun..dugeun..

" S-sunbae..cari saya—eh ,ada apa sunbae datang sini?"Soalku selepas berjaya mengumpul kekuatan.Dia tersenyum manis sebelum menggosok kepalaku.

Aku nampak dia keluarkan sesuatu dari poketnya.Sticky note aku—

"Kalau sunbae sudi,jumpalah saya di rooftop pada waktu rehat." Soobin membaca kuat setiap bait kata yang aku tulis.Aku pula sudah menunduk malu.Crush notice!

"Ouh,t-tentang itu.." Aku pandang tempat lain.Tak berani langsung nak pandang wajah dia sekarang.

"Saya sudi,sebab itu saya cari awak di sini.Saya nak kenal awak lebih lagi boleh kan?"

Aku rasa macam tak percaya sekarang ni.Cru-crush aku notice!

End flashback-

Itu adalah detik-detik pertemuan kali kedua kami.Rupa-rupanya, dia adalah childhood friend aku sewaktu aku tinggal di Busan.Kami kawan waktu tu tak sampai 2 tahun.

Waktu aku umur 7 tahun,aku terpaksa pindah Seoul dan kemudiannya aku langsung tak berkomunikasi dengan Soobin.

"Yow,buat apa?" Teguran seseorang menyebabkan aku kembali ke alam nyata.Aku kerling Beomgyu yang sudah melabuhkan punggung di sebelahku.

"Hurmm.." Aku tidak menjawab.Air mata yang bertakung,aku cuba sedaya upaya untuk tahan daripada mengalir.

"Kau okey?"Aku pandang dia lalu tergelak.Dia pula memandang aku hairan.

" Kau rasa aku okey ke haa?"Aku soal dia balik.Beomgyu mengeluh halus mendengar soalanku lalu dia memberikan aku satu kotak susu perisa coklat.

"Nah,aku tahu kau suka pisang tapi mesti kau taknak minumnya buat masa sekarang, jadi aku belikan perisa lain.Aku harap kau lega sikit lepas minum benda ini.Aku dah letak jampi supaya lepas kau minum ni,hidup kau akan jadi bahagia."

Kata Beomgyu seraya tergelak halus.Aku pula sekadar tersenyum nipis.

"Mian,aku tak tahu Soobin hyung sanggup buat keputusan macam ni sekali—''

" Gyu-ah,boleh tak lepas ni jangan sebut nama dia lagi depan aku.Hati aku ni belum sembuh sepenuhnya tahu."Cantasku cepat sebelum menyedut minuman susu coklat.

.
.
.

"Belle-ah,lambat kamu balik harini?Mari makan dengan kami sekali." Ajak eomma lalu menarik aku ke arah meja makan.

"Eomma ,appa..bila sampai?" Tanya aku seraya melabuhkan duduk.

"Petang tadi sebelum kamu balik sekolah." Jawab appa sebelum meneguk air minuman di sebelahnya.Aku sekadar mengangguk.

Aku pandang Yeonjun yang sedang duduk dengan sopan berhadapan dengan aku.Tiba-tiba, dia hadiahkan satu kenyitan mata.

Eh,kucing ni.Tak,sekarang dia dah jadi manusia.

"Yeonjun..kamu tak buka topi kamu ke?" Soal appa .

Aku pandang Kai disebelah yang sudahpun meratah ayam goreng dengan khusyuk, memohon untuk dia berikan jawapan tapi nampaknya dia dah ke alam lain tu.

"Ah!lupa pula.." Yeonjun yang baru hendak membuka topi di kepalanya segera aku tahan.Semua memandang aku pelik.

"T-tak boleh buka!err,kepala dia ada—kel-kelemumur haa!" Cantasku cepat dan mendapat anggukan daripada eomma dan appa.

Fuh,nasib baik diorang percaya.

"Kesiannya kamu,muka hensem tapi rambut bermasalah?tak apa,nanti ahjumma buatkan resepi traditional untuk rawat kepala kamu tu ya." Kata eomma sebelum menyuapkan nasi ke dalam mulutnya.

Aku kembali duduk seraya memandang Yeonjun.

"Jangan buka,Arasseo!" Kata aku kepada Yeonjun tanpa mengeluarkan sebarang suara dan hanya Yeonjun sahaja yang memahaminya.

TBC.

A/n:Jangan lupa komen Dan vote tau!barulah sis Jun bersemangat nak update ..LOL JUn 2020-







[OG] Im Not A Cat || CYWhere stories live. Discover now