بعد ان قالت حياة هذه الجملة لباسل جعلته يتوتر اكثر ولاكنه حاول ان لا يظهر لها هذا التوتر ابدا فهو لا يحب ان يشعر احد بضعفه....
باسل : اكيد اتفضلى..
حياة : والدك للآسف حالته مش مستقرة استقرار تام لان للأسف في صمام اتصاب ودة السبب في تعبه دلوقتى خلال الساعات دي هنحدد اذا كان هيحتاج عمليه ولا لا انا بس حبيت اقولك علشان تبقي عارف حاله والدك.....
باسل وقد سيطر القلق عليه بالكامل.: طيب العملية دي فيها خطورة كبيرة؟.
حياة وقد تعاطفت مع حالته : لا دي عملية معتادة والمستشفي مجهزة تماما يعني مفيش اي خطورة لان لو في خطورة مكنتش هعملها....
باسل : طيب ممكن تكون امتي..
حياة : لسه طبعا متحددتش لان ممكن منعملهاش لو الوضع استقر واكيد هنقولك قبلها...
باسل : تمام شكرا عن اذنك...
وتركها ورحل لأنه الان فقد سيطرته علي مشاعرة بالكامل فهو لان يستطيع ان يخسر والدة كما حدث من قبل مع والدته في حادث مشابه وهنا قد رحل من المستشفى بعد ان اطمأن علي والدة في الغرفة وذهب الي مكانه المفضل ذهب الي المكان الذي يظهر به ضعفه الي مخبأ اسراره وكل شئ وهو النيل يأخذ احد المراكب ويتعمق به حتي يصل الي مسافه بعيدة عن البشر بعيدة عن الزحام وكل شئ ليهدأ.....
ونتركه يهدأ ونذهب لحياة التي لا يختلف حالها عن حاله فهي قلقه بشأن كل هذا ولاكن وهنا قد انتهي وقت العمل وحان وقت الرحيل الي المنزل اتت حور لحياة ليعودوا الي المنزل....
حور : حياة خلصتى الوقت اتأخر....
حياة : شكلها مفيهاش مرواح انهاردة..
حور : اي ده ازاي وليه...
حياة : فاضل ساعتين واحدد اذا كنت هعمل العملية ولا لا هكلم بابا واقولو..
حور : ساعتين علشان تحددي دة انتي كدة هتكوني اتأخرتى جداا ومش هينفع تروحي لوحدك بليل كدة...
حياة : مش عارفه شكلي هفضل هنا انهارده بس المشكله في بابا مش حبه يفضل كل ده لوحدة
حور : حرام عليكى هتفضلي يومين في المستشفى تعب عليكي...
حياة : ما انتي عارفه يا حور دي حياه انسان متعلقة بوجودي هكلم بابا واقوله بقي روحي انتي وطمنيني لما توصلي....
حور : دماغك نشفه عارفه مش هقدر اقنعك بس تخلي بالك من نفسك واوعي تروحي لوحدك...
حياة : حااضر ياقمري...
حور : سلام يا لوزه...
حياة : هههههه سلام...
وهنا قررت حياة ان تكلم والدها لتخبره بما حدث وهي قلقه من رد فعله ولاكنها تشجعت فهي تعلم انه يفعل كل هذا لانه قلق عليها وحريص علي حمايتها.....
حياة : السلام عليكم يا حجوج...
الحج صابر : وعليكم السلام اي يابنتي فينك كل دة قلقتيني عليكي.....
حياة : في المستشفى يا بابا متقلقش انا كويسه الحمد لله...
حج صابر : ااايه يا حياة في المستشفى ليه كدة يابنتي دة الوقت اتأخر انا هلبس واجيلك....
حياة : والله مش بأيدي يا بابا انهارده اول يوم ليا في منصبي الجديد ومينفعش امشي وهأضطر افضل انهارده في المستشفى....
حج صابر : منصب اي وتفضلي هناك ازاي انا مش فاهم حاجه ومن امتي الكلام ده يا حياة...
حياة : طيب ممكن تهدي وهفهمك كل حاجه....
و قامت حياة بسرد ما حدث لها من بداية اليوم لوالدها...
حج صابر : الف مبروك يا حبيبتي والله فرحتينى بس دة تعب عليكي يا حياة وكمان هتغيبي عني كل دة يا بنتي....
حياة : والله غصب عني يا بابا ان عارف طبيعه شغلي متقلقش انت بس وادعيلي انجح في ال انا فيه....
حج صابر : ربنا معاكي يا بنتي وخلي بالك من نفسك ومتخرجيش برة المستشفى....
حياة : حاضر يا بابا وانت يا حبيبي خد بالك من نفسك ومتنساش تاخد الدوا.....
حج صابر : حاضر في رعايه الله يا بنتي....
واغلق الخط وهو قلق فهو لم يعتاد ان تبيت قرة عينه بعيدة عنه ولاكنة لا يستطيع ان يكون عائق لتحقيق احلامها ولان يستطيع ايضا ان يضر احدا ويهدد حياته....
وهنا قامت حياة لتذهب الي غرفه العناية فهذه الساعة اساسيه في حياه مريضها ذهبت لتمكث بجانبه..
وهنا قد وصل باسل الي المستشفى وعندما وصل الي غرفه ابيه وجد حياة بالداخل جالسه بجواره فأستغرب من وجودها هنا فقد رحل جميع الاطباء كما قالت له موظفه الاستقبال عن سؤاله عن حياة وعندما قالت له هذه الجملة غضب فكيف لطبيبه ان تذهب للبيت وحياه احدهم معلقه بوجودها هنا....
ولاكنه حين وجدها هنا لام نسفه كثيرا لأنه اتهمها بالاستهتار.....
وهنا طرق علي باب الغرفة لتلاحظ حياة وجودة لتخرج له...
حياة : نعم..
باسل : اي الاخبار دلوقتي....
حياة : الوضع لحد دلوقتى مستقر وعلي امل انه يفضل كدة...
باسل : يعني احتمال كبير مفيش عمليه صح...
حياة : احتمال كبير ان شاءالله اطمن عن اذنك...
وتركته ودخلت مرة اخرى الي الغرفة فلقد تبقي من القليل من الوقت حتي يطمان الجميع...
وبعد انهاء الساعتين ظل وضع محمد رفعت مستقر فاطمأنت حياة وخرجت من الغرفة لتخبر باسل وتطمأنه علي والده...
حياة : اطمن الحمد لله الوضع استقر مش هنحتاج للعملية بأذن الله..
باسل : شكرا تعبنا حضرتك معانا و أخرناكى علي البيت....
حياة : العفو علي اي ده واجبي عن اذنك...
وتركته وذهبت لغرفتها لترتاح قليلا فاليوم كان اكثر الايام توترا وارهاقا عليها....
وهي تدعي ربها ان ياتي الصباح علي خير ولا يحدث اي شئ خطأ فغدا سيستفيق محمد رفعت....
أنت تقرأ
ما بين العقل والقلب (✔️)
Romanceما بين العق والقلب هناك صراع يومي يحدث بين العقل والقلب في مجالات كثيره جدااا ولكن هل هذا الصراع قادر علي ان يغير عادات وتقليد وتفكير مجتمع وهو يعتبرها اساس حياته ام ان هذا الصراع سوف يهدم هذا الشخص ....؟؟؟ هذا ما حدث مع حياة في هي اصبحت داخل هذا ا...